چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12946

مدیر کل دفتر امور توانبخشی معلولان جسمی گفت: شیوع نابینایی پنج دهم تا هشت دهم درصد کل جمعیت کشور است و افراد دارای اختلال بینایی 550 هزار نفر هستند .

دکتر رضا غلامی سلطان مرادی در گفت وگو با ایرنا با اعلام این مطلب افزود : 36 هزار و 970 نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند .
وی در تشریح اقدامات سازمان بهزیستی برای معلولان نابینا گفت : توسعه مراکز غیر دولتی "خانواده و کودک کم بینا و نابینا " از جمله اقدامات این سازمان است که با خدمات دهی به کودکان زیر شش سال نقش آموزشی برای این افراد و خانواده های آنها ایفا می کند .
ارتباط با محیط ، جهت یابی، حرکت و تقویت حواس، مهارت های روزمره زندگی و مشاوره به والدین در خصوص چگونگی برخورد با کودک از جمله محورهای آموزشی در این مراکز است که غلامی به آن اشاره کرد.
به گفته مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان ،در شش استان کشور "مراکز غیردولتی خانواده و کودک کم بینا و نابینا " فعالیت می کنند و سازمان بهزیستی به هر کودک کم بینا و یا نابینای تحت پوشش این مراکز 70 هزار تومان ازرقم 110 تا 120 هزار تومانی شهریه آنها راپرداخت می کند.
وی اضافه کرد : سازمان بهزیستی در سال 1386 به دو هزار و 120 دانشجوی نابینا شهریه پرداخت کرده و تحویل کامپیوتر به دانشجویان نابینا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز در حال اجرا است.
غلامی اضافه کرد : به منظور کمک به معیشت نا بینایان فاقد تمکن و اشتغال آنها، بر قراری مستمری از سوی سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده که در سال گذشته ماهانه برای افراد مجرد 25 هزار تومان و برای افراد متاهل 35 هزار تومان تخصیص یافته بود و امسال درصدی به آن اضافه شده است .
وی با اشاره به لزوم توجه سازمان های غیر دولتی و دولتی به اشتغال معلولان گفت : متاسفانه به رغم وجود قانون مبنی بر اختصاص سه درصد از کل استخدام ها به معلولین این امکان برای این قشر محقق نشده و هنوز این تفکر نادرست که فرد معلول مانند یک فرد سالم توانایی انجام کار ندارد، تغییر نکرده است .
غلامی با اعلام این مطلب که افراد مشکوک به کم بینایی توسط سازمان غربالگری می شوند ، گفت :50 واحد بینایی سنجی در سراسر کشور وجود دارد که در این واحدها خدمات لازم به گروههای مشکوک به اختلالات نابینایی ارایه می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha