وزیر بهداشت گفت: كشور ما از جمله كشورهای با شیوع پائین بیماری‌های روانی و اعصاب و روان است، متوسط شیوع این بیماری‌ها در دنیا بین 12 تا بیست و چند درصد است بنابراین آمار شیوع این بیماری‌ها در ایران نسبتاً پائین و مقبول است.

كامران باقری لنكرانی در پاسخ به فارس‌ افزود: خدمات روان‌پزشكی در كشور ما بیش‌تر معطوف به خدمات درمانی بیماران است كه در میانه طیف قرار دارند‌ اما دو طیف دیگر خدمات روان‌پزشكی شامل خدمات پیشگیری و خدمات توانبخشی نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد.
وی گفت: از نظر خدمات درمانی به بیماران روانی و اعصاب و روان پوشش كشور ما در حد بسیار بالایی است، در حالی كه بسیاری از كشورهای پیشرفته نیز از این نظر پوشش 50 درصدی دارند، در كشور ما بیش از 80 درصد بیماران نیازمند به خدمات روان‌پزشكی به این خدمات دسترسی دارند.

*خدمات روان‌پزشكی در ایران بیش از حد دارویی شده است

وزیر بهداشت افزود: مشكلی كه در ارائه خدمات درمانی به بیماران روانی در كشور ما وجود دارد این است كه این خدمات بیش از حد دارویی شده است و باید به سایر روش‌های درمانی بیماری‌های روانی مانند كاردرمانی و گروه درمانی نیز به اندازه كافی توجه شود كه پیگیر آن هستیم.
وی ادامه داد: مسئله مهم در كنترل بیماری‌های روانی، تشخیص به موقع و پیشگیری از بروز این بیماری‌هاست به همین علت معاینات دانش‌آموزان دبستانی و دوره راهنمایی را به منظور غربالگری بیماری‌های روانی و اعصاب و روان شروع كرده‌ایم كه در حال گسترش است، این خدمات در شبكه بهداشتی ـ درمانی دولتی كشور نیز ادغام شده و پزشكان خانواده مستقر در روستاها نیز موظف به غربالگری روستائیان از نظر بیماری‌های روانی هستند.

*افراد مومن كم‌تر بیمار روانی می‌شوند

وی اضافه كرد: در زمینه پیشگیری از بیماری‌های روانی این نكته كاملاً از نظر علمی ثابت شده است كه افراد كه مؤمن هستند، مسجد رفت و آمد می‌كنند و مبادی آداب دینی هستند كم‌تر دچار بیماری‌های اعصاب و روان می‌شوند.
باقری‌لنكرانی گفت: توسعه خدمات توانبخشی برای مراقبت از بیماران روانی مزمن بعد از انجام اقدامات درمانی در كشور نیازمند ظرفیت‌سازی و یك كار عالمانه است كه برای رسیدن به این هدف ظرفیت‌سازی علمی و پژوهشی در این عرصه شروع شده است.

*بسته خدمات بیمه‌ای روان‌پزشكی در شورای عالی بیمه

وی افزود: چالش مهم دیگر در ارائه خدمات مناسب روان‌پزشكی، پوشش ضعیف بیمه‌ها از این بیماران است، به همین خاطر بسته جدید خدمات بیمه‌ای روان‌پزشكی را در وزارت بهداشت تدوین كرده‌ایم كه به زودی برای تصویب نهایی تقدیم شورای عالی بیمه می‌شود و البته كارگروه رئیس‌جمهوری برای اجرای طرح پزشك خانواده نیز این مسئله را پیگیری می‌كند.
وی درباره بیمارستان روان‌پزشكی رازی كه در امین‌آباد شهرری مستقر است نیز گفت: این بیمارستان بزرگ‌ترین بیمارستان كشور است كه مشكلات زیادی دارد، از جمله مشكلات این مركز، بروز نبودن خدمات و امكانات است كه برای جبران آن و ارتقای وضع این بیمارستان امروز در شورای معاونان وزارت بهداشت كه در محل همین بیمارستان تشكیل و تصمیمات گرفته شد.

* بیمارستان روان‌پزشكی رازی بزرگ‌ترین بیمارستان كشور است

وی افزود: از جمله این تصمیمات ایجاد یك اورژانس عمومی در این بیمارستان است كه نه تنها بیماران روانی بلكه همه مردم بتوانند از خدمات این مركز درمانی استفاده كنند و البته بیماران روانی مستقر در این مركز نیز در صورت مشكلات جسمی از خدمات اورژانسی این مركز برخوردار شوند.
وی گفت: قرار شد امكانات ترابری، آمبولانس‌ها و رادیولوژی این بیمارستان نیز نوسازی شود، ارتقای وضعیت آموزشی این بیمارستان نیز برای آموزش دستیاران تخصصی كاردرمانی و روان پرستاری مصوب شد، مركز تحقیقات این بیمارستان نیز تقویت می‌شود.
وزیر بهداشت اضافه كرد: اكثر ساختمان‌های این مركز قدیمی هستند. برخی از آن‌ها 50 سال پیش ساخته شده است به همین علت در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان تهران پیش‌بینی ساخت یك بیمارستان 1300 تختخوابی روانپزشكی جدید به جای این بیمارستان مصوب شده كه با ایجاد آن خدمات این مركز از خدمات آسایشگاهی به خدمات مطلوب‌تر درمانی معطوف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha