برنامه مبارزه با پدیده زیرمیزی از 15 آبان امسال آغاز شده است اما اجرای این برنامه باعث شد تا درصدی از اعمال جراحی بویژه در بیمارستانهای دولتی کاهش یابد.

سلامت نیوز: برنامه مبارزه با پدیده زیرمیزی از 15 آبان امسال آغاز شده است اما اجرای این برنامه باعث شد تا درصدی از اعمال جراحی بویژه در بیمارستانهای دولتی کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نیمه دوم آبان امسال، وزارت بهداشت در اجرای مرحله سوم برنامه تحول نظام سلامت، برخورد جدی با پدیده زیرمیزی را در دستور کار خود قرار داد.

با گذشت چند هفته از اجرای این برنامه، گزارشهایی مبنی بر کاهش عمل جراحی در بیمارستانهای دولتی و سوق یافتن آنها به بیمارستانهای خصوصی به گوش می رسد.

بر اساس این گزارش، تعدادی از پزشکان، انجام اعمال جراحی بویژه در بیمارستانهای دولتی را کاهش داده یا به تاخیر انداخته اند، یا به بیماران خود اعلام کرده اند که عمل جراحی را در بیمارستان خصوصی انجام می دهند.

خبرنگار ایرنا در این باره با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفت و گو نشست و وی این موضوع را تایید کرد.

دکتر غلامرضا اصغری گفت: با شروع اجرای مرحله سوم برنامه تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب ارزش نسبی خدمات و اعلام برخورد جدی با پدیده زیرمیزی، اعمال جراحی در استان اصفهان حدود 20 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این کاهش مربوط به عمل های جراحی عادی است که زمان در آن چندان مهم نیست.

اصغری ادامه داد: عمل های جراحی اورژانس و اکتیو که زمان در آنها مهم است همگی به موقع انجام شده و می شود.

وی مهمترین دلیل کاهش عمل جراحی در چند هفته اخیر را عدم اطمینان برخی پزشکان به برنامه پرداخت های جدید بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات دانست و گفت: بدلیل اینکه هنوز پرداختی بر اساس تعرفه های جدید صورت نگرفته این وضعیت پیش آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: بر مبنای برنامه جدید پرداخت ها، کارانه پزشکان یک ماه پس از کار آنها پرداخت می شود چرا که باید اسناد به بیمه تحویل داده شود و پس از تسویه حساب مالی که زمانبر است پرداخت ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به افزایش پرداخت کارانه به پزشکان در کتاب جدید ارزش نسبی خدمات سلامت افزود: در تعرفه های جدید، ارزش نسبی خدمات افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هر عمل جراحی تعرفه مختص به خود بسته به میزان، نوع و سختی عمل دارد، ادامه داد: اکنون تعرفه پایه (k) عمل جراحی در بیمارستانهای دولتی 88 هزار ریال است که بسته به نوع عمل در مضربی معین ضرب می شود.

اصغری، اظهار کرد: بعنوان مثال ضریب عمل جراحی لوزه پیش از این 10 بود اما در برنامه تحول نظام سلامت این مضرب به 40 افزایش یافته است یعنی پرداختی به پزشک جراح سه میلیون و 520 هزار ریال می شود.

وی خاطر نشان کرد: تعرفه پایه (K) عمل جراحی در بیمارستانهای دولتی قبل از اجرای برنامه تحول سلامت 66 هزار ریال بود.

وی این تعرفه پایه در بیمارستان های خصوصی را 380 هزار ریال اعلام کرد و گفت : دریافت ها در بیمارستانهای دولتی و خصوصی تفاوت دارد شاید به این دلیل برخی پزشکان ترجیح دهند که عمل جراحی را در بیمارستان خصوصی انجام دهند.

اصغری با بیان اینکه اعتبارات خوبی در استان اصفهان برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت در نظر گرفته شده است، اظهار امیدواری کرد که نخستین پرداخت ها به پزشکان بر مبنای تعرفه های جدید تا دو هفته آینده صورت بگیرد و این مساله برطرف شود.

وی گفت: از نیمه دوم آبان امسال تاکنون فقط دو مورد اخذ زیرمیزی در استان اصفهان گزارش شده است.

لازم به ذکر است در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، بیش از یک هزار و 700خدمت و تعرفه مشخص شده که بیش از 300 عنوان آن تحت پوشش بیمه است.

به گفته مسئولان، پرداخت ها و حق الزحمه ها بر اساس تعرفه های جدید در بیمارستانهای دولتی و خصوصی 120 تا 310 درصد افزایش یافته است.

اجرای برنامه تحول نظام سلامت با هدف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر و بیشتر و کاهش هزینه های درمانی برای مردم در دولت تدبیر و امید آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha