بر اساس مقررات صادرات آمریکا، این کشور صادرات واکسن آنفلوانزای مرغی و دهها واکسن دیگر را به پنج کشور که مدعی است دولتهای آنها حامی تروریسم هستند، از جمله ایران، ممنوع کرده است.

امریکا تاکنون نتوانسته است برای ادعای خود مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، مدرکی ارائه کند و تنها در این باره جوسازی کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این ممنوعیت در حالی از سوی امریکا اعمال شده که هنگامی که وزیر بهداشت اندونزی از بیم آنکه واشنگتن از ویروسهای آنفلوانزای مرغی برای تهیه سلاحهای بیولوژیکی استفاده کند، از ارسال آنها به آزمایشگاه تحقیقاتی آمریکا خودداری کرد، "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا خندید و این حرف را احمقانه خواند.
بر اساس این گزارش، یک ضمیمه 86 صفحه ای به مقررات صادرات آمریکا، حاوی یک جمله است که صادرات واکسن آنفلوانزای مرغی و دهها واکسن دیگر را به پنج کشور که به ادعای امریکا، دولتهای آنها از تروریسم دولتی حمایت می کنند، ممنوع کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، علت این ممنوعیت را ترس از استفاده از این واکسن ها برای ساخت جنگ افزارهای بیولوژیکی بیان کرده است.
بر اساس این سیاست که عده کمی از آن خبر دارند، کشورهای کره شمالی، ایران، کوبا، سوریه و سودان واکسن دریافت نخواهند کرد، مگر آنکه درخواست مجوز صادرات ویژه ارائه کنند که در چارچوب اختیارات آمریکا، درباره صدور یا عدم صدور مجوز، اقدام خواهد شد.
سه کشور ایران، کوبا و سودان همچنین بر اساس تحریم کلی آمریکا، مشمول ممنوعیت تمام واکسن های آنفلوانزاهای همه گیر انسانی هستند.
این مقررات که تمام واکسن ها برای همه چیز از تب دانگ تا ویروس ابولا را دربر می گیرد، نگرانی جوامع علمی و پزشکی را برانگیخته است. هر چند این مقررات از بیش از یک دهه پیش بی سروصدا اجرا می شده است، ولی اکنون به دلیل نگرانیهای اخیر در مورد آنفلوانزای مرغی، می تواند اهمیت داشته باشد.
مقامات وزارت بهداشت و خدمات انسانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، اعلام کرده اند که تا ماه قبل که با خبرگزاری آسوشیتدپرس تماس گرفتند، از این سیاست های محدود کننده خبر نداشتند و بطور خصوصی در باره این تصمیم هشدار دادند.
"پیتر پالسی" رییس بخش میکروب شناسی دانشکده پزشکی "مونت ساینای" در نیویورک، می گوید واکسن آنفلوانزای مرغی می تواند برای مهار شیوع این بیماری در طیور، قبل از جهش پیدا کردن ویروس، مورد استفاده قرار گیرد، اما چنانچه این ویروس جهش پیدا کند، به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد.
وی که با این تصمیم مخالف است، افزود: مساله، حفاظت از خودمان است. ویروس آنفلوانزای مرغی در این کشورها محدود نمی ماند و گسترش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha