گری لوئیس: ایدز در ایران 5000 نفر را کشته است

سلامت نیوز :هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران میزان مرگ و میر به خاطر ایدز را 5 هزار نفر اعلام کرد.

گری لوئیس، در نشست خبری امروز خود در خبرآنلاین اعلام کرد در 2013 ما 9 هزار مورد ابتلای جدید به این بیماری را در ایران داشتیم که ما را به شکاف اصلی یعنی مسئله پیشگیری از ابتلا رهنمون می کند و باید دید چطور از این ابتلا پیشگیری کنیم.

او توضیح داد: در ایران تخمین زده می شود ابتلای به ویروسHIV 75 هزار مورد است ولی تنها 29 هزار مورد از آنها ثبت شده اند و دسترسی به مداوا دارند.

لوئیس گفت: ما باید خدمت درمان، پیشگیری، مراقبت و هدایت را افزایش دهیم تا سطح دسترسی را از %15 بیماران فعلی به درصد بالاتری برساند. ماهیت خدماتی که در ایران ارائه می شود بسیار شگفت انگیز است، ولی مسئله این است که این خدمت به همه نیازمندان نمی رسد.

او در ادامه گفت: سازمان ملل در چهارچوب سومین برنامه کنترل ایران بیماری با دولت ایران همکاری هایی می کند. نخستین چالشی که ما داریم، کمبودهایی است که در ایران داریم.

در ایران با گونه ای ابتلا به HIV سر و کار داریم که هنوز در بین افراد در معرض خطر محدود شده. این گروه ها شامل معتادان تزریقی و مردان و زنان در معرض آسیب هستند.

لوئیس با اعلام اینکه ماهیت و شیوه انتقال این بیماری خیلی مهم است، گفت: ماهیت این همه گیر در ایران در حال تغییر است و از طریق جنسی و از طریق مادر به جنین صورت می گیرد.

نماینده هماهنگ کننده UN در ایران گفت: سازمان ملل متحد آمادگی کامل دارد از طریق تکوین برنامه چهارم کنترل ایدز با وجود تاکید برنامه سوم بر گروه های کلیدی، بحث درمان همه را مورد تاکید قرار دهد.

او به عموم مردم توصیه کرد: اکثر مردم  از این مسئله به راحتی می گذرند، برای اینکه شواهد فنی مرتبط با آن وجود ندارد و آن مسئله ای است که هر روز با یک یک ما سر و کار دارد.

این شیوه ای است که ما با مبتلایان به HIV برخورد می کنیم و با آنها سر و کار پیدا می کنیم. بنابراین باید کوشش کنیم این کمبود را در رفتار و روشمان نسبت به مبتلایان تغییر دهیم و انگ زدایی کنیم و از هر گونه برچسب زدن به این افراد، پرهیز کنیم.

زیرا زمانی که با نادانی و تعصب خود با این افراد برخورد می کنیم مبتلایان را می ترساند و باعث می شود آنها از ترس، به جستجوی درمان یا اعلام بیماری خود نباشند و این وضعیت بیماری را در جامعه بدتر می کند، ولی پیام کلی من، مثبت است، من نسبت به آینده خوشبینم. ما مسئله را کاملا می شناسیم و راه پاسخگویی پزشکی و تغییرات رفتاری به آن را می دانیم .و کنترل آن را می شناسیم تا بتوانیم آن را از بین ببریم.

او گفت: زمان آن رسیده که آنچه می دانیم باید انجام دهیم و سازمان ملل متحد اینجا حضور دارد تا با همراهی شما به حل این مسئله کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha