مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، مهمترین مشكل نابینایان را تامین اشتغال مناسب آنان عنوان و ابراز عقیده كرد: تا به حال كار اساسی و زیربنایی برای رفع این مشكل پیش بینی و برنامه ریزی نشده است.

علی اكبر جمالی، رییس هیات مدیره انجمن نابینایان ایران در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت 23 مهر ماه روز جهانی نابینایان درباره امكانات آموزشی و تحصیلی نابینایان گفت: امكانات موجود در كشور برای افراد نابینا در مقایسه با كشورهای پیشرفته بسیار كمتر است اما نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است. هم چنین از نظر در اختیار گذاشتن منابع برای مطالعه در رشته‌های مختلف در سطح دانش آموزی امكانات چندان بد نیست ولی در سطح تحصیلات دانشجویی در رشته‌های مختلف كمبودهایی وجود دارد.

وی با اشاره به مشكل حرفه آموزی نابینایان افزود: در برخی موارد ممكن است به صورت پراكنده برنامه آموزشی حرفه‌ای داشته باشیم ولی جای خالی یك برنامه حرفه آموزی منسجم كاملا احساس می‌شود.

جمالی با بیان اینكه میزان مراجعه كنندگان به انجمن بستگی به میزان خدمات ارائه شده به آنها دارد، اظهار كرد: حدود 50 تا 60 نفر ماهیانه به انجمن مراجعه می‌كنند كه بیشتر آنان نیازهای مادی برای تامین زندگی دارند اما به دلیل امكانات كمی كه داریم تنها قادریم به تعداد كمی از افراد كمك كنیم.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در ادامه اظهار كرد: ‌با توجه به همكاری‌هایی كه با تشكل‌های دیگر و سازمان بهزیستی داریم، برنامه‌هایی در ارتباط با احیای حقوق شهروندی نابینایان و تامین زندگی اولیه آنان داریم تا مشكلاتشان به صورت زیربنایی حل شود.

رییس هیات مدیره انجمن نابینایان ایران با اشاره به قانون حمایت عام كه در سال 83 تصویب شد از آن به عنوان قانون بسیار خوبی یاد كرد كه در اجرای آن نقص وجود دارد و بسیاری از مواردش اجرا نمی‌شود و همچنین تلاش برای اجرا كردن كامل این قانون را یكی از برنامه‌های انجمن عنوان كرد.

جمالی در ادامه تصویب قانون كنوانسیون حقوق معلولان را كه به تصویب مجامع بین المللی رسیده، یكی از اهداف انجمن دانست و اضافه كرد: یكی از مواد قانون عام در رابطه با فعالیت‌های صدا و سیما برای آگاهی دادن در رابطه با نابینایان است ولی یا آگاهی دهی انجام نمی‌شود یا فقط ضعف و ناتوانی نابینایان را نشان می‌دهد، به همین دلیل ما از همه ارگان ها و مسوولان می‌خواهیم به این قانون بها دهند و آن را در حاشیه قرار ندهند.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: مسوولان باید مردم را تشویق كنند تا در همایش‌ها و جلسات علمی شركت كنند و به بینایی‌سنج‌هایی كه سازمان آموزش و پرورش و بهزیستی در نظر گرفته‌اند مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha