سلامت نیوز : معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح دستاوردهای حضور ایران در کنگره جهانی پارک ها در سیدنی استرالیا گفت: در اجلاس سیدنی تالاب بین المللی هامون و جنگل های حرا به عنوان دو اثر محیط زیستی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو معرفی شد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ احمدعلی کیخا ضمن ابراز خرسندی از حضور پر رنگ ایران در اجلاس بین‌المللی مناطق حفاظت شده که با عنوان «کنگره جهانی پارک‌ها» هر 10 سال یکبار برگزار می‌شود، گفت: ایران به عنوان یکی از پنج کشوری که طی سال های اخیر در این زمینه اقدامات موفقی داشته است در این اجلاس گزارشی از روند فعالیت های خود ارائه کرد.

کیخا گفت: یکی از فرصت های بسیار خوب ایران در اجلاس سیدنی، امکان معرفی دو اثر محیط زیستی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو بود.

وی ادامه داد: در پی میسر شدن این امکان از تمام استان ها درخواست شد طی بازه زمانی مشخص، پیشنهادات خود را برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی کنند و نهایتا پس از جمع بندی پیشنهادات استانی، هامون از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل های حرا از میان پیشنهادات استانی برای ثبت در این فهرست انتخاب و معرفی شدند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طی این روند ثبت در حدود یکسال زمان می خواهد، اظهار کرد: ثبت هامون و جنگل های حرا در فهرست میراث جهانی منجر به جذب نگاه، توان و ظرفیت جهانی برای حفاظت از آن ها می شود.

 
ارائه طرح ایران مبنی بر مشارکت مردمی در حفاظت از عرصه های طبیعی

کیخا افزود: یکی از برنامه های ایران در اجلاس سیدنی، ارائه گزارشی از فرهنگ مشارکت و مدیریت مردم محلی و بومی بر عرصه های محیط زیست طبیعی بود.

وی با اشاره به چرخش مدیریتی عرصه های محیط زیستی طی چند دهه گذشته در ایران از مدیریت بومی و مردمی به سمت مدیریت دولتی، اظهار کرد: حذف جامعه بومی و محلی از مدیریت مناطق و ایفای نقش یگانه حفاظت از این مناطق توسط دولت منجر به آن شد که عرصه کمتری از کل کشور تحت مدیریت و حفاظت قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه آگاهی و دانش مدیریتی حال حاضر محیط زیست ایران به اهمیت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست منجر شد که ایران در اجلاس سیدنی طرحی مبتنی بر مشارکت مردم محلی همچون عشایر در مدیریت مناطق چهارگانه ارائه دهد.

کیخا خاطرنشان ساخت: در حال حاضر حدود 10 درصد عرصه ملی ایران تحت مدیریت دولتی و به عنوان مناطق چهارگانه مورد حفظ و حراست قرار می گیرد که در صورت ایجاد زیرساخت و بستر مناسب برای جذب مشارکت مردم بومی و محلی می توان این میزان را تا 30 درصد عرصه ملی افزایش داد.

تاکید بر استفاده از مشارکت مردم در مدیریت مناطق حفاظت شده

وی تاکید کرد: البته برای انجام چنین اقدامی نیاز به ضوابط و قوانین خاصی است اما بی شک یکی از موفق ترین و مهم ترین اقدامات برای حفاطت از عرصه های طبیعی کشور استفاده از ظرفیت تاریخی و اجتماعی مشارکت مردم در مدیریت مناطق است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تجزیه مناطق و مدیریت جزیره ای، همچنین ایجاد فاصله میان حیات وحش در نقاط مختلف کشور به واسطه ایجاد حصار برای مناطقی محدود و خاص را از جمله آسیب های مدیریت تک بعدی دولتی در مناطق حفاظت شده دانست و گفت: ضمن تلاش برای افزایش مناطق تحت مدیریت دولت، همچنین افزایش کمی و کیفی در حفاظت از این مناطق، می توان با تلفیق مدیریت دولتی و مردمی به موفقیت های بسیاری در این حوزه دست پیدا کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع ایران می خواهد با ارائه این الگوی جدید مدیریتی در مناطق حفاظت شده، پیشینه تاریخی و فرهنگی خود در مشارکت مردمی به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی را به جهان یادآوری کند.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مناطق حفاظت شده که با عنوان «کنگره جهانی پارک‌ها» هر 10 سال یکبار برگزار می‌شود، امسال به میزبانی استرالیا و در شهر سیدنی برگزار شد.

مجموعه تعهدات مطرح شده در این اجلاس با عنوان «تعهد سیدنی» یک دستور کار بلندپروازانه برای حفاظت و مراقبت از دارایی‌های طبیعی از جمله کاهش نابودی جنگل های بارانی در آسیا و اقیانوسه و نیز افزایش سه برابری حفاظت از سواحل آفریقا را شامل می‌شود.

این اهداف از طریق اقدامات سازمان‌های دولتی، سازمان‌های بین‌المللی، بخش خصوصی، گروه‌های بومی و انجمن‌ها و ... محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha