در همه دنیا بیمه های خدمت درمانی وجود دارد و همه برای تعیین دستمزد و خدمات پزشکی نیاز به یک ملاک و معیار دارند و در کشورهای دیگر نیز پزشکان درخواست مبالغ خارج از تعرفه می کنند اما آنچه که اهمیت دارد این است که مردم در آن کشورها زیر بار پرداخت اینگونه مبالغ نمی روند.

سلامت نیوز: در همه دنیا بیمه های خدمت درمانی وجود دارد و همه برای تعیین دستمزد و خدمات پزشکی نیاز به یک ملاک و معیار دارند و در کشورهای دیگر نیز پزشکان درخواست مبالغ خارج از تعرفه می کنند اما آنچه که اهمیت دارد این است که مردم در آن کشورها زیر بار پرداخت اینگونه مبالغ نمی روند.

به گزارش سلامت نیوز، زیست بوم نوشت: «کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری اش، ناراحتی دیگری نداشته باشد». این جمله از مقام معظم رهبری نشان دهنده آن است که در بالاترین سطوح تصمیم گیری در کشور، هواداری و مراقبت از احوالات روحی و  جسمی بیماران مورد توجه قرار دارد.

جستجویی کوتاه در اخبار و تحلیل ها نشان از آن می دهد که دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت حتی در میان مردم هم توانسته است به یکی از محبوب ترین وزرای دولت تدبیر و امید تبدیل شود. تمرکز و توجه او به مسائل و مشکلات بهداشتی کشور، شفاف سازی و اطلاع رسانی موفق وزارت بهداشت و رفتار فردی این وزیر باعث شده است که انتظار عمومی بر آن باشد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مقوله آزاردهنده «پول های زیرمیزی» نیز واکنشی قاطع نشان دهد.

اما این موضوع چنان که به نظر می رسد ساده و دم دستی نیست تا بتوان با نسخه ای واحد بساط آن را جمع کرد. زیست بوم، به منظور بررسی زوایای دیگری از این موضوع با فرامرز کریمیان رییس بخش چهار بیمارستان امام خمینی (ره) به گفتگو نشسته است.


مشکل پول های زیر میزی در تعرفه هاست

فرامرز کریمیان رییس بخش چهار بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: علت اصلی دریافت وجه خارج از چارچوب توسط پزشکان نادرست بودن تعرفه های درمانی است.
 
کریمیان افزود: با اصلاح تعرفه ها اینگونه دریافت های خارج از چارچوب به نحوه قابل ملاحظه ای تغییر یافته است و به نظر من نود درصد تغییر تعرفه ها منصفانه بوده است. البته وزارت بهداشت اعتقاد دارد تعرفه ها می تواند بیشتر افزایش یابد اما با توجه به شرایط موجود اصلاحات خوبی صورت پذیرفته است.

عضو کالج جراحان آمریکا بیان داشت: براساس بررسی ها که من انجام داده ام در حدود نود درصد پزشکان از این تغییرات تعرفه رضایت دارند و آن ده درصد باقی مانده روی موارد خاصی عدم رضایت دارند که وزارت بهداشت خواسته از همه دوستان پیشنهادات خودشان را در خصوص مواردی که باعث نارضایتی می شود مطرح کنند.

وی ادامه داد: این کاریست که وزارت بهداشت شروع کرده و در تلاش است با در نظر گرفتن تمام جوانب آن  این مسئله را به نحو احسن اجرا کند. اینگونه دریافت ها به مرور زمان با مطرح شدن رقابت حرفه ای بر طرف خواهد شد.فرامرز کریمیان

فرامرز کریمیان خاطر نشان کرد: در واقع زمانی که بیمار ببیند اکثر قریب به اتفاق پزشکان براساس تعرفه های تعیین شده دستمزد می گیرند در نتیجه به پزشکانی که خارج از تعرفه می گیرند مراجعه نخواهند کرد. در نتیجه پزشکان متخلف هم مجبور به رعایت تعرفه ها می شوند.

دریافت دستمزد خارج از تعرفه های تعیین شده در تمام دنیا مرسوم است

رییس بخش چهار بیمارستان امام خمینی (ره) با تاکید بر وجود این مشکلات در دیگر کشور ها افزود: دریافت دستمزد خارج از تعرفه های تعیین شده در تمام دنیا مرسوم است و در تمام دنیا کم و بیش تعیین دستمزد برای پزشکان همانند کشور ما براساس کتاب تعرفه ها است.

این جراح عمومی اضافه کرد: در همه دنیا بیمه های خدمت درمانی وجود دارد و همه برای تعیین دستمزد و خدمات پزشکی نیاز به یک ملاک و معیار دارند و در کشورهای دیگر نیز پزشکان درخواست مبالغ خارج از تعرفه می کنند اما آنچه که اهمیت دارد این است که مردم در آن کشورها زیر بار پرداخت اینگونه مبالغ نمی روند.

عضو جراحان کالج امریکا اظهار داشت: در حقیقت این خود جامعه است که می تواند چنین معضلاتی را مدیریت و مهار کند. چرا بیماران باید به پزشکانی مراجعه کنند که مبالغ اضافه دریافت می کنند؟ اگر کسی اصرار داشت خدمات پزشکی را از فرد خاصی دریافت کند و با آن پزشک به توافق رسید در خصوص دریافت این مبالغ وزارت بهداشت نمی تواند کاری کند.

در پایان فرامرز کریمیان بیان داشت: گاهی شرایط بیماران خاص است و مشکلاتی پیچیده و سختی دارند که نیاز به دریافت دستمزد اضافه تری دارد. ما از همکارانمان می خواهیم کمی صبر کنند تا این موارد خاص نیز برطرف شود اما در حالت کلی این افراد جامعه هستند که نباید زیر بار اینگونه پرداخت ها بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha