سلامت نیوز :نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد توضیحات کاملی در خصوص نگرانی‌های مصرف‌کنندگان از استاندارد محصولات اعم از خوراکی و غیر خوراکی و کیفیت خدمات ارائه کرد.

به گزارش ایسنا بخشهایی از سخنان پیروزبخت:

-اگر روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان استفاده آن در فرآورده‌های گوشتی خواهد بود اما هم اکنون استفاده از خمیر مرغ با ماهیت فعلی ممنوع است. چراکه خمیر مرغ ویژگی‌های خاصی دارد که اگر همین ویژگی‌ها تغییری نکند استفاده از آن در فرآورده‌های گوشتی مجاز نیست.

-اگر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد به تفاهمی برسند که روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان ساماندهی در استفاده از فرآورده‌های گوشتی خواهد بود. اما هم اکنون خمیر مرغ با ماهیت فعلی که سازمان ملی استاندارد آن را شناسایی کرده، مجاز به استفاده در فرآورده‌های گوشتی نیست.

-نکته قابل توجه این است که برخلاف نظر وزارت بهداشت از سه سال پیش سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود که استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی به‌طور کلی ممنوع است.

-پس از مذاکرات صورت گرفته در حال حاضر استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و کالباس و تمام فرآورده‌های گوشتی به‌طور کامل ممنوع اعلام شده و طی کنترل‌های صورت گرفته چندین واحد تولیدی کارشان متوقف شده که از جمله آن یک واحد در قم را می‌توان مثال زد و این مطلب که گفته می‌شود در کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند خمیر مایه یافت می‌شود می توان اعلام کرد که این موضوع از سمت ما کاملا منتفی است.

-در خصوص روغن پالم طبق آخرین اعلام، از اول مهرماه لبنیات پالم‌دار از سطح کشور جمع‌آوری شدند و این قول را به مردم می‌دهیم که هیچ‌گونه نگرانی درباره‌ لبنیات نداشته باشند.

-سازمان ملی استاندارد پیگیری‌های خوبی را در این راستا انجام داده است؛ به‌طوری که طی سه ماه اخیر 300 نمونه از بازار، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

-به‌طور کلی می‌توان این اطمینان را به مردم داد که از مصرف لبنیات هیچگونه نگرانی نداشته باشند چرا که سازمان استاندارد تمام هوش و حواس خود را در این امر معطوف کرده است.

-از سوی دیگر طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استفاده از روغن پالم در خمیر خامه‌ای نیز ممنوع شده است. مواردی که در خصوص استاندارد اجباری در نظر گرفته شده است از سوی سازمان ملی استاندارد به‌طور جد پیگیری می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این مورد نباید وجود داشته باشد.

-استاندارد آب معدنی به دلیل این‌که به صورت اجباری در نظر گرفته شده است، سازمان ملی استاندارد نظارت ویژه‌ای بر آن دارد. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز نظارت خوبی در این امر دارد و به طور کلی یک حرکت نظارت دوجانبه روی آب‌معدنی وجود دارد که مورد تایید است و هیچ‌گونه نگرانی در این راستا وجود ندارد.

-از آنجاکه در زمینه استاندارد هیچ درجه‌بندی بالاتر و پایین‌تری وجود ندارد نمی‌توان برای آن رنجی را در نظر گرفت چراکه استاندارد همان استاندارد است و این مساله که کالایی بالاتر باشد منوط به کیفیت کلا نه استاندارد آن است که آب قابل قیاس با کیفی نیز نیست. چراکه زمانی که مواد مضر نداشته باشد و مشکلات و ویژگی‌های لازم را داشته باشد استاندارد است.


-در خصوص تولید برنج‌های صنعتی و عسل صنعتی در کشور می‌توان گفت که تاکنون طبق بررسی‌های انجام شده هیچ‌گونه برنج صنعتی در ایران تولید نشده است و در خصوص عسل نیز مسئولیت نظارت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان ملی استاندارد نقش و اطلاعی ندارد.

-اما در خصوص دستگاه تولید برنج صنعتی می توان گفت که تاکنون حتی یک مجوز نیز برای واردات دستگاه برنج صنعتی از سوی سازمان استاندارد داده نشده و اگر چنین دستگاهی به کشور وارد شده به صورت قاچاق و غیرقانونی بوده است و با قاطعیت می توان گفت که تاکنون هیچ‌گونه برنج صنعتی در کشور تولید نشده است.

-از آنجاکه برنج در سه نهاد دولتی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرد به همین دلیل می‌توان اطمینان خاطر را در مصرف برنج به مردم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha