ئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: شیب ابتلا به ایدز در ایران سرعت بالایی ندارد ولی اگر تغییر الگوی انتقال ایدز، جدی گرفته نشود، تا سالهای دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد.

۶۰ هزار HIV مثبت ناشناس در کشور

سلامت نیوز: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: شیب ابتلا به ایدز در ایران سرعت بالایی ندارد ولی اگر تغییر الگوی انتقال ایدز، جدی گرفته نشود، تا سالهای دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از به نقل از وزارت بهداشت، عباس صداقت در آستانه روز جهانی ایدز (10 آذر)، در خصوص آخرین آمار ابتلا به ایدز در ایران گفت: حدود 28 هزار و 600 مورد مبتلا به ایدز تا پایان تابستان سال جاری ثبت و گزارش شده است.

صداقت با اشاره به این که 38 درصد موارد ابتلا به ایدز در سال 92، این بیماری را از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده دریافت کرده اند، خاطرنشان کرد: از این میزان 30 درصد مبتلایان زنان هستند.

وی با بیان اینکه این روند یک هشدار برای ابتلای نوزادان به بیماری ایدز است، ادامه داد: ما همچنان تاکید می کنیم که باید با آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه، رفتارهای پرخطر را به مردم گوش زد کنیم. چون 46 درصد مردم بین گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور وضعیت ابتلا به ایدز نگران کننده تر است.

صداقت افزود: پیش بینی کارشناسان بر این است که امسال چیزی حدود 90 هزار مورد ابتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد که از این تعداد 28 هزار مورد ثبت و گزارش شده است. یعنی تقریباً 60 هزار نفر از مبتلایان هنوز از این بیماری اطلاعی ندارند. بنابراین اگر مداخله جدی در این حوزه صورت نگیرد، این رقم تا سه سال آینده، این رقم به 120 هزار مورد ابتلا نیز خواهد رسید.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص سازمان هایی که به نوعی می توانند شریک برنامه های وزارت بهداشت در پیشگیری از ایدز باشند، بیان داشت: در این راستا تمام ارگان ها رسالتی را به عهده دارند و باید جدی تر وارد عمل شوند. آموزش و پرورش باید توجه بیشتری برای آگاه سازی نوجوانان نسبت به خطر ابتلا به ایدز کند. همچنین از پتانسیل های وزارت علوم و هلال احمر می توان در امر پیشگیری به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به این که شیب ابتلا به ایدز در ایران روند با سرعت بالایی ندارد، ادامه داد: با این حال این شیب با سرعت مشخصی پیش می رود. ولی نکته نگران کننده تر تغییر الگوی انتقال ایدز است که اگر جدی گرفته نشود، تا سالهای دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد.

به گفته صداقت، ایران به عنوان منطقه ای در شمال آفریقا و شرق مدیترانه متأسفانه با این که در بسیاری از شاخص های سلامت، بهترین الگو است، ولی به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی و اروپای شرقی از نظر ابتلا به ایدز وضعیت خوشبینانه ای ندارد و اگر مداخلات پیشگیری در این مناطق نیز به خوبی دنبال نشود، به دلیل مسافرت ایرانی ها به کشورهای ذکر شده، موج سوم ایدز و شیوع این بیماری در جمعیت عمومی خیلی دور از ذهن نیست.

وی تاکید کرد: توصیه ما به همه مردم این است که آگاه باشند و از تزریق مشترک و روابط جنسی غیر ایمن پرهیز کنند. در ضمن اگر مردم به برای سفر به کشورهایی می روند که فضای آنها با الگوهای اعتقادی کشور ما متفاوت است، این هشدارها باید جدی تر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha