برخی خانواده‌ها که چند فرزند معلول دارند نیز عنوان می‌کنند، سازمان بهزیستی تنها هزینه یکی از فرزندان معلول آنها را تقبل می‌کند.

کمک هزینه تحصیلی معلولان به فراموشی سپرده شده است

 سلامت نیوز: برخی خانواده‌ها که چند فرزند معلول دارند نیز عنوان می‌کنند، سازمان بهزیستی تنها هزینه یکی از فرزندان معلول آنها را تقبل می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن ندای معلولین ایران گفت: کمک هزینه تحصیلی معلولان تاکنون به صورت مناسبی اجرایی نشده است.

محمود کاری در گفت‌وگو با ایلنا درباره کمک هزینه دانشگاهی معلولان گفت: برابر قوانین و مقرراتی که 10 سال از عمر آن می گذرد، دولت موظف است که بخشی از هزینه های دانشجویان معلول را پرداخت کند اما متاسفانه این کمک هزینه تنها در دانشگاه آزاد آن هم با شرایط دست و پاگیر و خیلی سخت در حال اجرا است.

وی درباره چگونگی اجرایی شدن این کار در دانشگاه‌ها گفت: قرار بر این بود که دانشجو از طریق سازمان بهزیستی به دانشگاه معرفی شود تا ثبت نام دانشجو انجام شده و متعاقب آن سازمان بهزیستی هزینه تحصیل دانشجو را به دانشگاه پرداخت کند.

کاری با اشاره به اینکه این هزینه قرار بود به تناسب نیاز دانشجو و با توجه به میزان معلولیت به وی پرداخت شود، افزود: هدف از اجرای طرح نیز این بود که شرایطی برای معلولان فراهم شود تا تحصیلات خود را ادامه داده و وارد بازار کار شوند و باری از دوش بهزیستی برداشته شود اما این مهم تاکنون به صورت مناسبی اجرایی نشده است.

به گفته وی روند این کار نیز به این گونه بود که سازمان بهزیستی دانشجو را به دانشگاه معرفی می‌کرد تا وی از کمک هزینه دانشگاه بهره‌مند شود.

رئیس هیات مدیره انجمن ندای معلولین ایران با اشاره به اینکه عدم توجه به اجرایی شدن این مساله در حالی صورت می‌گیرد که همه معلولان از ابتدای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان از آن بهره‌مند نشده‌اند، گفت: این قانون در جاهای مختلف با سلیقه‌های مختلف در حال اجرا شدن است و روح واحدی بر اجرای آن حاکم نیست.

وی افزود: آنچه سازمان بهزیستی به عنوان متولی این کار برای نقض قانون مطرح می‌کند عدم تامین اعتبار است.

کاری تاکید کرد: مسیری که این روزها معلولان برای دریافت کمک هزینه تحصیلی طی می‌کنند این گونه است که خود مددجو به صورت کامل هزینه تحصیل خود را پرداخت می‌کند و قبوض پرداختی را به سازمان ارائه داده تا درصد تعریف شده برای وی پرداخت شود.

وی تصریح کرد: تصور کنید معلولی که در مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد تحصیل می‌کند و با هزینه‌های سنگین تحصیل و درمان مواجه است، چگونه می تواند این هزینه را پرداخت کند؟ بعد از این مرحله نیز زمانی را صرف ارائه قبوض و دریافت پول کند؟

کاری افزود: در حال حاضر حدود 13 الی 14 هزار نفر از این نوع شهریه استفاده می‌کنند. انتظار ما از مسئولین این بود که اجرای این قانون را برای همه معلولین فراگیر کنند، اما به جای این مساله شاهد عدم اجرای مناسب این قانون از سمت مسئولین بهزیستی هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن ندای معلولین ایران عنوان کرد: توجیه سازمان بهزیستی برای اجرایی نشدن این اقدام، عدم تامین بودجه است اما به صورت کلی هزینه برخی از دانشجویانی که شامل کمک هزینه می‌شدند و خودشان هزینه تحصیل خود را داده‌اند نیز باز پرداخت نشده است.

کاری گفت: این شرایط در حالی است که قرار بود به صورت کلی سازمان بهزیستی با دانشگاه طرف قرارداد باشد و به نوعی کمکی به جامعه معلولین شود تا به توانمندسازی آنها کمک شود اما متاسفانه این کار به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: دوسال است که دیگر این قانون بدست فراموشی سپرده شده و دانشجویان عنوان می‌کنند که سازمان هزینه ای که باید به عنوان کمک تحصیل به آنها بدهد، پرداخت نمی‌کند. همچنین برخی از خانواده‌ها که چند فرزند معلول دارند نیز عنوان می‌کنند که سازمان تنها هزینه یکی از فرزندان معلول آنها را تقبل می‌کند و فرزندان دیگر را شامل نمی‌شوند.

کاری گفت: امیدواریم که مجلس به عنوان ناظر بر اجرای صحیح قانون در این باره وارد شده و به مسئولین مربوطه درباره نوع و نحوه اجرای این قانون و توجه به اجرای مناسب این قانون تذکرات لازم را بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha