رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: متوسط کارانه پرداختی به حدود 800 نفر اعضای هیأت علمی این دانشگاه 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه است و از کارانه صد میلیون تومانی هم در این دانشگاه خبری نیست.

از کارانه ی صد میلیونی در دانشگاه علوم پزشکی خبری نیست

سلامت نیوز :رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: متوسط کارانه پرداختی به حدود 800 نفر اعضای هیأت علمی این دانشگاه 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه است و از کارانه صد میلیون تومانی هم در این دانشگاه خبری نیست.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علی جعفریان در گزارش ماهانه خود به دانشجویان، در مورد اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ تعرفه‌های پزشکی توضیحاتی داد.

وی گفت: 15 آبان زمان نظارت بر اجرای تعرفه‌های جدید و برخورد با تخلفات تعرفه‌ای در مورد بیماران بستری بود. این موضوع 45 روز بعد از ابلاغ کتاب جدید ارزش نسبی خدمات و آماده شدن مقدمات اجرایی آن اعلام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران نظارت بر تعرفه‌ها به عهده ستادی متشکل از رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی، رئیس دانشگاه و دادستان انتظامی نظام پزشکی در هر استان است. نکته مهم در این مصوبه اعتماد دولت به جامعه پزشکی برای نظارت بر اجرای صحیح تعرفه است.

وی خاطرنشان کرد: در جریان اعلام این قسمت از طرح همان طور که انتظار می‌رفت حواشی متعددی اتفاق افتاد. از یک طرف برخی پزشکان به جریان‌سازی‌های رسانه‌ای و برجسته نشان دادن اعضای متخلف این گروه معترض بودند و دریافت‌های خارج از تعرفه را به دلیل نامتناسب بودن و غیرواقعی بودن تعرفه‌ها در طول سال‌های طولانی طبیعی می‌دانستند.

جعفریان افزود: از طرف دیگر عده‌ای با اعتراض شدید به افزایش تعرفه خدمات پزشکی این اقدامات را در مسیر افزایش درآمد پزشکان و فاقد اثرگذاری در ارتقای نظام سلامت می‌پنداشتند.

وی گفت: گروه اول با مقایسه خود با بعضی اقشار دیگر جامعه معتقد بودند گروه پزشکی نباید با ذکر تخلفات و برخورد با هم صنفان خود شأن خود را در جامعه کاهش دهد چنانچه هیچ صنف دیگری هم چنین کاری نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  یادآور شد: گروه دوم اصرار داشتند گروه پزشکی عده‌ای زیاده‌خواه هستند و علیرغم درآمدهای چند ده میلیون تومانی ناراضی هستند.

وی ادامه داد: گروه اول وزارت بهداشت را به بی‌حرمتی به پزشکان متهم کردند و گروه دوم وزرات بهداشت را پزشک سالار و دارای سوگیری شدید درجهت منافع پزشکان قلمداد کردند.

جعفریان با بیان اینکه قصد نقد یا پاسخگویی به اظهارات گوناگون را ندارد و فقط دیدگاه خود را به عنوان یک پزشک که هم مسئولیت اجرایی در بخش دولتی دارد و هم مختصری فعالیت در بخش خصوصی بیان می‌کند گفت: گروه پزشکی به دلیل ماهیت این حرفه که متعهد به ارائه خدمات سلامت به مردم است، اصالتاً قابل مقایسه با سایر مشاغل که با هدف کسب سود شکل می‌گیرند نیست.

وی افزود: به عبارت دیگر پزشکان وارد این حرفه می‌شوند تا با استفاده از دانش اندوخته خود به یکی از مهمترین نیازهای مردم که حفظ و ارتقای سلامت و بازگرداندن آن در بیماری است پاسخ دهند. به همین دلیل پزشکی مانند روحانیت و قضاوت با سوگندی آغاز می شود که ناظر به همین موضوع است و در آن بر اولویت منافع بیمار بر هر چیز دیگری تأکید می‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: بنابراین وظیفه ما به عنوان پزشک در قبال جامعه روشن است. البته پزشکان به موازات این وظیفه سنگین از امتیازاتی مانند اعتماد مردم و محرمیت نسبت به اسرار ایشان و اجازه انجام اقداماتی که هیچ کس مجاز به آن نیست برخوردارند.

وی افزود: آنچه باعث مقدس خواندن این رشته نزد مردم است همین تعهد حرفه‌ای نسبت به ایشان است و همین موضوع هم باعث محبوبیت قابل توجه پزشکان بین مردم و تمایل زایدالوصف ایشان برای تحصیل فرزندانشان در این رشته است. ظاهرا نظرسنجی‌ها هم مؤید این موضوع است و پزشکان از نظر محبوبیت بین مردم عموما در سه رده نخست قرار دارند.

جعفریان گفت: اما طرف دیگر موضوع وظیفه جامعه نسبت به این قشر فرهیخته و ارزشمند است. برای مردم روشن است که تحصیل در رشته پزشکی از ابتدای ورود به آن تا پایان مراحل تخصصی و بعضا فوق تخصصی کاری سخت و طولانی است و دانشجوی این رشته تمام دوران جوانی خود را بدون درآمد برای رسیدن به نقطه مطلوب سپری می‌کند و عموماً پس از سن سی سالگی کار خود را آغاز می‌نماید.

وی یادآور شد: علاوه بر این تنها گروه تحصیلات عالی در کشور که متعهد به خدمت دولتی برای زمان معین هستند این گروه است. این یعنی الزام به گذراندن دوران 2 تا 8 سال تعهدات قانونی در هر محلی که وزرات بهداشت تعیین کند بسته به میزان تحصیلات و محل خدمت با دریافتی دولتی.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  افزود: حال باید دید جامعه در قبال انتظاری که به حق نسبت به گروه پزشکی دارد، چگونه خدمات ایشان را جبران می‌کند تا از سطح زندگی معقول و متناسب با شأن خود برخوردار باشند و بدون نگرانی معیشت با تمام توان به انجام هرچه بهتر حرفه خود بپردازند.

وی گفت: در واقع اصل بحث تعرفه بر این مبنا شکل می‌گیرد که مابه ازای مادی خدمات گوناگون پزشکی را چگونه باید در نظر گرفت. این سؤال مهمترین قسمت بحث تعرفه خدمات پزشکی است و بیشتر اظهار نظرها هم در همین مقوله متمرکز می‌شود.

جعفریان با ذکری مثالی یادآور شد:  به نظر شما جان بیماری که به دنبال یک تصادف دچار آسیب قفسه سینه شده و با یک اقدام نسبتاً کوچک پزشکی مثل گذاشتن لوله سینه زنده می‌ماند چقدر ارزش دارد؟ آیا برای حفظ جان یک فرد می‌توان قیمتی تعیین کرد؟ بسیاری از اقدامات پزشکی در این گروه قرار می‌گیرند حتی برخی اقدامات درمانی به ظاهر کوچک.

وی افزود: موارد متعدد دیگری هم هستند که به حفظ یک عضو مانند اندام مربوط می‌شوند. برای حفظ دست یک فرد به دنبال حادثه شغلی چقدر ارزش مادی می‌توان در نظر گرفت؟ روشن است که تعیین ارزش مادی برای این اقدامات ممکن نیست زیرا برای هر یک از ما حفظ سلامتی مهم‌ترین اولویت است و حاضر هستیم تمام دارایی خود را برای آن بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  یادآور شد: اتفاقی که اکنون در مرحله سوم طرح تحول سلامت رخ داده یک گام مهم در جهت اصلاح تعرفه‌هایی است که در طول دو دهه بدون توجه به میزان تورم و افزایش هزینه‌ها در سطح پایین نگهداشته شده بود.

وی گفت: این پایین نگهداشتن مصنوعی تعرفه خدمات پزشکی همراه با تفاوت قابل توجه تعرفه بخش دولتی و خصوصی از یک طرف منجر به کاهش اقبال پزشکان به کار در بخش دولتی و از طرف دیگر باعث رواج دریافت‌های خارج تعرفه‌ای در بخش خصوصی شد و کار به آنجا رسید که همه ذی‌نفعان شامل مردم، پزشکان و دولت ناراضی شدند.

جعفریان گفت: اگر جامعه می‌خواهد جوانان با استعداد کشور در رشته‌هایی مانند پزشکی که بدون شک مورد نیاز تمام مردم است، وارد شده و با کسب دانش و مهارت‌های لازم در خدمت ایشان باشند و در عین حال میل به مهاجرت در اولین فرصت را نداشته باشند، باید بتواند سطح مناسبی از زندگی را برای ایشان تأمین کند. بی‌توجهی به این اصل ساده و مهم نتیجه‌ای جز آنچه در دو دهه اخیر رخ داد به دنبال نخواهد داشت.

وی گفت: واقعیت موجود این است که در حال حاضر متوسط کارانه پرداختی به حدود 800 نفر اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه است و این با ارقامی که توسط برخی افراد غوغا سالار در فضای رسانه‌ای بیان می شود بسیار متفاوت است. از کارانه صد میلیون تومانی هم در این دانشگاه خبری نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  تاکید کرد: البته در بخش خصوصی موضوع متفاوت است و به دلیل آشفتگی بلند مدت تعرفه‌های این بخش، اندکی از پزشکان هدف اصلی حرفه پزشکی را فراموش کردند و مانند افراد معدودی از سایر حرفه‌های مشابه از موقعیت خود در جهت منافع مادی استفاده نادرست به عمل آوردند که طبعاً قابل دفاع هم نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیامک ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    12 1
    آقای دکتر من پیشنهاد می کنم از کارانه پرستاران کم کرده به این قشر مستضف پزشکان بدهید. آقای دکتر پزشکی که کاری انجام نمی داد ومانند خیلی از همکارن شما در بیمارستان پیداش نیست 43000000 تومان کارانه مهرماهش شده. پولی که دولت باید باهاش راه ومدرسه بسازه داره می ده تا شما به سفر های خارج وتحصیل بچه هاتون درخارج ازکشور بپردازید
  • k ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    9 0
    آقای دکتر پزشکی در بیمارستان قلب کارانه یک ماهش شده 180 ملیون تومان این عددو آمارها را با کدام فرمول حساب کردی
  • رهگذر ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    6 0
    با سلام اگر راست می گویید کارانه خود را اعلام کنید دریافتی کارانه وزیر را اعلام کنید به انتخاب خود کارانه 10 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران را اعلام کنید میزان کارانه دریافتی معاونت درمان را اعلام کنید میزان کارانه اعضای برد تخصصی را اعلام کنید
  • حامد ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    5 0
    شاید با این حرفها بتونید عامه مردم رو گول بزنید اما کادر بیمارستانها رو که در جریان امور مالی شما هستند رو نمیتونید. راستی با ماهی پنج میلیون یا حتی ده میلیون تومن هم میشه سفرهای خارجی رفت؟ به ما هم بگین کجا میرین
  • ali ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    خداراشاهد میگیرم که کارانه دو ماه یک متخصص قلب شد ۱۸۰۰۰۰۰۰۰وایشان قهر کردند ودیگر به بیمارستان ما نیامدند..علت را از رعیس حساب داری جویا شدم