شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: 129300

سلامت نیوز:شیخ‌زاده تصریح کرد: در سال‌های گذشته عمدتاً افرادی با رفتارهای پرخطر تزریقی به اچ آی وی مبتلا می‌شوند اما اکنون موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی کاهش یافته و در عوض آمار افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی به ایدز در حال افزایش می‌باشد.مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متاسفانه با تغییر الگوی ایدز، در کشور عمدتاً جوانان به این ویروس مبتلا می‌شوند.
به گزارش ایسنا، دکتر"خداداد شیخ‌زاده" در مراسم افتتاحیه مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV در کرمان اظهار کرد: در حال حاضر 35 میلیون بیمار مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارد و 6000 نفر نیز به صورت روزانه به این بیماری مبتلا می‌شوند.
وی افزود: به طور کلی در دنیا روند ابتلا به ایدز رو به کاهش اما در منطقه خاورمیانه این میزان رو به افزایش است ضمن اینکه در کشور ما طی سال‌های اخیر از بروز موارد ابتلا به اچ آی وی مثبت کاسته اما الگوی آن تغییر کرده است.
شیخ‌زاده تصریح کرد: در سال‌های گذشته عمدتاً افرادی با رفتارهای پرخطر تزریقی به اچ آی وی مبتلا می‌شوند اما اکنون موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی کاهش یافته و در عوض آمار افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی به ایدز در حال افزایش می‌باشد.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: در واقع در سطح کشور ایران آقایان به دلیل اعتیاد تزریقی و خانم‌ها به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی به ایدز مبتلا می‌شوند که در چند سال گذشته تعداد خانم‌های مبتلا بیش از آقایان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با تغییر الگوی ایدز در کشور اغلب جوانان به این ویروس مبتلا می‌شوند که در این زمینه نگرانی‌های جدی وجود دارد.
قسمت عمده‌ای از ایدزی‌ها از دید جامعه مخفی هستند
رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمان گفت: افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت هیچ نشانه ظاهری ندارند از این رو قسمت عمده‌ای از مبتلایان از دید جامعه مخفی هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر"سعید صحبتی" در مراسم افتتاحیه مجهزترین آزمایشگاه تشخیص طبی HIV در کرمان اظهار کرد: این آزمایشگاه همزمان با 10 نقطه دیگر در کشور افتتاح می‌گردد.
وی افزود: معضل ایدز هم اکنون از تهدیدکننده‌های سلامت در دنیا محسوب می‌شود که هیچ جامعه‌ای از خطر آن در امان نخواهد بود و کشور ایران نیز سال‌ها درگیر این آسیب شده است.
صحبتی تصریح کرد: مهمترین علامت ایدز، بی‌علامت بودن آن است یعنی افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت هیچ نشانه ظاهری ندارند و معاینات آنها کمکی به تشخیص بیماری نمی‌کند از این رو قسمت عمده‌ای از مبتلایان ما از دید جامعه مخفی هستند.
رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمان گفت: برای چاره‌اندیشی در مورد این معضل و همچنین جهت تشخیص بهنگام، به صورت جدی بحث آزمایشگاه مطرح شد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ایجاد چنین آزمایشگاهی نیازمند تکنولوژی بالا و بسیار هزینه‌ بر است بنابراین راه‌اندازی آن در همه شهرستان‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد از این رو قرار شد به صورت قطب در مرکز استان ایجاد شود و بقیه مناطق اطراف را تحت پوشش خود قرار دهد.
صبحتی با اشاره به اینکه بیماران ایدز معضل اصلی سلامت جامعه هستند خاطرنشان کرد: آزمایشگاه تشخیص طبی اچ آی وی کرمان علاوه بر تشخیص بیماری، تعیین می‌کند کدام بیماران بایستی وارد چرخه درمان شوند ضمن اینکه پیگیری و اثربخشی مراحل درمانی و همینطور بعد از آن تاثیر درمان را بررسی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha