ماجرای سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها مدت زمان زیادی است كه بین مسوولان مطرح شده و ارسال پارازیت روی امواج ماهواره‌یی از سال ١٣٨٠ تا امروز ادامه دارد و این درحالی است كه هنوز راهكار و نتیجه‌یی درباره سرطان‌زا بودن یا نبودن این پارازیت‌ها اعلام نشده است.

سلامت نیوز: ماجرای سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها مدت زمان زیادی است كه بین مسوولان مطرح شده و ارسال پارازیت روی امواج ماهواره‌یی از سال ١٣٨٠ تا امروز ادامه دارد و این درحالی است كه هنوز راهكار و نتیجه‌یی درباره سرطان‌زا بودن یا نبودن این پارازیت‌ها اعلام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: از سوی دیگر نهادهای مختلفی درباره این مساله پژوهش كرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند كه پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند اما در همین رابطه روز گذشته محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره مضر بودن پارازیت‌ها گفت: «درباره بحث تاثیر پارازیت‌ها باید این را اشاره كرد كه اگر منظور از پارازیت آن بخشی است كه مربوط به موبایل و تجهیزات مخابراتی می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت كنترل داریم. تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ایم تا فعالیت‌هایی كه دراین حوزه صورت می‌گیرد مضر نباشد. اما اگر منظور از پارازیت به بخش‌های دیگر بازمی‌گردد باید گفت كه به نمایندگی از رییس‌جمهوری در كنار دوستانی از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف، مسوول رسیدگی به این موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشی در این بخش تهیه و برای ریاست‌جمهوری ارسال شده است كه پس از این بررسی‌ها نتایج آن اعلام خواهد شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به این موضوع كه تمام بخش‌های پارازیت در اختیار این وزارتخانه نیست، گفت: «به هر حال پارازیت‌ها اگر از حد مشخصی بیشتر شوند می‌توانند مضراتی به دنبال داشته باشند كه البته برخی بخش‌های این پارازیت‌ها تحت نظارت ما نیست و برای آنكه بتوان آنها را كنترل كرد لازم است كه این بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بیایند.»

براساس قانونی كه در سال ۱۳۷۳ به تصویب مجلس ایران رسیده استفاده از ماهواره در ایران ممنوع است و نیروی انتظامی شهرهای مختلف كشور، در مقاطع زمانی متعدد، عملیات‌ مختلفی را برای جمع‌آوری تجهیزات دریافت ماهواره از منازل مردم انجام می‌دهد.

سازمان محیط زیست پارازیت‌ها را سرطان‌زا می‌داند

اردیبهشت سال ١٣٩٢ پس از اعلام رد صلاحیت معصومه ابتكار در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران او یكی از دلایل این رد صلاحیت را اعلام خطرناك بودن پارازیت‌های ارسالی عنوان كرد و گفت: «در طول این سال‌ها فریادهای من برای كاهش بنزن در هوا، كاهش آلودگی هوای تهران و جلوگیری از توسعه پارازیت‌ها و تاثیر آن بر محیط زیست شهری و سلامت شهروندان بود و برای تمامی این اقدامات مصوبه شورای شهر هم داشتیم و نظر جمعی بوده است. به نظرم به خاطر پارازیت و آلودگی هوا ردصلاحیت شدم.» اما زمانی كه ابتكار به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست از سوی روحانی انتخاب شد ماجرای پارازیت‌ها را مجددا پیگیری كرد و در همین باره سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست دهم مهرماه امسال درباره پارازیت‌ها گفته بود: «سازمان محیط زیست از كمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست كرده تا با توجه به سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها، از روش‌های دیگری برای مقابله با گفته این سازمان تهاجم فرهنگی استفاده شود. احتمال بروز سرطان به علت تاثیر پارازیت‌ها در انسان وجود دارد.»

مجلس پارازیت‌ها را برای سلامتی مردم مضر می‌داند

اما نمایندگان مجلس هم برای پیگیری ماجرای سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها از چند ماه پیش وارد عمل شده‌اند. روز ۲۲ مرداد نیز فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه‌یی به بررسی تاثیر امواج پارازیت بر سلامت، محیط زیست و اختلالات مرتبط پرداخته بود. كمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات رییسه این فراكسیون پس از جلسه گفت: «مجموعه حاكمیت باید نسبت به امواج پارازیت اهتمام جدی داشته باشد، این پارازیت‌ها برای سلامتی آحاد جامعه مضر است. ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تكنولوژیكی و اجتماعی كاركرد مصونیت بخشی خود را از دست داده است.» مركز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی اعلام كرد كه قانون منع استفاده از ماهواره كارایی و اثر بخشی خود را از دست داده و تلاش‌های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید نیز به دلیل فقدان سیاست واحد به شكست انجامیده است. به گزارش سایت مركز پژوهش‌های مجلس، این گزارش كه تیرماه ۱۳۹۳ ارایه شده است خواستار همكاری دولت و مجلس برای برون‌رفت از وضعیت منفعل در قبال شبكه‌های ماهواره‌یی شده است. این گزارش با بیان اینكه تا نیمه دهه ۱۳۸۰ استفاده‌كنندگان از ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، كسب خبر، تحلیل و تامین نیازهای فكری از جمله انگیزه‌های استفاده از ماهواره در شرایط فعلی عنوان شده است. محمدرضا تابش، نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس فراكسیون محیط زیست درباره پارازیت‌ها گفت: «علاوه بر مضر بودن پارازیت‌ها در سلامت انسان‌ ادامه بی‌توجهی به وجود آنها به بروز حوادثی چون توفان تهران و به  موقع پیش‌بینی نشدن آن نیز می‌انجامد.»

اختلال پارازیت‌ها در تصاویر هواشناسی

در شرایط امروز نمی‌توان سونامی سرطان در كشور را نادیده گرفت و به همین خاطر آمارهای مختلفی كه درباره شیوع سرطان منتشر می‌شود نگران‌كننده است. نام پارازیت‌ها هم در علت‌های احتمالی به سرطان دیده می‌شود.  ایرج حریرچی، معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت به تازگی پیش‌بینی كرده است كه موارد ابتلا به سرطان در ایران در ۱۵ تا ۲۰ سال‌ آینده دو برابر خواهد شد. پارازیت‌ها در توفان خردادماه تهران هم تاثیر داشته‌اند. سازمان هوا‌شناسی ایران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام كرد كه به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته این توفان را پیش‌بینی كند. اما حسن رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی فضای فركانسی كشور در مردادماه امسال تاثیر پارازیت‌ها در تصاویر هواشناسی را به طور كلی تكذیب كرد و گفت: «هیچ تداخل امواجی در این باره گزارش نشده است.»با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته از سوی مجلس و دستور رییس‌جمهور به پنج وزارتخانه برای پیگیری سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها باید منتظر تصمیم نهایی مسوولان نشست تا سرانجام ١٣ سال ارسال پارازیت در كشور مشخص شود اما این پیگیری‌ها نشان می‌دهد كه خود مسوولان هم درباره پارازیت‌ها دغدغه دارند. دنیای امروز در عرصه تكنولوژی و ماهواره‌ها می‌تواند تهاجم فرهنگی خود را از هر طریقی چه به صورت ماهواره‌یی و چه به صورت اینترنتی داشته باشد اما باید بهترین و سالم‌ترین راهكار را برای این مقابله به كار برد تا سلامت مردم هم به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha