مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز با اشاره به این که آمارها در زمینه ایدز به دو گروه آمارهای ثبتی و تخمینی تقسیم می شود توضیح داد: بر اساس آمارهای ثبت شده، هم اکنون 30 هزار مبتلا به این بیماری در کشورمان وجود دارد اما آمار تخمینی کارشناسان درباره شمار مبتلایان حدود 78 تا 80 هزار نفر است.

سلامت نیوز: مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز با اشاره به این که آمارها در زمینه ایدز به دو گروه آمارهای ثبتی و تخمینی تقسیم می شود توضیح داد: بر اساس آمارهای ثبت شده، هم اکنون 30 هزار مبتلا به این بیماری در کشورمان وجود دارد اما آمار تخمینی کارشناسان درباره شمار مبتلایان حدود 78 تا 80 هزار نفر است.
 

دکتر فرداد درودی در حاشیه همایش ایدز که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد، به جام جم آنلاین گفت: تفاوت 50 هزار نفری میان آمار تخمینی و آمار ثبت شده، مربوط به کسانی است که از بیماریشان بی اطلاع هستند، بنابر این از روش های پیشگیرانه استفاده نمی کنند و خطر انتقال ویروس از بدن آنها به دیگران وجود دارد.

مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنانش به میثاقی اشاره کرد که همه کشورهای دنیا بر اساس آن متحد شده اند که ایدز را تا سال 2030 میلادی در دنیا به صفر برسانند و ایران نیز در این میثاق شرکت کرده است.

به گفته وی، مجموعه برنامه هایی که ایران برای کنترل ایدز تنظیم و اجرایی می کند با عنوان «برنامه کشوری ایدز » شناخته شده است که مهمترین بخش آن پیشگیری و مهمترین قشر هدفش، جوانان هستند.

دکتر غلامرضا نورآبادی ، کارشناس انتقال دانش دانشگاه علوم پزشکی در تبریز نیز در این همایش هشدار داد « بجز خاورمیانه ، اروپای شرقی و شمال آفریقا ، شیوع سریع ایدز در سراسر دنیا متوقف شده و متاسفانه کشور ما هم در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است بنابر این هنوز شیب افزایش موارد ابتلا به این بیماری در ایران، تند است. »

به گفته این پزشک، موقعیت جغرافیایی خاص ایران و همسایگی با کشور افغانستان باعث شده است تعداد معتادان تزریقی در کشورمان روز به روز بیشتر شود و از آنجا که این گروه جزو گروه های با رفتار پرخطر محسوب می شوند، به تناسب افزایش جمعیت شان، شمار مبتلایان به ایدز نیز بیشتر شده است.

نورآبادی درباره تفاوت میان آمار ثبتی و تخمین زده شده مبتلایان به ایدز ابراز نگرانی کرد و گفت :در هیچ کشوری تفاوت میان آمارهای ثبتی و تخمینی زیاد نیست و یکی از نتیجه گیری ها پس از مشاهده چنین تفاوتی این است که تعداد زیادی از مبتلایان حتی حدس نمی زنند که به بیماری مبتلا باشند که خطر انتقال ویروس از بدن آنها به دیگران بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha