مدیر انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان زنجان گفت: متاسفانه شمار بیماران كلیوی در استان سالانه با 100 درصد افزایش، دو برابر می‌شود به طوری كه نسبت بیماران معرفی شده از سال 85 به سال 86 این انجمن، از 40 بیمار به 80 بیمار رسیده است.

به گزارش ایسنا ، محمدرضا طهماسبی ‌گفت، اغلب بیماران دیالیزی در استان، به دلیل بی اطلاعی و عدم توان مالی، به این بیماری دچار شده‌اند كه امیدواریم روزی برسد كه دیگر هیچ فردی به علت فقر مالی و فرهنگی به این بیماری مبتلا نشود.

وی استفاده از غذاهای آماده، چربی بالا، كم تحركی، بیماری قلبی و فشار خون بالا و دیابت را از دلایل مهم ابتلا به بیماری‌های كلیوی ارزیابی نمود و افزود: با فرهنگ سازی مناسب می‌توان بیش از 50 درصد از شمار بیماران كلیوی را در سطح استان كاهش داد.

طهماسبی هزینه دارویی هر بیمار را ماهیانه 500 هزار ریال و كمك‌های مردمی را 25 میلیون ریال عنوان نمود و خاطرنشان ساخت: تعداد بیماران دیالیزی تحت پوشش مراكز دیالیز بهشتی، ولیعصر، امدادی ابهر، امیرالمومنین و شهدای طارم، 160 نفر می‌باشد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان یادآور شد: پیگیری برای راه اندازی مركز پیوند كلیه با بخش مراقبت‌های ویژه و انجام آزمایشات بافتی در مركز فوق تخصصی آیت‌الله موسوی، كمك به تجهیز و گسترش مراكز بهداشتی و درمانی مرتبط با بیماران كلیوی، پیگیری طرح غربالگری در سطح استان، تأمین منابع مالی از خیرین برای خرید تعداد 20 تخت تاشو برای رفاه حال و آرامش خاطر بیماران در حال دیالیز از اهداف و برنامه‌های آتی انجمن به شمار می‌رود.

وی بی اطلاعی از نحوه پیشگیری را مهمترین عامل افزایش جمعیت بیماران كلیوی دانست و خاطرنشان ساخت: با راه اندازی بخش دیالیز شهرستان ماهنشان و تأسیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی در شهرستان طارم، بسیاری از مشكلات بیماران در اینگونه شهرستان‌ها حل خواهد شد.

طهماسبی ادامه داد: در 6 ماهه اول سال جاری، بالغ بر 375 میلیون ریال جهت مداوای بیماران كلیوی هزینه شده است.

این مقام مسوول هزینه پیوند كلیه را در سال جاری 60 میلیون ریال دانست و گفت: با گسترش فعالیت در راستای نوع دوستی و احیای سنت حسنه احسان در مسیر سلامت، بسیاری از مشكلات انجمن در راستای فعالیت‌های مددكاری، روانشناسی، فرهنگی و ورزشی حل شدنی است.

وی در پایان از برگزاری جشنواره چند منظوره بیماران كلیوی در 23 لغایت 30 آبان ماه سال جاری خبر داد و خاطرنشان ساخت: برگزاری جشنواره آیین، همایش فرهنگی با همكاری آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد و برگزاری نمایشگاه عكس در فرهنگسرای امام خمینی (ره) از برنامه‌های اصلی این جشنواره به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha