دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 129516

کودک را در معرض نور طبیعی قرار دهید از آن جا که نور خورشید به چرخه شبانه روزی بدن کمک می کند، کودک را در نور طبیعی اول صبح قرار دهید و بگذارید اول صبح فعالیت کند. ا

چگونه برنامه خواب کودکان را تنظیم کنیم؟

سلامت نیوز: کودک را در معرض نور طبیعی قرار دهید از آن جا که نور خورشید به چرخه شبانه روزی بدن کمک می کند، کودک را در نور طبیعی اول صبح قرار دهید و بگذارید اول صبح فعالیت کند. ا

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه خراسان نوشت: پروین با نگرانی می گفت: با این که به تغذیه کودکم بسیار توجه دارم، اما احساس می کنم شادابی گذشته را ندارد. این مشکلی است که بسیاری از مادران دارند و خیلی ها نمی دانند که خواب کافی کودک برای خوش خلقی و سلامت وی بسیار ضروری است. بنابراین لازم است والدین روش ساده خواباندن کودک را یاد بگیرند. همچنین باید بدانند که چگونه وقت کافی برای خواب خود ایجاد کنند.

نکات زیادی در این باره وجود دارد که به آن اشاره می کنیم، از جمله:

قانون یک: اهمیت خواب ظهر را بدانید: والدین باید روی خواب کودک دقت کنند، زیرا تعداد ساعتی که کودک می خوابد، روی سلامت وی تأثیرگذار است. نتایج بررسی ها نشان می دهد حتی کمبود یک ساعت خواب روی هوشیاری و عملکرد مغز کودک تأثیر می گذارد و خستگی مفرط را افزایش می دهد. بنابراین، متوجه زمان خوابیدن و مدت زمان خواب کودک خود باشید. زمان خواب نیز، تأثیر زیادی روی خلق و خوی کودک خواهد گذاشت. خوب است بدانید زمان بیداری نوزاد خیلی کوتاه است و به مرور این زمان افزایش پیدا می کند.

قانون ۲: میزان خواب باید با سن کودک متناسب باشد ساعت خواب ظهر و خواب شب باید بر حسب سن کودک باشد. به عنوان مثال، نوزاد به ۱۶ تا ۱۸ ساعت خواب در روز نیاز دارد که بین ۶ تا ۷ زمان خواب تقسیم می شود. کودک یک ساله به یک یا ۲ مرحله خواب طی روز نیاز دارد که روی هم ۲ تا ۳ ساعت است و به حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت خواب شب نیاز دارد. دو ساله ها به طور کلی به خواب ظهر یک تا ۲ ساعته و خواب شب ۱۱ تا ۱۲ ساعته نیاز دارند این مدت زمان برای کودکان متفاوت است و برخی به خواب کمتر یا بیشتر نیاز دارند.

قانون ۳: خوب استراحت کنید: همه مادران این توصیه را شنیده اند که موقعی که نوزاد یا کودک خواب است خودشان نیز بخوابند. مادری که به تازگی زایمان کرده است نیاز به استراحت کافی دارد. نوزاد هر ۲ ساعت هنگام شب او را بیدار می کند و ۲۴ ساعته باید در خدمت نوزاد باشد. این امر به وی فشار زیادی وارد می کند. خواب ظهر روزانه می تواند کمکی برای مادران باشد. مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند، در صورتی که به خواب خود اهمیت ندهند، ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شوند. از آن جا که حتی خواب ظهر ۲۰ دقیقه ای نیز می تواند باعث نشاط و شادابی شود، بنابراین خواب ظهر را جدی بگیرید.

قانون ۴: درخواست کمک کنید کارهای روزانه از تا کردن لباس شسته شده گرفته تا جارو کشیدن آشپزخانه، زمان زیادی می برد خیلی از اعضای خانواده یا فامیل خواهند پرسید که آیا به کمک نیاز دارید؟ خجالت نکشید و از مادر بزرگ، مادر، خاله و عمه و... بخواهید برای یک یا دو ساعت از نوزاد مراقبت کنند تا شما بخوابید.

قانون ۵: با بالا رفتن سن کودک زمان خواب وی نیز کم می شود اما این امر به این معنا نیست که طی روز اصلاً نخوابد. تقریباً ۸۵ درصد دو ساله ها، ۶۵ درصد سه ساله ها، ۲۵ درصد چهار ساله ها و ۱۵ درصد پنج ساله ها طی روز می خوابند. ممکن است کودکان ۳ تا ۵ سال در صورتی که خواب کافی شبانه داشته باشند، طی روز نخوابند. اما خواب ظهر برای همه سنین مفید است.

قانون ۶: برخی علایم نشان می دهد که کودک به خواب نیاز دارد: بدون در نظر گرفتن سن، علایم زیر بیانگر این است که کودک به خواب طی روز نیاز دارد.

*اگر واکنش وی نسبت به پیشنهاد شما مبنی بر خوابیدن مثبت است و به راحتی به خواب می رود یا کمی مقاومت نشان می دهد اما خوابش می برد.

*اگر صبح خوش خلق از خواب بیدار شود اما با گذر زمان بد عنق شود.

*اگر هنگام عصر تا صبح، گریه و بهانه گیری می کند.

*علایم خواب مانند خمیازه کشیدن، مالیدن چشم ها و... را نشان می دهد.

*اگر هنگام ظهر یا عصر دچار افت انرژی می شود.

قانون ۷: کودک خوابیده را بیدار نکنید: اکثر اوقات نباید کودک را از خواب بیدار کرد، به ویژه اگر شب به اندازه کافی نخوابیده باشد. اگر کودک تا دیر وقت بیدار بماند و صبح زود از خواب بیدار شود، وسط روز به خواب نیاز دارد. شما می توانید کودک را پس از یک خواب طولانی، آرام از خواب بیدار کنید.

قانون ۸: کودک را در معرض نور طبیعی قرار دهید از آن جا که نور خورشید به چرخه شبانه روزی بدن کمک می کند، کودک را در نور طبیعی اول صبح قرار دهید و بگذارید اول صبح فعالیت کند. اجازه بدهید روزی چند بار در بیرون از منزل بازی کند. از قرار دادن نور درخشان در اتاق خواب، هنگام خوابیدن طی روز و شب بپرهیزید. در ساعت خواب باید اتاق تاریک باشد.

قانون ۹: فعالیت های قبل از خواب، آرامبخش و منظم باشد در ۷ روز هفته، ساعت خواب ظهر و شب را روی یک ساعت تنظیم کنید. یک برنامه منظم برای خواب شب و روز باعث ایجاد شادابی می شود. محیط گرم و راحتی ایجاد کنید. غذایی سالم و کم قند را یک یا ۲ ساعت قبل از خواب به کودک دهید. قبل از خواب برای او داستان بخوانید. موسیقی آرام هنگام خواب باعث آرامش کودک خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha