یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

رییس انجمن ایدز با بیان اینکه آمار واقعی از مبتلایان به ایدز نداریم از وزارت بهداشت و سازمان‌های دولتی ذیربط خواست که امکان و بسترهای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه را تقویت کنند و همچنین بررسی وضعیت آماری جمعیت‌های پنهان ایدز را به سازمان‌های مردم نهاد بسپارند.

سلامت نیوز: رییس انجمن ایدز با بیان اینکه آمار واقعی از مبتلایان به ایدز نداریم از وزارت بهداشت و سازمان‌های دولتی ذیربط خواست که امکان و بسترهای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه را تقویت کنند و همچنین بررسی وضعیت آماری جمعیت‌های پنهان ایدز را به سازمان‌های مردم نهاد بسپارند.

دکتر حمیدرضا شاعری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد و خصوصی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی به جمعیت‌های پنهان نظیر کودکان کار، مبتلایان به ایدز، زنان خیابانی و معتادان دسترسی ندارند، افزود: وزارت بهداشت، سازمان متولی ارائه آمار در خصوص مبتلایان به ایدز است و هیچ سازمان مردم نهاد و خصوصی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی به جمعیت در معرض خطر این بیماری دسترسی ندارد.

آمارهای ایدز دارای مشکلاتی است

وی با اشاره به اینکه آمار قابل اعتنایی در خصوص جمعیت‌های پنهان ایدز وجود ندارد، اظهار کرد: جمعیت‌های غیرقابل دسترس شبیه کوه یخی می‌مانند که فقط بخشی از آن روی آب است.

به اعتقاد رییس انجمن ایدز، برای بهبود وضعیت سلامت جامعه نمی‌توان با انجام روش آزمون و خطا اقدام کرد، چراکه در غیر این صورت آمارهای به دست آمده فاصله زیادی با واقعیت خواهند داشت. در هر حال نتایج آماری فعلی به دلیل اینکه از روش تجمعی به دست می‌آید دارای مشکلاتی است.

بررسی وضعیت آماری جمعیت‌های پنهان به سازمان‌های مردم نهاد سپرده شود

شاعری در خصوص بیشترین راه‌های ابتلا به ایدز گفت: نتایج مشاهدات ما تنها بر اساس مراجعه کنندگان ماست. نتایج حاصل از بررسی راه‌های ابتلای مراجعین با زمانی که به تحقیق و بررسی جمعیت پنهان مبتلایان به ایدز در کل جامعه می‌پردازیم، بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه اگر بررسی وضعیت آماری جمعیت‌های پنهان به سازمان‌های مردم نهاد سپرده شود، آنها بسیار موثرتر عمل می‌کنند، گفت:‌ در حال حاضر ابتلا از طریق تماس جنسی رو به افزایش است در حالیکه هنوز ابتلا به ایدز از طریق سرنگ مشترک بیشترین راه ابتلاست. در همه کشورها بیماری ایدز در آغاز از روش غالب مثل استفاده از سرنگ مشترک شیوع پیدا می‌کند و سپس از راه دیگری مثل تماس جنسی به بخش دیگری از جمعیت سرایت پیدا می‌کند.

شاعری راه‌اندازی مراکز ارائه سرنگ و سوزن رایگان، ‌اجرای برنامه‌های کاهش آسیب و تاکید بر آموزش تزریق سالم در ایران را از راه‌هایی دانست که سبب شده تا شیوه ابتلا به ایدز از سرنگ مشترک به تماس جنسی تغییر پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز شیوه تماس جنسی راه غالب ابتلا به ایدز نیست، اظهار کرد: میزان ابتلا به ایدز از طریق تماس جنسی بسیار افزایش یافته اما همچنان شیوه غالب ابتلا به ایدز از طریق استفاده از سرنگ مشترک است.

باید در زمینه رفع تبعیض و برچسب زنی به مبتلایان به ایدز بکوشیم

شاعری در خصوص راه‌های پیشگیری و کاهش ابتلا به ایدز گفت:‌ برای تدوین و اجرای برنامه پیشگیری باید به جمعیت در معرض خطر و پرخطری که هم اکنون پنهان است، دسترسی پیدا کنیم.

وی همچنین وجود خلاء قانونی و حقوقی در زمینه چگونگی برخورد با بیماری ایدز را یکی از مهم‌ترین مشکلات دسترسی به جمعیت مبتلایان عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر اگر فردی که در اداره‌ای مشغول به کار است مبتلا به ویروس ایدز شود و مسئولین آن سازمان از این امر مطلع شوند او را اخراج می‌کنند. بنابراین مبتلایان به ایدز تبدیل به جمعیت پنهان می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه رفع تبعیض و برچسب زنی به مبتلایان به ایدز بکوشیم، ادامه داد: به نظر می‌رسد تشکیل کمپینی از حقوق‌دانان، کارشناسان دینی و جامعه شناسان برای بررسی شرایط موجود با هدف تدوین یک برنامه مناسب بسیار ضروری است.

شاعری با تاکید بر اینکه ایدز پدیده‌ای پویاست و بنابراین برای حل این معضل باید از مردم کمک بگیریم، بر افزایش آگاهی گروه‌های مختلف جامعه از جمله پزشکان در مورد نحوه برخورد با مبتلایان به ایدز تاکید کرد و افزایش اطلاعات و آگاهی‌ها در خصوص‌ مسائل جنسی و بهداشتی و راه‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز برای زنان و دختران را بسیار مهم توصیف کرد.

وی همچنین ادامه داد: ما برنامه‌ها و اقدامات زیادی داریم که از طریق چانه زنی با مسئولین دولتی می‌توانیم آنرا محقق کنیم.

شاعری کمبود بودجه و عدم حمایت خیرین از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه ایدز را یکی دیگر از مشکلات پیش روی این سازمان‌ها توصیف کرد و افزود: سازمان‌های دولتی نه تنها از سازمان‌های مردم نهاد حمایت معنوی نمی‌کنند بلکه حتی به نظرات و پیشنهادات آنها نیز توجهی ندارند، اما ما امیدواریم با کمک دکتر هاشمی وزیر جدید و با استفاده از راه‌های جدید برای دسترسی به جمعیت پنهان، امکان ابتلا به ایدز را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه شناخت و دسترسی بی‌واسطه به جمعیت مبتلایان به ایدز بهترین راه برای شروع اقداماتی در جهت کاهش امکان ابتلا به ایدز است، گفت: مشکل اصلی، ارتباط افراد سالم با افراد مبتلا به HIV مثبت است که افزایش آگاهی‌های افراد سالم در زمینه پیشگیری و راه‌های ابتلا به ایدز مهم‌ترین گام برای کاهش مبتلایان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha