چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12941

شناساگران ژن‌ها اعلام کردند که دو گونه ژن را کشف کرده‌اند که به همراه با هم خطر طاسی مردان را هفت برابر افزایش می‌دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه بر اساس بررسی انجام‌شده بر روی 1125 نفر از مردان اروپایی‌تبار این دو ژن بر روی قطعه‌ای از DNA در کروموزوم 20 قرار دارند.

 این گروه دانشمندان اعلام کردند:"پژوهش‌های قبلی مشخص کرده است که طاسی مردانه - که به آن "آلوپسی آندروژنیک" هم می‌گویند- منشاء قوی ژنتیکی دارد. وراثت مسئول 80 درصد موارد طاسی مردانه است."

 این بررسی که در نسخه آنلاین ژورنال Nature Genetics منتشر شده است، بوسیله گروهی بین‌المللی از دانشمندان از کشورهای انگلیس،ایسلند،سوئد و هلند انجام شده است.

 یکی از این پژوهشگران، تیم اسپکتور از کینگز کالج لندن گفت این یافته‌ها پرسش‌هایی را درباره منشاء تکاملی طاسی مطرح می‌‌‌کند و راه‌های جدیدی را برای درمان ریزش مو می‌گشاید.

 اسپکتور گفت: "این که ریزش مو دارای اساسی ژنتیکی است، عجیب است، چرا که مزیت تکاملی این صفت معلوم نیست."

"شناسایی این ژن‌ها با  پیش‌بینی زودرس طاس شدن افراد ممکن است به ایجاد شیوه‌های درمانی بینجامد که از درمان‌های فعلی که در مراحل انتهایی ریزش مو انجام می‌شوند، موثرتر باشند."

" با توجه به امکان پذیر بودن ژن‌درمانی در پیاز موی انسان‌ها، نتایج ما به هدف بالقوه جدیدی بری درمان ریزش مو در مردان و احتمالا زنان اشاره می‌‌کنند."

یک بررسی جداگانه که همزمان در همین ژورنال منتشر شده است، گزارش می‌کند که دانشمندان گروهی از سلول‌های بنیادی را در موش‌ها جدا کرده‌اند که می‌توانند در تکثیر شوند و همه انواع سلول‌های پیاز مو را به وجود آورند.

" آلوپسی آندروژنیک" ممکن است تاثیر اجتماعی بزرگی داشته باشد، چرا که بر خودانگاره مردان تاثیر می‌گذارد.

طاسی همچنین با مجموعه‌ای از مشکلات بهداشتی همراهی دارد، از جمله بیماری عروق کورونر قلب و فشار خون بالا در مردان و "نشانگان تخمدان چندکیستی" و مقاومت به انسولین در زنان.

 دلیل این همراهی مشخص نیست، اما یک نظریه این است که برخی از ژن‌های دخیل در ریزش مو همچنین دارای نقشی در سازوکارهای به وجود آورنده این بیماری‌ها هستند.

 این ژن‌های تازه شناسایی‌شده روی قسمت p11 روی کروموزوم 20 به ژن‌های بروز‌دهنده  اضافه می‌شوند که روی کروموزوم X قرار دارند و دارای گیرنده‌های هورمون آندروژن (هورمون جنسی مردانه) هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha