شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 129267

جایگزینی بازی‌های پر خشونت رایانه‌ای به جای بازی‌های سنتی باعث بروز مشکلات جسمی و روحی برای بچه‌ها در سنین مختلف کودکی و حتی بزرگسالی می‌شود.

علت خشونت و پرخاشگری کودکان چیست؟

سلامت نیوز :جایگزینی بازی‌های پر خشونت رایانه‌ای به جای بازی‌های سنتی باعث بروز مشکلات جسمی و روحی برای بچه‌ها در سنین مختلف کودکی و حتی بزرگسالی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر امروزه نه تنها کودکان و نوجوانان تمایل به انجام بازی‌های رایانه‌ای دارند بلکه بزرگسالان نیز در کمال تعجب اوقات فراغت خویش را با انجام بازی‌های رایانه ای در موبایل‌ها و تبلت‌هایشان می‌گذرانند و باید گفت که افراد بدون توجه به زمان، مکان و موقعیت اجتماعی خویش در مکان‌های مختلف خود را با انجام این بازی‌ها سرگرم می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که انجام بازی‌های رایانه‌ای اعتیادآور است و می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی افراد تاثیرگذار باشد.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در این رابطه به مهر گفت: در بیشتر مطالعات صورت گرفته در زمینه بازی‌های رایانه‌ای استفاده افراطی از این نوع بازی‌ها در اوقات فراغت پیامدهای زیان‌باری را در زندگی اجتماعی و پیشرفت در بعد تحصیلی کودکان ایجاد می‌کند.

رضوان پورمحمدی ادامه داد: بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در خانه و محیط‌های عمومی از کودکان نشان از تاثیر منفی این بازی‌ها دارد.

وی با بیان اینکه تا به حال هیچ مدرکی دال بر بی زیان بودن این بازی‌ها پیدا نشده است، افزود: صاحب‌نظران در این زمینه معتقدند که احتمال شکل‌گیری الگوهای ذهنی تحت تاثیر این بازی‌ها و احتمال همذات‌پنداری کودکان با شخصیت‌های موجود در بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهمترین معضلات و پیامدهای منفی استفاده افراطی و بدون برنامه از این بازی‌ها به شمار می‌رود.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ابراز کرد: تقلید در رفتارهای ظاهری کودکان از دیگر عواقب زیان‌بار استفاده از این نوع بازی‌ها است. چرا که همانگونه که در جامعه شاهد هستیم بسیاری از کودکان با خرید لباس‌هایی شبیه به شخصیت‌های موجود در این بازی‌ها و با انجام رفتارهای آن‌ها سعی در تقلید و همذات‌پنداری با این شخصیت‌ها دارند که این موضوع ضمن ایجاد روحیه‌ای پرخاشگرانه در آن‌ها باعث ایجاد تزلزل در شخصیت کودکان نیز می‌شود.

پسران بیش از دختران تمایل به انجام بازی‌های خشونت‌آمیز دارند

پورمحمدی استفاده از این بازی‌ها را در پسران بیش از دختران دانست و عنوان کرد: پسرها به لحاظ ساختار فیزیکی و ژنتیکی تمایل بیشتری به استفاده از این بازی‌ها دارند و حتی در انجام بازی‌های گروهی هم پسران سعی در استفاده از بازی‌های خشونت‌آمیز رایانه‌ای دارند.

وی جایگزینی بازی‌های فکری و سنتی به جای استفاده افراطی از بازی‌های رایانه‌ای را راه حل مناسبی برای دوری بچه‌ها از این بازی‌ها دانست و اظهار داشت: معرفی بازی‌های فکری و سنتی توسط والدین به فرزندانشان و همراه شدن آن‌ها در انجام این بازی‌ها ضمن بالا بردن صبر و حوصله کودکان، باعث افزایش تمرکز آن‌ها نیز می‌شود.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر در بازار بازی‌های فکری وجود دارد، افزود: می‌طلبد تا والدین با صبر و حوصله انجام بازی‌هایی همچون دوز بازی، هفت سنگ و الک دولک را که در آن‌ها هم رنگ‌ها دخیل هستند و تمرکز را افزایش می‌دهند به بچه‌ها معرفی کنند.

پورمحمدی ادامه داد: می‌بینیم بچه‌هایی را که در فامیل یا خیابان در نگاهشان و رفتارشان خشونت موج می‌زند و بسیاری از این بچه‌ها قابل کنترل نیستند و والدین به دنبال مشاور و راهکاری برای بهبود وضعیت آن‌ها هستند.

در جامعه امروزی برخی از بچه‌ها در مقابل این بازی‌ها رها شده‌اند و والدین برای آسایش خویش و برای اینکه حوصله کافی برای گذراندن وقت با کودکشان را ندارند بدون توجه به عواقب و آسیب‌های این بازی‌ها کودک را صبح تا شب پای رایانه و برای انجام بازی سرگرم می‌کنند؛ اما والدین باید بدانند که استفاده افراطی از این بازی‌ها در شکل‌گیری شخصیت کودکشان در آینده تاثیر منفی خواهد داشت؛ لذا دادن برنامه در انتخاب نوع و زمان بازی به کودکان می‌تواند از بروز عواقب جسمانی و روحی در آن‌ها جلوگیری کند.

چاقی کودکان، زاییده محیط مدرن امروزی است

نادیده گرفتن نقش فناوری در بروز چاقی در کودکان انکارناپذیر است و چاقی زاییده محیط مدرن امروزی است.

چاقی یکی دیگر از عواقب استفاده افراطی از این نوع بازی‌ها است؛ چرا که کودکان با نشستن ساعت‌ها در جلوی تلویزیون و یا پای بازی‌های رایانه‌ای بدون توجه به زمان از تنقلات چرب و شور استفاده می‌کنند.

تحقیقات میدانی در این زمینه نشان داده است که مصرف میان وعده‌های چرب و شور در حین استفاده از این بازی‌ها افزایش می‌یابد و کودکان با اضافه وزن و چاقی مفرط که در آینده می‌تواند برای آن‌ها بیماری‌هایی همچون چربی و فشار خون را ایجاد کند مواجه می‌شوند.

در ایران به طور متوسط طبق تحقیقات میدانی انجام شده ۲۰درصد از دانش آموزان اضافه وزن دارند و پنج درصد از آن‌ها هم چاق هستند که بیشترین دلیل این موضوع طبق تحقیقات محققان استفاده کودکان به صورت افراطی از بازی‌های رایانه و عدم تحرک آن‌ها است.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ابراز کرد: طبق مطالعات صورت گرفته روی دو هزار و ۵۴۶ کودک دبستانی در خارج از کشور یک سوم از کودکانی که به انجام بازی‌های رایانه‌ای مشغول هستند حداقل در طول هفته یک یا چند وعده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند.

پورمحمدی ادامه داد: در کشور ما مساله نگران‌کننده در این زمینه چاقی و لاغری بیش از حد کودکان است؛ چرا که کودکانی که پای بازی‌های رایانه‌ای می‌نشینند یا بدون توجه به نوع تغذیه مواد شور و چرب را زیاد مصرف می‌کنند و چاق می‌شوند و یا برخی از آن‌ها به دلیل سرگرمی بیش از حد از خوردن غذا پرهیز می‌کنند لاغر می‌شوند؛ در نتیجه استفاده از رسانه‌های دیجیتال به صورت آگاهانه و تحت کنترل والدین می‌تواند از اعتیاد به این بازی‌ها جلوگیری کند.

وی بیان داشت: هدایت آگاهانه و با درایت والدین و صبر و حوصله بیشتر آن‌ها برای گذراندن وقت با کودکشان می‌تواند بچه‌ها را به سمت استفاده از بازی‌های فکری و سنتی سوق دهد.

وقت گذاشتن برای کودکان سرمایه‌گذاری برای تامین آینده آن‌ها است

این کارشناس فرهنگی وقت گذاشتن برای بچه‌ها را بزرگترین سرمایه‌گذاری برای حفظ آن‌ها از آسیب‌های این بازی‌ها در آینده دانست و عنوان کرد: والدین باید با صبر و حوصله و معرفی بازی‌های سنتی زمان کودکی خویش به فرزندانشان آن‌ها را به سمت انجام این بازی‌ها هدایت کنند، ضمن اینکه هم‌بازی شدن والدین با کودکان برای انجام بازی‌های فکری و سنتی تاثیر بسزایی در تمایل انجام این بازی‌ها توسط کودکان دارد.

یکی از والدین که فرزندش به صورت افراطی از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کند به خبرنگار مهر گفت: ما به دلیل زندگی در آپارتمان مجبوریم کودکمان را برای دوری از ایجاد سر و صدا پای کامپیوتر به انجام بازی‌های رایانه‌ای سرگرم کنیم.

آذر گنجی ادامه داد: الان که کودکم ۱۲ سال دارد اضافه وزن دارد و دیگر نمی‌توانم او را برای دوری از انجام بازی‌های رایانه‌ای کنترل کنم.

یکی دیگر از والدین هم به خبرنگار مهر گفت: من برای کودکم برنامه‌ریزی کرده‌ام و به او زمان داده‌ام تا در زمان مشخصی از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کند و در زمان مشخصی هم او را به پارک می‌برم تا بازی کند.

نگاه کودکان به وسائل بازی رایانه‌ای، از روی دست دوست و فامیل است

احمد کریمی ابراز کرد: با توجه به اینکه بیشتر بچه‌ها در خانواده، فامیل و مدرسه از تبلت استفاده می‌کنند بیشتر بچه‌ها توقع دارند که آن‌ها نیز از این وسایل مدرن برای انجام بازی‌هایشان استفاده کنند؛ لذ ا اعتقاد دارم والدین باید با هوشیاری و برنامه‌ریزی بازی‌های کودکانشان را کنترل کنند.

یکی دیگر از ولدین به خبرنگار مهر گفت: کودکم بر اثر انجام بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز و دیدن کارتون‌های پر از خشم امروزی دچار پرخاشگری شده و در دیدار اول با نزدیکانمان به جای دادن سلام به آن‌ها مشت و لگد می‌زند.

قنبری ادامه داد: مجبور شده‌ام برای بهبود وضعیت کودکم او را به مشاوره ببرم و تا حد امکان نیز از رفت و آمد با اقوام خودداری کنم.

وی اعتیادآور بودن این بازی‌ها را عاملی برای افت تحصیلی کودکان قلمداد کرد و یادآور شد: تاثیر استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در وضعیت تحصیلی کودکان نیز مشهود است. این معلم دوره ابتدایی اظهار داشت: نه تنها کودک من بلکه تمامی کودکانی که اوقات خود را با انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند دچار افت تحصیلی نیز شده‌اند.

ظهور تکنولوژی در زندگی امروزی بشر وجود دارد و دوری از پدیده تکنولوژی غیر ممکن است؛ لذا باید کودکان در مدارس و مهد کودک‌ها، همچنین در محیط خانواده به آگاهی نسبی در زمینه استفاده صحیح از وسایلی همچون کامپیوتر، تبلت و گوشی موبایل دسترسی داشته باشند، ضمن اینگه آگاهی خانواده‌ها نسبت به خطرات و آسیب‌های استفاده افراطی از این وسایل می‌تواند به کاهش بروز مشکلات موجود در این زمینه در جامعه کمک شایانی کنند.

نکته آخر اینکه باید به کودکانمان آموزش دهیم تا از تمامی این وسایل به صورت صحیح و در زمینه پیشرفت علم و دانش استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha