ایجاد انگیزه برای پزشکان در زمینه فعالیت تمام وقتی جغرافیایی و حضور آن‌ها در مناطق محروم باید با برنامه‌ای قوی‌تر انجام گیرد. در حال حاضر به نظر نمی‌آید این روندی که وزارت بهداشت در پیش گرفته‌است، نتیجه داشته‌باشد. به نظر من این برنامه‌ها بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا جنبه اجرایی و نتیجه دهی.

از طرح تحول سلامت تنها تهمت نصیب جامعه پزشکی شده است

سلامت نیوز: ایجاد انگیزه برای پزشکان در زمینه فعالیت تمام وقتی جغرافیایی و حضور آن‌ها در مناطق محروم باید با برنامه‌ای قوی‌تر انجام گیرد. در حال حاضر به نظر نمی‌آید این روندی که وزارت بهداشت در پیش گرفته‌است، نتیجه داشته‌باشد. به نظر من این برنامه‌ها بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا جنبه اجرایی و نتیجه دهی.

به گزارش سلامت نیوز، رباب مقصودی، عضو هیات علمی ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در روزنامه سپید نوشت: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی در پیشبرد اهداف هر حوزه‌ای آموزش نیروهای ماهر و متخصص است، در حوزه سلامت نیز چنین نیازی باید در نظر گرفته‌شود.

[quote-left]ایجاد انگیزه برای پزشکان باید با برنامه‌ای قوی‌تر انجام گیرد. در حال حاضر به نظر نمی‌آید این روندی که وزارت بهداشت در پیش گرفته‌است، نتیجه داشته‌باشد. به نظر من این برنامه‌ها بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا جنبه اجرایی و نتیجه دهی. [/quote-left]

کشور ما از لحاظ آموزش پزشکی در رده بسیار خوبی قرار دارد. ما در اغلب رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی و همچنین رشته‌های علوم پایه از لحاظ آموزشی در جایگاه مقبولی قرار گرفته‌ایم.

از لحاظ کیفی فارغ التحصیلان این حوزه، شرایط مناسبی دارند، اطلاعاتشان به روز و پا به پای اطلاعات پزشکی‌ جهان است. از لحاظ کمی هم طبیعتا تامین نیروی انسانی مسئله مهمی است.

با توجه به اینکه ما در برخی رشته‌ها نیاز به نیروی بیشتر داریم و در برخی رشته‌ها نیز جمعیت ما باید تنظیم شود و به عبارتی نیروی کافی وجود دارد؛ تلاش مجموعه باید به سمت برنامه‌ریزی و مدیریت فارغ‌التحصیلان باشد.

البته شرایط فعلی، جوابگوی نیاز ما است و شاید افزایش نیرو به شکلی که فشار بر بخش‌های دیگر وارد سازد، چندان نیاز نباشد. در طرح تحول نظام سلامت برنامه‌هایی در زمینه بهبود شرایط سلامت کشور و ارتقای کیفی آن در نظر گرفته‌شده‌است. البته در زمینه آموزش تاکنون چیزی در دانشگاه‌ها به اجرا در نیامده‌است، اما قطعا در راستای رفع نیازهای درمانی و سلامت تلاش‌هایی باید اتفاق بیفتد که منجر به تربیت نیروی متخصص و ماهر شود.

[quote-right]در جامعه پزشکی تاکنون انگیزشی ایجاد نشده‌است. در این زمینه سرو صدای بسیاری برای اجرای بخش‌های مختلف طرح به وجود آمد اما جامعه پزشکی فعلا تنها تهمت‌های این برنامه‌ها نصیبش شده‌است. [/quote-right]

اگرچه در این میان طرح تمام وقتی جغرافیایی هیات علمی مطرح شده‌است، اما این بخش بیش از بحث آموزشی به بحث درمان مربوط است. متاسفانه در زمینه حضور متخصص در مناطق محروم و طرح تمام وقتی جغرافیایی مجموعه اخباری منتشر شده‌است که نوک پیکان انتقادات به سمت پزشکان گرفته‌شده‌است.

برای چنین هدفی نیاز به برنامه‌ریزی بهتر بوده‌ که متاسفانه وزارت بهداشت، در زمینه آن خوب عمل نکرده‌است. ایجاد انگیزه برای پزشکان در زمینه فعالیت تمام وقتی جغرافیایی و حضور آن‌ها در مناطق محروم باید با برنامه‌ای قوی‌تر انجام گیرد. در حال حاضر به نظر نمی‌آید این روندی که وزارت بهداشت در پیش گرفته‌است، نتیجه داشته‌باشد. به نظر من این برنامه‌ها بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا جنبه اجرایی و نتیجه دهی.

در جامعه پزشکی با تمام برنامه‌های اعلام شده‌ از سوی وزارت بهداشت تاکنون انگیزشی ایجاد نشده‌است. در این زمینه سرو صدای بسیاری برای اجرای بخش‌های مختلف طرح به وجود آمد. حتی از اجرا شدن و نتیجه دهی این برنامه‌ها نیز خبرهای گوناگون آمده‌است، اما جامعه پزشکی فعلا تنها تهمت‌های این برنامه‌ها نصیبش شده‌است. تهمت‌هایی که رسانه‌ها به آن دامن زدند و مردم را نسبت به پزشکان بی‌اعتماد کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    11 3
    یعنی تهمت زدن که تعرفه ها تو سه برابر شده؟ تو بیمارستانی که من کار میکنم هزینه آنژیوگرافی که یک و نیم میلیون بوده شده چهار و نیم میلیون میشه بگین پس این پولها رو کی میگیره؟ این روزها که پزشکها دارن با دمشون گردو میشکنن واقعا که واقیت تلخه
  • Faraz ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    11 10
    سایت محنرم سلامت نیوز لطفا همه نظرات را یکسان منعکس کنید متاسفانه دیروز اولین اثرات اقدامات تخریبی وزارت بهداشت در اعتماد بین پزشکان و مردم رو با اسید پاشی به دکتر انوری دیدیم .وقتی که به شدت تخریب رسانه ای اونهم از نوع حیثیتی و بعد مادی انجام میشه روی عوام تاثیر میزاره حالا دلیل اعتراض پزشکان و اساتید بزرگ پزشکی به تبلیغات منفی وزارت بهداشت و تحریک هرروزه مردم نسبت به پزشکا و ایجاد تلفن کشوری برای گزارش دهی که در هیچ صنفی با تخلفات حتی میلیاردی مثل وکلا مهندسین ...... چنین تلفن کشوری و جود ندارد و نامه رییس نظام پرشکی به صدا و سیما در مورد برنامه ثریا هفته قبل کاملا عیان میشه. وقتی تو رسانه ملی افرادی برای کسب شهرت یا هر انگیزه ای میان پزشکارو مال مردم خور معرفی میکنن و طوری نشون میدن که حقوق کم کارگر بخاطر حقوق زیاد پزشک و یهو تو برنامه بابک زنجانی اینا میرن کنار پزشکا میشن باعث مشکلات تولید و درامد اقتصادی مردم .خوب یه عده هم تحریک میشن فک میکنن حالا باید حساب این مال مردم خورارو برسیم.تبعات اجتماعی یه برنامه که میگن یعنی کسانی که اینکارو شروع کردن بدونن متاسفانه با باب شدن توهین به جامعه پزشکی راه توهین به سایر اقشار جامعه پزشکی مثل پرستاران هم باز میشه و وقتی قبحش بشکنه خدای نکرده اسید پاشی به پرستاران هم بدنبالش خواهد بود.افرادی مانند جناب شریفی مقدم الان بیان باز هم هم بجای عذرخواهی بخاطر تحریک مردم به رییس نظام پزشکی بگن تحملتونو ببرین بالا ولی باید بدونن اینکارشون قبح احترام پزشک و پرستار رو تو جامعه شیکوند و خودشونم گرفتار خواهند شد
    • حامد ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      7 1
      اولا از کجا معلوم این اسید پاشی ربطی به این قضایا داشته باشه؟ دوما حرفهای شریفی مقدم و برنامه ثریا همه با مستندات بود و بیان واقعیات . چرا هیچکس از وزارت بهداشت اونجا حاضر نشد تا دفاع کنه؟ ثالثا شما پزشکها سالهاست که قداست پزشکیتون رو خودتون دارین می فروشین .هر کی ندونه پرسنل درمان که میدونن. پس لطف کنید و از بیان شدن واقعیات نترسید. ما نمیگیم همه پزشکها اینجوریند اما هیچ وقت هم ندیدبم پزشکی از این همه بی عدالتی در نظام پرداخت ناراحت بشه.
    • حسین ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      6 1
      شما مردم رو چی فرض کردید چرا از اب گل الود می خوای ماهی بگیری اونم ماهی مرده به این خبر توجه کن خبر:۵۰۵۷۹۲۴تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳ سردار ساجدی نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران: "عاملان اسید پاشی" به صورت مدیر بیمارستان ضیائیان دستگیر شدند/ متهم اصلی یک پزشک بود فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: با تلاش ماموران پلیس عاملان اسید پاشی بر روی مدیر بیمارستان ضیائیان دستگیر شدند. سردار ساجدی نیا در گفتگو با خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، درباره جزئیات خبر دستگیری عاملان اسید پاشی گفت: شب گذشته ساعت 21، دکتر "سیامند انوری" مدیر بیمارستان ضیائیان تهران هنگام مراجعت به منزل و در زمان پیاده شدن از خودرو توسط دو راکب یک دستگاه موتورسیکلت مورد اسیدپاشی قرار گرفت. فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: مدیر بیمارستان ضیائیان که از ناحیه دو چشم آسیب دید، بعد از حادثه به بیمارستان‌ فارابی تهران منتقل شد و پلیس با تشکیل تیم ویژه از همان لحظات اولیه موضوع را مورد بررسی قرار داد. این مقام ارشد انتظامی تهران بزرگ خاطر نشان کرد: لحظاتی پیش پس از ۲۴ ساعت‌ تلاش بی‌وقفه ماموران انتظامی تهران بزرگ و کارآگاهان پلیس آگاهی، متهمان که راکب و ترکنشین موتورسیکلت در اجرای نقشه اسیدپاشی بر روی دکتر انوری بودند را در ۲ عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهشان دستگیر کردند. سردار ساجدی نیا درباره انگیزه عاملان اسیدپاشی گفت:متهم اصلی پزشک عمومی بوده و متهم دیگر نیز دانشجوی پزشکی است که به دلیل مسائل صنفی دست به چنین اقدامی زدند.
  • پرستارخصوصی ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    3 0
    آره من دیدم که بعداز طرح تحول بادمشون گردو میشکنند .انقدرزیادمیگیرن که بعضی وقتها 50000تومان تخفیف میدهندمثلا برای عمل 4ملیونی .میبینی چقدر مهربان هستند وانساندوست!!!!!!!