یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نظارت بر مصرف تجهیزات پزشکی در بیمارستان های دولتی تاکید کرد:«گر نظارتی بر نحوه مصرف تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها نباشد احتمال فساد وجود دارد».

با اجرای طرح تحول مصرف تجهیزات پزشکی چقدر افزایش یافته است؟

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نظارت بر مصرف تجهیزات پزشکی در بیمارستان های دولتی تاکید کرد:«اگر نظارتی بر نحوه مصرف تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها نباشد احتمال فساد وجود دارد».

دکتر علی کائیدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،گفت:« دولت یازدهم با توجه به پیگیری هایی که مجلس هم داشت اولویت اول را سلامت قرار داد که کار بسیار خوبی بود چون جامعه ای که از نظر جسمی سالم نباشد نمی تواند ترقی و تعالی داشته باشد».


وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، گفت:« گام اول طرح تحول سلامت که توجه به امر درمان بود قدم بسیار خوب وزیر بهداشت در این حوزه بود چرا که جامعه از هزینه های بالای درمان نارضایتی بالایی داشت و این اقدام وزارت بهداشت در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند بیمار نباید به جز درد بیماری درد دیگری داشته باشد و این سگینالی بود که باید دولت ها به آن توجه می کردند».


این عضو کمیسیون بهداشت افزود:«دولت یازدهم درجهت فرمایشات مقام رهبری یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و نیز 10 در صد از هدفمندی یارانه ها را به بخش سلامت اختصاص داد که تزریق این پول به بخش سلامت باعث شد آرامشی در بخش دارو حاکم شود چرا که پیش از آن بیماران بخصوص بیماران صعب العلاج و خاص در تامین هزینه های دارویی خود مشکلات بسیاری داشتند به طوری که پیش از این بیماران بسیاری با شکایت از ناتوانی در پرداخت هزینه های درمانی خود به ما مراجعه می کردند».


وی با اشاره به گام دوم طرح تحول سلامت که همان تحول بهداشت و توجه به خانه های بهداشت بود؛ در مورد گام سوم طرح یعنی بازنگری در کتاب  تعرفه های خدمات پزشکی گفت:« با توجه به اقتصاد مقاومتی نمی توان تمامی پول ها را در بهداشت و درمان هزینه کرد. چرا که لازم است این پول در بخش های دیگری از جمله کشاورزی ، صنعت ، راه و شهرسازی و یا ... مصرف کرد اما این پول به این بخش اختصاص داده شد و می بینیم که درآمد برخی رشته های پزشکی نسبت به قبل چندین برابرشده است لذا با توجه به اقتصاد مقاومتی نباید کاری کنیم که پول به جیب عده ای برود».


کائیدی با طرح این پرسش که اعتبارات اختصاص داده شده برای بازنگری در کتاب تعرفه های خدمات پزشکی ازکجا آمده است؟،گفت:« در واقع این پول از یک در صد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده است یعنی زمانی که مردم می خواهند کالایی بخرند یک در صد مالیات پرداخت کرده اند. همچنین هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم به صورت نقدی به مردم پرداخت نشد و دولت این پول ها را صرف مساله سلامت کرد لذا نباید این پول ها را طوری مصرف کرد که در آینده به مشکل برخورد کنیم و لازم است محتاط تر عمل کنیم و مجددا در تعرفه ها بازنگری داشته و آن را کاهش دهیم چرا که نمی توان یک شبه تعرفه های پزشکی  را واقعی کرد و باید به تدریج به سمت واقعی شدن تعرفه ها برویم».


وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر نحوه هزینه کرد بودجه های سلامت در وزارت بهداشت گفت:«مشکل زیرمیزی با پر کردن جیب عده ای از پزشکان از بودجه سلامت حل نمی شود. هم اکنون نیز مردم برای برخی اعمال جراحی زیرمیزی پرداخت می کنند. البته باید گفت تعرفه ها باید افزایش پیدا می کرد اما نه به این اندازه. نظر کمیسیون بهداشت مجلس هم همین است».


کائیدی ادامه داد:«اعتقادم بر این است گرچه اکنون یک آرامشی در نظام سلامت حاکم است اما باید توجه کرد ممکن است این پول دیگر نباشد تا به بخش سلامت اختصاص پیدا کند. بهتر بود در کمیسیون بهداشت قبل از اعلام تعرفه ها در بازنگری آن چکش کاری می شد. بسیاری از اعضای کمیسیون بهداشت که در گذشته نیز وزیر بوده اند هم نظرشان بر این است که پول سلامت نباید به این صورت خرج شود و لازم است در تعرفه ها اصلاحاتی صورت گیرد شاید شتاب زدگی در این کار صورت گرفت».


وی در پاسخ به اینکه آیا بازنگری و اصلاح تعرفه های پزشکی موجب افزایش پرداخت از جیب مردم خواهد شد؛ خاطرنشان کرد:« درست است که ما این پول ها را به صورت مستقیم از بیمار نمی گیریم اما این افزایش تعرفه از همان پول مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و نیز یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است. این پول از آسمان  نیامده است و پول گزافی است.در کنار آن در حدود 3600 میلیارد تومان به بخش سلامت وارد شده است که این پول باز از جیب مردم پرداخت شده است».


وی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت طرحی خوب است اما خالی از نقص نیست گفت:« وزارت بهداشت باید در این مسئله به نظرات مجلس اهمیت بدهد. از طرفی لازم است وزارت بهداشت نظارت جدی بر تعرفه ها داشته باشد.چیزی که دولتی باشد اگر نظارت جدی بر آن نباشد ممکن است پول سلامت را ببلعد و باعث افزایش هزینه های درمانی مردم شود».


وی با ذکر مثالی در پایان گفت:«اگر نظارتی بر نحوه مصرف تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها نباشد احتمال فساد وجود دارد. مثلا تجهیزات ارتوپدی یا استنت. ممکن است پزشک در عمل جراحی کار خاصی انجام نداده باشد ولی برای بیمار چیزی غیر از واقعیت درج کند. باید وزارت بهداشت گزارش دهد با اجرای طرح تحول تجهیزات پزشکی در این موقع از سال نسبت به سال گذشته چقدر افزایش مصرف داشته و آیا واقعا تجهیزات گزارش شده مصرف شده است یا خیر».





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    در مورد استنت کاملا موافقم . مثلا من تا حالا ندیدم کسی بیمه خوب با سقف پوشش بالا داشته باشه )مثل بیمه های بانکها، شرکت نفت و بنیاد شهید ) و آنژیو پلاستی بشه و دو سه تا استنت براش نگذاشته باشند.