چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12936

کمتر خوراکی مانند کاکائو باعث برانگیختن شور و اشتیاق می شود. فرهنگ عامه بسیاری از ملت ها مصرف کاکائو را به عنوان عاملی برای ایجاد ایمان و عقیده، سلامتی ، نیرو و اشتیاق شهوانی می شناسد. و اما شیفتگی نسبت به کاکائو از کجا شروع شد؟

کاکائو: دارویی برای سلامتی
کاکائو محصول کدام سرزمین است؟
درخت کاکائو ، که نیام آن دارای دانه هایی است که کاکائو از آن به دست می آید ، 2000 سال پیش در جنگل های گرم و مرطوب امریکا کشف شد. اولین مردمی که از این محصول جنگلی استفاده می کردند، قبیله مایا بودند. این مردم، دانه های کاکائو را با چاشنی های دیگر مخلوط کرده و نوشیدنی تلخ و جاذبی را می ساختند که به ادعای خودشان اکسیر سلامتی بود.
خاصیت فوق العاده کاکائو چیست؟
از نظیر مایاها، نیام کاکائو، نماد زندگی و باروری بود و در بسیاری از تشریفات مذهبی نظیر مراسم عروسی استفاده می شد. و به عنوان غذای خدایان شناخته می شد. در مرکز مکزیک، مردم آزتک اعتقاد داشتند که خوردن میوه درخت کاکائو باعث ایجاد عقل و نیرو می شود و به طور کلی ماده مغذی، مقوی و حتی شهوت افزا شناخته می شد و امپراطور آزتک روزانه نوشیدنی کاکائو را برای افزایش قوای جنسی خود می خورد.
اروپاییان این ماده گیاهی را امتحان کرده و عاشق می شوند؟!
برای اولین بار در سال 1519 اروپاییان طعم  کاکائو را چشیدند. در این زمان مانتوزوما ، امپراطور قبیله آزتک ، نوشیدنی طعم دار کاکائو را به هرناندو کورتز(سرباز و جهان پژوه اسپانیایی) و سربازانش پیشنهاد کرد. سپس این سربازان دانه های کاکائو را برای کشت به اسپانیا بردند و و ترکیب مایع جدیدی از کاکائو را تولید کردند.از آن زمان این نوشیدنی در سراسر اروپا باب شد و تاکنون نیز به عنوان بهترین نوشیدنی باقی مانده است.
کاکائو به خاطر قدرت اغواکننده خود معروف می شود!
کاکائو به عنوان ماده ای شهوت انگیز در بارگاه سلطنتی فرانسه شهرت می یابد و ادبیات و هنر فرانسه به طور چشم گیری از این ماده اغوا گر الهام می گیرد. حتی امروزه نیز در علم رمانتیک کاکائو با همین خاصیت شناخته می شود.
کاکائو شهرت جهانی می یابد.
اولین ماشین یا دستگاه تولید کننده شکلات در سال 1780 در بارسلونا ساخته می شود و به این ترتیب روشی برای تولید انبوه شکلات خلق می شود. بعدها دستگاه های مکانیکی دیگری برای تولید شکلات نرم، کرم مانند و جامد اختراع می شود و  اولین قالب های جامد کاکائو توسط فرای و سان(تولید کنندگان شکلات در انگلستان)در اوایل دهه 1800 توسعه می یابد.
ارتباط کاکائو با روز عشق(ولنتاین)
دادن شکلات به عنوان یادگاری توسط عشاق در روز ولنتاین از قرن 17 باب می شود. و از سال 1868 اولین جعبه های کاکائو ویژه روز ولنتاین توسط ریچارد کادبری تولید می شود.
در سال 1872 برای اولین بار شکلات شیری توسط دانیل پیتر در کشور سوئیس تولید می شود و حتی در سالهای جنگ جهانی دوم دولت امریکا این ماده غذایی را بین  سربازان خود پخش می کرده است. امروزه نیز در جیره غذایی مردم امریکا قالبهای کاکائو وجود دارد. حتی به عنوان بخشی از رژیم غذایی ،به فضانوردان امریکایی کاکائو داده می شود.
آیا به راستی کاکائو خاصیت شهوت افزا دارد؟
علی رقم تاریخچه استفاده از این ماده، چنین حقیقیتی نیست. کاکائو حاوی مقدار کمی ماده شیمیایی به نام فنیل اتیل امین(PEA)- داروی عشق- است و می تواند در کنترل توان فیزیکی، خلق وخو و هوشیاری موثر باشد. مقدار بسیار کم این ماده شیمیایی در هنگام سرخوشی و شادمانی عاطفی در خون آزاد شده و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود.اگر چه تاکنون شواهدی مبنی بر افزایش مقدار این ماده شیمیای در مغز هنگام مصرف آن وجود ندارد ، ولی با این حال طرفداران کاکائو مدعی چنین تفاوت و تغییری هستند.

کاکائو در قرن 21 به عنوان ماده ای برای حفظ سلامتی شناخته می شود.
شکلات تیره(برعکس شکلات سفید و شیری)حاوی فلاونوئید  های سالمی مشابه آنچه در چای، میوه و سبزیجات وجود دارد، می باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف کم شکلات تیره می تواند جریان خون را در رگ ها بهتر کرده و سطح قند خون را کنترل می کند و خطر بروز مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می دهد. اما باید مراقب بود که آب نبات کاکائو حاوی قند و چربی های اشباع شده فراوان است که مصرف بیش از اندازه آن سبب افزایش وزن می شود. بنابراین تنها به خوردن مقدار بسیار کم آن ، برای کسب سلامتی بسنده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha