یك متخصص گوش، حلق و بینی در رابطه با چگونگی جلوگیری از خونریزی بینی قبل از مراجعه به پزشك گفت: در این حالت نباید سر را به عقب برگرداند زیرا خونریزی به حلق و معده وارد شده و با جمع شدن خود سبب مسمومیت می‌شود. هم چنین نباید بینی شسته شود.

دكتر عبدالحمید حسین نیا، متخصص گوش و حلق و بینی در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه خونریزی بینی یا خون دماغ شدن در فصل تابستان و در مناطق گرم و خشك شایع‌تر است و همچنین فشار دادن پره بینی بر روی تیغه بینی و نگه داشتن آن را بهترین راه متوقف كردن موقت خونریزی عنوان كرد.

دكتر حسین نیا با اشاره به خشكی مخاط بینی و دستكاری آن به عنوان شایع‌ترین علت خونریزی بینی به خصوص در كودكان توصیه كرد: والدین مراقب كودكان خود باشند تا بینی‌شان را دستكاری نكنند و ناخن دستشان را كوتاه كنند و برای پیشگیری از خونریزی، بینی را با درمان‌های طبی نظیر پمادها و قطره‌های نرم كننده، مطروب و چرب نگه دارند.

وی گفت: در بزرگسالان و سالخوردگان بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و بیماریهای انعقادی خون علت عمده خونریزی بینی است كه با فشار دستكاری، ضربه به بینی و فین كردن شدید خونریزی تشدید می‌شود و اگر در مواردی انحراف تیغه بینی سبب خونریزی ‌شود باید با عمل جراحی آن را برطرف كرد.

بازرس انجمن علمی جراحان گوش، حلق و بینی از تومورهای بدخیم و خوش خیم، به عنوان علل نادرتر خونریزی‌ها یاد كرد كه در این صورت باید تومور را برداشت.

این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه اظهار كرد: اگر خونریزی در كودكان و خردسالان یك طرفه و همراه با ترشح چركی بدبو باشد می‌توان احتمال وجود جسم خارجی در بینی را داد.

دكتر حسین نیا، كنترل بیماریهای قلبی و فشار خون را در سالخوردگان توصیه و اظهار كرد:‌ با توجه به علت خونریزی می‌توان راه‌های درمانی مختلفی را انجام داد كه سوزاندن رگ خونریزی كننده به طور شیمیایی یا با جریان الكتریكی برق یكی از این روش‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha