رادیاتور ها و بخاری هایی که رویشان پِر شده از لباس، صندلی هایی که روی هر کدام تکیه لباس انداخته شده صحنه آشنای این روزها است. البته پخش بودن لباس ها در خانه نه از روی شلختگی و بی نظمی بلکه به خاطر آغز فصل سرما و کوچک بودن آپارتمان هایی است که برای ما راهی جز خشک کردن لباس ها در خانه نمی گذارد. اما این عادت می تواند خطری برای سلامتی ساکنین خانه باشد؟

خشک کردن لباس ها داخل خانه با خطر مرگ همراه است!

سلامت نیوز:  رادیاتور ها و بخاری هایی که رویشان پِر شده از لباس، صندلی هایی که روی هر کدام تکیه لباس انداخته شده صحنه آشنای این روزها است. البته پخش بودن لباس ها در خانه نه از روی شلختگی و بی نظمی بلکه به خاطر آغز فصل سرما و کوچک بودن آپارتمان هایی است که برای ما راهی جز خشک کردن لباس ها در خانه نمی گذارد. اما این عادت می تواند خطری برای سلامتی ساکنین خانه باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا،خشک کردن لباس ها در داخل خانه اهالی منزل را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد، آسیب هایی که همگی از ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد ناشی می شوند. گذاشتن لباس ها روی وسایل گرمایشی مانند رادیاتور یا بخاری سطح رطوبت خانه به میزان 30 درصد افزایش می دهد و شرایط ایده آل برای رشد قارچ ها فراهم می کند. یکی از خطرناک ترین این قارچ ها به نام فومیگاتوس آسپرژیلوس که هم چون بسیار عجیب و خطرناک است احتمال ابتلا به عفونت های ریوی را افزایش می دهد؛ موضوعی که بیش از هر چیز موجب نگرانی دانشمندان شده است.

این نگرانی زمانی شکل جدی به خود می گیرد که در فصل پاییز و زمستان تعداد افرادی با عفونت های ریوی سیر صعودی پیدا می کند. در واقع یک سبد لباس شسته شده چیزی در حدود دو لیتر آب دارد که در فضای خانه پخش می شود. گرچه سیستم ایمنی بسیاری از ما توان مقابله با قارچ هایی که در شرایط هوایی مرطوب رشد می کنند و دفع عفونت های ناشی از آنها را داراست. اما این شرایط برای برخی گروه ها مانند افراد مبتلا به آسم یا آنها که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطر آفرین است.

حضور بیماران آسمی در چنین خانه هایی سرفه ها و خس خس سینه آنها را افزایش می دهد. از طرف دیگر آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند بیماران سرطانی که دوره های شیمی درمانی خود را می گذرانند، بیماران مبتلا به ایدز و آنهایی که دچار مشکلات خود ایمنی هستند می تواند موجب بروز مشکلات مهلک و گاه کشنده ریوی شود. به همین دلیل توصیه می شود به شدت از خشک کردن لباس ها در خانه پرهیز شود، موضوعی که با توجه به کوچک بودن خانه های امروزی شاید دور از ذهن به نظر برسد اما محال نیست.

منبع دیلی میل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عاطفه ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    12 2
    پس برای خشک کردن لباس های خود در این فصول سرما چه کنیم؟
  • ناشناس ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    10 5
    سلام اینکه لباس را توسط رادیاتور خشک کنیم یک بحثه و اینکه پهن کنیم تا خودش خشک شود بحث دیگر. ضمنا بعید میدونم لباسهایی که ناشین لباسشویی آب کشیده حاوی ۲ لیتر آب باشد. نکته دیگر اینکه آلودگی های محیط خارج از خانه را هم که بررسی کنید، می بینید داخل منزل بهتر هم هست. در مجموع به نظرم مطلب تان کاملا غیر علمی بود.
  • علی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    1 1
    سلام. کسی که در شهرهای جنوبی مانند بوشهر هس که در زمستان رطوبت داخل خانه خیلی زیاده باید چکار کنه؟