رییس اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت ترویج زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: طی شش ماه گذشته 241 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شده است.

سلامت نیوز :رییس اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت ترویج زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: طی شش ماه گذشته 241 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شده است.

به گزاش ایسنا، فرح بابایی مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی در همایش «ترویج زایمان طبیعی»، افزود: در شش ماه گذشته علاوه بر 241 هزار زایمان طبیعی رایگان، 4800 زایمان طبیعی بدون درد رایگان نیز در کشور انجام شده است.

وی در ارتباط با احیای بلوک‌های زایمانی در بیمارستان‌های دولتی نیز گفت: بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی بلوک‌های زایمانی دولتی از برنامه‌های جدید است که اعتبار آن تامین و تخصیص داده شده و در حال حاضر عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان اعتبار لازم برای توسعه کلیه بلوک‌های زایمانی بیمارستان‌های دولتی تامین شده است.

بابایی در این باره تصریح کرد: اگر بیمارستان دولتی به علت تعداد بالای زایمان نیاز به توسعه فضای فیزیکی داشته باشند اعتبار آن فراهم می‌شود، اما اگر بیمارستان از فضای فیزیکی مناسبی برخوردار باشد نیاز به ایجاد حریم خصوصی مادر در اتاق‌های تک نفره است که در واقع برای بهینه سازی آن تامین اعتبار صورت می‌گیرد.

بابایی همچنین در ارتباط با میزان اعتبار تخصیص یافته به این موضوع و با اشاره به تفاوت میزان اعتبار در بیمارستان‌های مختلف کشور، گفت: با توجه به نیاز بیمارستان‌ها تخصیص اعتبار صورت می‌گیرد. برای مثال ممکن است یک بیمارستان به 10 میلیون اعتبار نیاز داشته باشد و برخی چند میلیارد که در حال حاضر تا سقف 4 میلیارد تومان تامین اعتبار به بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ارتباط با عوامل تعیین کننده در میزان اعتبار تخصیص یافته به بیمارستان‌ها گفت: بر اساس میزان مراجعه کننده، میزان زایمان و غیره تخصیص اعتبار به بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی همچنین گفت: مناطق محرومی که اتاق‌های زایمانی آن فضای فیزیکی نامناسبی داشته‌اند در اولویت اول تخصیص اعتبار قرار گرفته و اعتبار آنها تخصیص یافته است.

وی همچنین در ارتباط با پرداخت K تشویقی به ماماها گفت: تا پایان شهریور ماه به ماماها k تشویقی پرداخت می‌شد که 5 k برای ماماها و 15 k‌ برای متخصصان در نظر گرفته می‌شد، اما از اول مهرماه با تو جه به بازنگری کتاب تعرفه گذاری خدمات سلامت، میزان k زایمان منطقی شده و دیگر به ماماها k‌تشویقی پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان 50 k به ماماها و متخصصان تخصیص داده شده است که توزیع این 50 k بر عهده اداره باز توزیع وزارت بهداشت بوده و این اداره مشخص می‌کند که نحوه باز توزیع این 50 k به ماماها و متخصصان چگونه صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نسرین سالک ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    2 0
    با تشکر از زحمات اداره مامایی وزارت بهداشت. اینکه k تشویقی به ماما تعلق نمیگیرد جمله سوال برانگیزی است. ایا به پزشک تعلق میگیرد یا نه؟ دوما گروه مامایی تلاش خود را در ترویج میکند و انتظار اجرای عدالت دارد. ایا همچون سابق همه چیز وظیفه ماماست اما دریافت نقدی به نفع پزشک؟ ان هم به بهانه نظارت از اتاق استراحتشان. مگر امار مادران نیازمند مراقبت تخصصی چقدر است؟ لطفا سیستم بیمار پزشک سالاری را در همه گروه ها خاتمه دهید.