شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 129261

پژوهشگران دانمارکی موفق به کشف ارتباطی میان سلنیم موجود در ماهی و کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی از سرطان‌ها شده‌اند.

کشف غذاهایی برای مبارزه با سرطان

سلامت نیوز : پژوهشگران دانمارکی موفق به کشف ارتباطی میان سلنیم موجود در ماهی و کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی از سرطان‌ها شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آنا، پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ می‌گویند متابولیسم ( سوخت و ساز) سلنیم مواد معدنی ضروری ممکن است به بدن در مبارزه با برخی  از سرطان ها کمک کند. سلنیم به طور طبیعی در برخی از سبزیجات و میوه‌های مغزدار و ماهی‌هایی مانند قزل آلا، تن و کاد یافت می‌شود.

به نوشته واشنگتن پست، پژوهشگران دانمارکی معتقدند این ترکیب شیمیایی واکنش  بیش از حد سیستم ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی به خصوص در سرطان پوست، سرطان پروستات و برخی از انواع سرطان خون پایین می‌آورد. این پژوهش در ژورنال Biological Chemistry منتشر شده است.

به طور معمول سیستم ایمنی سلول‌های غیرطبیعی بدن را از بین می‌برد اما برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از شناسایی توسط سیستم ایمنی بدن بگریزند و موجب بیش از حد فعال شدن سیستم ایمنی شوند.

پروفسور سورن کاو در دانشکده زیست شناسی بیماری‌های دامپزشکی در دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: «مولکول‌های تحریک کننده،  سیستم ایمنی بدن را وادار به واکنش بیش از حد می‌کنند و همچنین باعث از هم پاشیدن این سیستم می‌شوند. ما بسیار علاقه‌مندیم که جلوی این مکانیسم را بگیریم. در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که ترکیبات مشخص سلنیومی که به طور طبیعی در سیر و کلم بروکلی یافت می‌شوند، به طور مؤثری بر این مولکول‌های خاص که نقش کلیدی در سرطان‌های تهاجمی دارند، تاثیر می‌گذارند.»

با متوقف کردن این سلول‌های  بیش از حد محرک،  به سیستم ایمنی بدن آسیبی وارد نمی‌شود و سیستم ایمنی بهتر می‌تواند از طریق از بین بردن سلول های بدخیم با بیمار‌ی ها مبارزه کند.

پژوهش‌های این دانشگاه بر سلول‌های خاصی به نام لیگاند (ligands)  و به خصوص لیگاند NGK2D  که قادر به گسترش برخی از سرطان از طریق گردش خون است، متمرکز شده است.
پروفسور کاو می گوید که مولکول‌های لیگاند در سطح سلول‌های سرطانی  و همچنین محلول در خون  بیمار یافت می‌شود. در حال حاضر مشاهدات این تیم پژوهشی حاکی از آن است که ترکیب خاص سلنیومی دارای تاثیرات ویژه‌ای در خنثی کردن نوع خاص لیگاند NGK2D است.

مقدار کمی سلنیم نقشی کلیدی در متابولیسم بدن انسان دارد و هم چنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند، هرچند مقدار زیاد سلنیم برای بدن سمی و مهلک است.

تحقیقات پژوهشگران دانمارکی  مشخص نکرده است که غذاهای دارای سلنیم طبیعی مانند بروکلی و میوه‌های مغزدار برزیلی می‌تواند همان خاصیت ضد سرطانی را که در محیط آزمایشگاهی فراهم می‌کند، داشته باشد یا خیر و  اگر  چنین است چه مقدار لازم است تا بدون مسموم کردن بدن، مفید واقع شود.

کاو در انتها می‌افزاید: «اگر بتوانیم راهی برای کاهش تحریک بیابیم، در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم. نتایج جدید تنها قدم کوچکی است به سوی داروهای بهتر با عوارض جانبی کمتر برای  درمان سرطان.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha