دیابت یکی از این بیماری ها است که روز به روز بیشتر میان ایرانی ها شایع می شود و در صورت عدم رعایت در تغذیه و عدم مصرف دارو اعضای بدن را یک به یک معیوب می کند و مرگ را به ارمغان می آورد.

تنها سرطان نیست که مرگ را نزدیک می کند

سلامت نیوز: دیابت یکی از این بیماری ها است که روز به روز بیشتر میان ایرانی ها شایع می شود و در صورت عدم رعایت در تغذیه و عدم مصرف دارو اعضای بدن را یک به یک معیوب می کند و مرگ را به ارمغان می آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شفاف، سرطان بیماری است که می تواند به ناگاه هر انسانی را درگیر کند.نام این بیماری انقدر ترس در بیماران ایجاد می کند که گاهی بیمار آینده ای جز مرگ نزدیک برای خود نمی بیند و انقدر روحیه خود را از دست می دهد که خود مرگ را طلب می کند.

در ایران و به خصوص در کلان شهرها، هوای آلوده، غذای ناسالم و ... از عوامل بروز سرطان میان افکار عمومی هستند.

این در حالی است که اردیبهشت ماه سال گذشته، رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان گفته بود:  تهرانی‌های به دلیل مواجه با آلودگی‌های هوا بیشتر مبتلا به سرطان خواهند شد.

عبدالله فضلعلی زاده در تشریح آخرین وضعیت شیوع سرطان در ایران نیز گفته بود: تغییرات در حوزه سرطان همیشه وجود دارد و آمارهای آن به صورت هر ساله تهیه می‌شود ولی به هر حال مسئله افزایش در تعداد مبتلایان به سرطان كاملا چشم‌گیر است و متناسب با این زمینه باید برنامه‌ریزی‌ لازم صورت پذیرد.

وی اضافه کرده بود: این برنامه‌ریزی‌ها نه تنها در ایران بلكه در تمام جوامع بین‌المللی پی‌ریزی و پیاده می‌شود و استراتژی‌های مشخصی با بیماری سرطان صورت می‌پذیرد كه مهمترین راه مقابله با آن مسئله پیشگیری است.

با این حال بعد از مرگ خواننده جوان پاپ، مرتضی پاشایی بر اثر سرطان معده دوباره هشدارهایی در خصوص این که سونامی سرطان در راه است آغاز شد.با این حال اما هستند بیماری هایی که روز به روز در کشور زیاد می شوند و مانند سرطان هم خطرناکند اما به انها پرداخته نشده است.

دیابت، مرگ تدریجی

دیابت یکی از این بیماری ها است که روز به روز بیشتر میان ایرانی ها شایع می شود و در صورت عدم رعایت در تغذیه و عدم مصرف دارو اعضای بدن را یک به یک معیوب می کند و مرگ را به ارمغان می آورد.

به تازگی نیز رییس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه شمار مبتلایان به دیابت در ایران نسبت به 25 سال گذشته، سه برابر شده است به گونه ای که درحال حاضر بیش از هفت میلیون نفر دیابتی در کشور وجود دارد تاکید کرد هزینه های آموزش علیه این بیماری نیز باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

دکتر اسدالله رجب اظهار کرده: بیش از 95 درصد مبتلایان به دیابت به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از کنترل مطلوب بیماری خود برخوردار نیستند و به همین دلیل دچار عوارض دیابت می شوند.
وی افزوده: این درحالی است که با آموزش دیابت و تحت پوشش قرار گرفتن هزینه های آن می توان بسیاری از هزینه های ناشی از عوارض دیابت را که پوشش بیمه ای دارند، کاهش داد؛ به این طریق بار مالی بیمه ها برای پرداخت هزینه های درمانی بیماران که بسیار بیشتر از هزینه های آموزش است، کاهش می یابد.

رجب گفته: آموزش اساس درمان دیابت است و از این طریق آن می توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد چراکه پس از ابتلا به دیابت، مبتلایان حتی با مصرف دارو باز هم دچار عوارض ناشی از این بیماری می شوند.

رییس انجمن دیابت ایران اظهار کرده: یکی از عمده ترین مسایل آموزشی، ایجاد انگیزه در فرد دیابتی برای پذیرش بیماری خود است؛ فردی که دیابت خود را نپذیرد، نمی تواند آن را کنترل کند.همچنین از طریق آموزش می توان به بیمار توضیح داد که عوامل مختلفی مانند ژنتیک و عوامل محیطی در ابتلای وی به دیابت موثر بوده است تا او خود را در این زمینه مقصر نداند، وارد فاز افسردگی نشود و هرچه زودتر کنترل بیماری را آغاز کند.

وی ادامه داده: علاوه بر این، آموزش می تواند در مورد فعالیت جسمی، تغذیه مناسب، عوارض و پیشگیری از دیابت، نحوه تزریق انسولین و استفاده از لوازم برای کنترل وضعیت قندخون باشد.


نارسایی کلیه، هر روز بیشتر از دیروز

در این میان همچنین وزارت بهداشت از وجود حدود ٢٥ هزار بیمار دیالیزی در كشور خبر داده است تا آمار این بیماری در کشور بالا برود.

همین چند وقت پیش نیزخبری به نقل از معاون درمان وزارت بهداشت منتشر شد كه از افزایش تعداد بیماران كلیوی ابراز نگرانی می‌كرد و هشدار می‌داد كه در صورت تداوم بی‌توجهی شهروندان به سلامت فردی و ادامه روند سبك زندگی ناسالم، تا ١٠ سال آینده یك سوم مهمانان تخت‌های بیمارستانی كشور، بیماران دیالیزی خواهند بود.

این در حالی است که نرخ افزایش تعداد بیماران نارسایی حاد كلیه در ایران حتی از آمار جهانی هم فراتر رفته و در حالی كه آمار جهانی از افزایش ١٥ الی ١٧ درصدی تعداد این بیماران در كشورها می‌گوید، نتیجه بررسی‌های انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی حكایت از افزایش ١٧ الی ٢٠ درصدی این بیماران در ایران دارد و هشدار می‌دهد كه سالانه ٣ الی ٥ هزار نفر به جمع بیماران دچار نارسایی حاد كلیه اضافه می‌شود.

عضو هیات امنای این انجمن هم هشدار می‌دهد كه تعداد بیماران مبتلا به نارسایی حاد كلیه در آینده نه‌چندان دور و حداكثر تا ٥ سال آینده به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

در حالی كه بنا بر گزارش این انجمن هم‌اكنون ٥ الی ٩ میلیون بیمار مبتلا به دیابت (كه بیش از نیمی از آنها هم از بیماری خود مطلع نیستند) و بیش از ١٠ بیمار مبتلا به پرفشاری خون از مستعدترین افراد برای ابتلا به نارسایی حاد كلیه هستند، داریوش آرمان می‌گوید كه تعداد اندكی هم به دلیل ژنتیك و ابتلا به كلیه پلی كیستیك گرفتار نارسایی حاد كلیه می‌شوند اما تعداد این افراد در مقابل مبتلایان دیابت و پرفشاری خون و چاقی آنقدر اندك است كه باید همچنان وزن كفه ترازو را به سمت بیمارانی غیر از مبتلایان كلیه پلی‌كیستیك سنگین دید.

هر چند معاون بهداشت وزارت بهداشت در هر مناسبتی تلاش می‌كند با اعلام آمار درباره بیماران مبتلا به چاقی و پرفشاری خون و دیابت، زنگ خطر را در گوش مردم به صدا در بیاورد اما ظاهرا صدای این زنگ در هیاهوی سایه انداخته بر سر شهرها و روستاهایی كه در موج زندگی صنعتی گرفتار شده‌اند شنیده نمی شود و همواره تلنگری مانند مرگ یک مرتضی پاشایی لازم است تا مردم به خود بیایند و مراقب سلامت خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha