رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درپی حادثه اسیدپاشی به مدیر بیمارستان ضیائیان، از نامه نگاری این سازمان با شورای عالی امنیت ملی در خصوص تامین امنیت جامعه پزشکی و محیط‌های بیمارستانی و درمانگاهی خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درپی حادثه اسیدپاشی به مدیر بیمارستان ضیائیان، از نامه نگاری این سازمان با شورای عالی امنیت ملی در خصوص تامین امنیت جامعه پزشکی و محیط‌های بیمارستانی و درمانگاهی خبر داد.

دکتر علیرضا زالی در حاشیه عیادت از دکتر انوری مدیر بیمارستان ضیاییان که شب گذشته از سوی دو جوان موتورسوار مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و هم اکنون در بیمارستان فارابی تحت درمان است، به ایسنا، گفت: دکتر انوری تلاش زیادی برای جامعه پزشکی انجام داده و همواره با بیماران و کارکنان خود به خوبی رفتار می‌کرد، بخشی از دلیل آمدن من به بیمارستان و احوالپرسی از ایشان نیز به سبب همین خدمات ارزنده‌ای بود که به نظام سلامت داشتند.

وی درباره میزان آسیب‌های وارده به دکتر انوری اظهار کرد: عمده نگرانی ما از آسیب دیدگی چشمان دکتر انوری بود که خوشبختانه چند جراحی به روی ایشان انجام شده و به جز چشم‌ها در پیشانی نیز دچار آسیب دیدگی شده بودند. خوشبختانه و به لطف خدا آسیب‌های چشمی بالا نبود و ایشان مجددا سلامت خود را باز خواهند یافت و امیدواریم دوباره به چرخه پزشکی و نظام سلامت بازگردند.

زالی ادامه داد: در مورد اسیدپاشی می‌دانید که یک حادثه اولیه داریم و پس از گذشت زمان میزان آسیب دیدگی‌های بافتی را می‌توان ارزیابی کرد. در حال حاضر می‌توان گفت که در خصوص بینایی مدیر بیمارستان ضیائیان جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز جزئیات این حادثه مشخص نیست و ما امیدواریم دستگاه‌های امنیتی هرچه سریعتر عاملان این حادثه را شناسایی و بازداشت کنند، گفت: متاسفانه امروز شاهدیم که هجمه‌هایی در ارائه خدمات به جامعه پزشکی، پرستاری و نظام سلامت در حال انجام شدن است و اتفاقاتی از این قبیل می‌تواند موجب نگرانی شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به گستردگی ارائه خدمات پزشکی خاطرنشان کرد: پزشکان در ساعاتی خارج از ساعات اداری و نیز در محیط‌هایی که ممکن است از امنیت کمتری برخوردار باشد حضور دارند و حوادثی از این قبیل می‌تواند برای جامعه پزشکی نگران کننده باشد.

وی با بیان اینکه برای رفع نگرانی از پدیده اسیدپاشی باید اقداماتی در ابعاد امنیتی و انتظامی انجام شود، خاطر نشان کرد: مجلس نیز می‌تواند همانطور که در کمیسیون امنیت ملی پرونده‌های چند اسیدپاشی گذشته را بررسی کرد این حادثه را نیز بررسی کند و امیدواریم با اقدامات انجام شده شاهد ریشه کن کردن این حوادث باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برابر آخرین اطلاعات ما، عاملان این حادثه هنوز دستگیر نشده‌اند، گفت: گمانه زنی خاصی نیز وجود ندارد. این حادثه در مسیر تردد دکتر انوری به سمت منزل رخ داد ولی از نحوه انجام این کار و حواشی آن می‌توان فهمید که این کار کوری نبوده و با برنامه ریزی مشخصی انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز پیرامون این حوادث بیانیه رسمی از سوی سازمان نظام پزشکی صادر خواهیم کرد، گفت: به طور جد پیگیر این موضوع هستیم، از دکتر انوری نیز اجازه خواستم تا اجازه پیگیری این حادثه از دستگاه های ذیربط را به ما بدهند تا این موضوع کشف شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در این خصوص خواست با عوامل این حادثه برخوردی جدی و بازدارنده داشته باشند تا به درس عبرتی برای دیگران تبدیل شود.

وی با بیان اینکه پیشتر از یکسری مکانیزم‌های حفاظتی برای جامعه پزشکی استفاده می‌شد، خاطر نشان کرد: با توجه به نوع خدمات جامعه پزشکی احتمال آسیب پذیری پزشکان نیز بیشتر می‌شود ضمن اینکه امکان غربالگری بیماران و مراجعه کنندگان نیز عملا برای یک پزشک وجود ندارد.

به اعتقادرییس سازمان نظام پزشکی، پدیده اسیدپاشی یک اقدام هولناک اجتماعی است که علاوه بر اثراتی که بر روی مصدوم و خانواده‌اش می‌گذارد، سبب ایجاد یک اضطراب عمومی در جامعه و بهداشت روان جامعه می‌شود و به شدت آنرا مخدوش می‌کند.

زالی با بیان اینکه برخورد با اسیدپاش علاوه بر نگاه‌های امنیتی نیازمند یک نگاه جامعه شناختی و روان شناختی است، خاطر نشان کرد: ریشه کن کردن این پدیده هولناک نیازمند یک رویکرد علمی در کنار رفتارهای بازدارنده و امنیتی نهادهای مربوطه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha