معاون بیماریهای غیرواگیردار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: درسه دهه اخیر ، روند بیماریهای عفونی درکشور رو به کاهش است.

مهرداد حق عزلی درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: افزایش بهداشت عمومی، ارتقاء سطح درآمدی خانواده ها و بالارفتن سطح آگاهی مردم از دلایل کاهش سیر بیماریهای عفونی درکشور است.
وی با اعلام اینکه شایع ترین نوع  بیماریهای عفونی اغلب در سنین کودکی و سنین پیری مشاهده می شود بیان داشت: عفونت های دستگاه گوارش به صورت اسهال، عفونت های مجاری اداری و عفونت های مجاری تنفسی فوقانی مانند گلودردها شایع ترین نوع بیماری عفونی است.
معاون بیماریهای غیر واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن درکودکان و سالخوردگان و تدافع بدن با سیستم ایمنی بدن از عوامل شیوع بیماریهای عفونی در سنین کودکی و پیری است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پوست، مجاری تنفسی و دستگاه گوارش از روش های جلوگیری از ورود میکروب به بدن است و از آنجائیکه این روش ها در سنین کودکی و پیری کامل نشده بنابراین به راحتی در معرض ورود میکروب قرار می گیرند و این درحالی که سلول های دفاعی هم در این سنین به رشد کامل خود نرسیده است.
حق عزلی عمومی ترین علائم بیماریهای عفونی را تب، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، کوفتگی عضلانی و درد استخوانی نام برد و اظهارداشت: بیماری های عفونی اغلب در تراکم جمعیت بالا و رعایت نکردن بهداشت اولیه و عمومی جامعه برروز می کند.
وی با بیان اینکه گسترش اکثر بیماریهای عفونی، واگیردار است خاطرنشان ساخت: درحال حاضر سیربیماریهای عفونی در استان سیستان بلوچستان بیش از سایر استان های کشور رو به افزایش و خطر آفرین است.
معاون بیماریهای غیر واگیردار وزارت بهداشت با اظهار اینکه بیماریهای عفونی از الگوی فصلی تبعیت می کند تصریح کرد: انواع بیماریهای عفونی بسته به نوع فصل، از گستردگی خاصی برخوردار است مثلا بیماری وبا در تابستان از شیوع بالایی برخوردار بود که با نظام کنترل شده ای این بیماری را دفن کردیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیماری هپاتیت وHIV درکشور تحت کنترل است اظهارداشت: شیوع بیماری های عفونی در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به شرایط اجتماعی آن کشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha