در آستانه روز جهانی مقابله با ایدز، آژانس کودکان سازمان ملل خواستار اختصاص بودجه بیشتر برای دسترسی سریعتر و راحت‌تر به خدمات درمانی شد.

سلامت نیوز: در آستانه روز جهانی مقابله با ایدز، آژانس کودکان سازمان ملل خواستار اختصاص بودجه بیشتر برای دسترسی سریعتر و راحت‌تر به خدمات درمانی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد: به طور تقریبی مشکل بیش از یک میلیون کودک آلوده به ویروس HIV‌ از بین کودکان زیر 15 سال برطرف شده اما اختلاف در دسترسی به روش‌های درمانی مناسب، فرآیند پیشرفت برای رسیدن به هدف جهانی یعنی کاهش خطر موارد جدید ابتلا به ویروس HIV در کودکان تا 90 درصد را با چالش روبرو کرده است. بررسی‌ها حاکی از آن است در فاصله سال‌های 2005 تا 2013 موارد جدید ابتلا به ویروس HIV بیش از 50 درصد کاهش داشته که در نتیجه گسترش دسترسی میلیون‌ها مادر باردار مبتلا به HIV‌ به امکانات پیشگیری از انتقال این ویروس به کودک بوده است. این خدمات، امکان درمان مادام‌العمر HIV‌ را شامل می‌شود که به طور قابل توجهی انتقال ویروس به نوزادان را پایین آورده و زندگی مادرشان را حفظ می‌کند.

«آنتونی لیک» مدیر اجرایی صندوق کودکان ملل متحد گفت: در صورتی که بتوانیم خطر ابتلا به ویروس HIV‌ را در بیش از یک میلیون مورد جدید برطرف کنیم می‌توانیم همه کودکان را از ابتلا به HIV حفظ نماییم اما ضرورت دارد به تمامی کودکان دسترسی داشته باشیم.

آنتونی لیک افزود: باید این شکاف از بین برود و برای دسترسی به تمامی مادران و نوزادانشان حتی تمامی کودکان و نوجوانان باید روی برنامه‌های درمانی و پیشگیری کننده از HIV سرمایه گذاری شود تا بتوان زندگی آنان را حفظ کرد و بهبود بخشید.

صندوق کودکان ملل متحد تاکید کرده است هدف جهانی برای کاهش میزان مبتلایان جدید به ویروس HIV در کودکان تا 90 درصد در فاصله سال‌های 2009 تا 2015 هنوز دور از دسترس به نظر می‌رسد. در حقیقت، در سال 2013 تنها 67 درصد زنان باردار مبتلا به ویروس HIV در تمامی کشورهای با درآمد پایین و متوسط داروهای آنتی رتروویرال را به منظور جلوگیری از انتقال این ویروس به نوزادشان دریافت کرده‌اند. در میان افراد مبتلا به ویروس HIV که ساکن کشورهایی با درآمد پایین و متوسط هستند احتمال آنکه افراد بزرگسال درمان‌های آنتی رتروویرال را دریافت کنند از کودکان بیشتر است. در سال 2013، 37 درصد افراد 15 سال و بالاتر روش درمانی آنتی رتروویرال را دریافت کرده‌اند که این رقم در کودکان 14 سال و کوچکتر تنها 23 درصد بوده است.

در گزارش صندوق کودکان ملل متحد آمده است که بیشترین میزان کاهش در تعداد مبتلایان جدید به ویروس HIV در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 در هشت کشور آفریقایی شامل مالاوی، اتیوپی، زیمبابوه، بوتسوانا، نامیبیا، موزامبیک، آفریقای جنوبی و غنا بوده است.

علاوه بر این، این آژانس سازمان ملل تاکید کرده است میزان مرگ و میر ناشی از ایدز در نوجوانان نگرانی حائز همیتی است. در حالیکه در تمامی دیگر گروه‌های سنی کاهش 40 درصدی در مرگ و میر ناشی از ایدز را بین سالهای 2005 تا 2013 داشته‌ایم این روند در نوجوانان 10 تا 19 سال کاهش نداشته است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی آورده است که در سال 2013، 13 میلیون نفر به درمان‌های آنتی رتروویرال دسترسی داشته‌اند اما با این حال بسیاری از افراد همچنان از دسترسی جامع و کامل روش‌های درمانی HIV و خدمات پیشگیرانه آن محروم بوده‌اند. اول دسامبر روز جهانی ایدز فرصتی فراهم می‌شود تا افراد بیشتری به روشهای درمانی مقابله کننده با ایدز دسترسی پیدا کنند و این شکاف از بین برود. متوقف ساختن شیوع ایدز تا سال 2030 امر ممکنی است اما لازم است تا دسترسی تمامی افراد به روشهای پیشگیری از HIV،‌ درمان، خدمات حمایتی و مراقبتی برابر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha