با رعایت نکردن بهداشت در اماکن عمومی به ویژه رستوران‌ها و اغذیه فروش‌ها به راحتی با سلامت خود و کودکان بازی می‌کنیم. انتقال بیماری‌های روده‌ای، وبا و غیره به راحتی از طریق مواد غذایی و آب آلوده صورت می‌گیرد که اگر به درجه حادی برسد مرگ را به همراه خواهد داشت.

با رعایت نکردن بهداشت مخصوصا در اماکن عمومی جزء آسیب رساندن به خود و دیگران چه سودی می‌بریم؟
به هنگام عبور و مرور از خیابان‌های شهر، رستوران‌ها و فست فودهای بسیاری با سردرهای تبلیغاتی مختلف چشم را به خود جلب می‌کند و گاهی حتی تصمیم می‌گیریم سری به این مکان‌ها زده و غذایی را در آنجا میل کنیم.
اما تا چه حد به نظافت این مکان‌ها اعتماد داریم؟ تا چه میزان مدیران این رستوران‌ها و بازرسان بهداشت بر نظافت این مکان‌ها نظارت دارند؟
زمانی که به مدیر رستورانی در خصوص کثیف بودن رستوران وی شکایت می‌کنیم با اعتماد به نفس می‌گوید: "نه، ما بهداشت را به طور کامل رعایت می‌کنیم." به طور حتم، هیچ کس نمی‌گوید
"ماست من ترش است".
سوار تاکسی بودم که در یکی از خیابان‌های شهر صحنه‌ای بسیار دردناک دیدم. کارگر یک فست فود که نمی‌دانم گارسون بود یا نظافتچی‌ مشغول شستن تی نظافتی مغازه در آب جوی‌‌های ولیعصر بود. آنوقت می‌گویند چرا وبا، بیماری‌های میکروبی، و هزار درد بی‌ درمان دیگر که منشاء آن به همین راحتی سرچشمه می‌گیرد و وارد بدن می شود.
در همان لحظه راننده تاکسی گفت: "با چه امید و اعتمادی بچه‌های ما در این مکان‌های به اصطلاح بهداشتی غذا می‌خورند".
این کوچکترین مسئله در رعایت نکردن بهداشت از سوی این مکان‌های عمومی است. اگر روزی برای خوردن غذا وارد یکی از رستواران‌های شهر شویم با کمی دقت متوجه لکه‌های مختلف بر روی میز، چرکی صندلی‌ها، کثیفی نمک‌دان‌ها، نبود نظافت در سرویس‌های بهداشتی و از همه بدتر با کثیفی لباس‌کارهای کارکنان آن رستوران مواجه می‌شویم.
این وضع ظاهر رستوران ها است، خدا می‌داند که در آشپزخانه‌ها چه ‌می‌گذرد.
از تاکسی پیاده شدم و از آن کارگر رستوران پرسیدم چرا تی را در جوی آب می‌شوید: با دستپاچگی گفت که همیشه این کار را می‌کند و تا به حال مشکلی پیش نیامده است.
پرسیدم باید مشکلی پیش بیاید تا دیگر این کار را نکند، آیا عقل خودش انجام این کار را بهداشتی و حتی نشان‌دهنده تمدن می‌داند؟ ادامه داد: نه شما درست می‌گویید.
اما آیا با گفتن اینکه شما درست می‌گویید کار تمام است. مشکل حل می‌شود. تا چه اندازه بازرسان بهداشت نسبت به این موارد حساس هستند؟ چه اقداماتی را در خصوص این مشکلات انجام می‌دهند؟
بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای جهان سوم، 70درصد بیماری‌های روده‌ای و 30 درصد مرگ و میر کودکان ناشی از مصرف آب و غذای ناسالم بوده است. باتوجه به اهمیت موضوع، رعایت نکات بهداشتی در هر مکانی که موادغذایی تهیه و عرضه می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.
"سید رضا غلامی"، رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی و بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور با توجه به مشکلات فوق به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: ما به عنوان یک اداره ستادی در بحث‌های کلان سیاست‌گذاری‌های لازم را می‌کنیم و برنامه‌های مطرح شده، برای اجرا را به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ می‌کنیم.
وی افزود: ادعای ما بر این نیست که به طور 100 درصد می‌توانیم فعالیت‌های لازم را در این حوزه انجام دهیم، به خاطر اینکه تعداد رستوران‌های موجود در سطح کشور بسیار بالا است و کنترل آنها مشکل می‌باشد.
غلامی در مورد روند بازرسی از اماکن اغذیه فروشی بیان کرد: بازرسان بهداشت محیط مستقر در مراکز بهداشت شهرستان‌ها در سراسر کشور به طور میانگین حداقل هر سه ماه یک بار از اماکن اغذیه فروشی بازدید می‌کنند. همچنین اول هر فصل باید آخرین گزارش خود را از لحاظ شاخص‌های بازرسی به ما ارسال کنند.
وی با اشاره به انتخاب بازرسی از رستوران‌ها در سطح شهرستان‌ها به صورت شانسی، تصریح کرد: کارشناسان بازرسی استانی در سطح شهرستان‌ها، نظارت بر فعالیت رستوران‌ها در شهرستان‌ها را بر عهده دارند. به خاطر حجم بالای رستوران‌ها به طور حتم از هر 100 اغذیه فروشی، پنج مورد آن بازدید می‌شود.
رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی و بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور خاطرنشان کرد: همچنین در سطح کشور و ارسال بخشنامه‌‌ها به صورت کلی سازی، نظارت استانی نیز داریم، یعنی از سطح برنامه‌های استانی به شهرستان‌ها می‌رویم و گاهی خود رستوران را شخصا بازدید می‌کنیم.
غلامی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص رفع مشکل بازدید از تمام اغذیه فروشی‌ها گفت: با توجه به حجم بالای رستوران‌ها، از اسفند سال گذشته با تشکیل ستاد فوریت سلامت محیط و با اعلام شماره 09678 مردم می‌توانند هرگونه موارد نقض قانون و رعایت نکردن بهداشت را به این اداره اعلام کنند.
وی با اشاره به انجام فعالیت فوق افزود: این اطلاعیه از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور چندین بار اعلام شد و همچنین در مصاحبه های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعات و رسانه‌ها اعلام شده است.
غلامی اشاره کرد: در حال حاضر نیز با هماهنگی اصناف صنفی رستوران داران، مرکز اسناد و بازرگانی کشور این اطلاعیه به اتحادیه‌های کل کشور ارسال خواهد شد تا بتوانیم با کمک مردم نظارت بهتری را بر اغذیه فروشی‌ها داشته باشیم.
وی یادآور شد: وزارت بهداشت فقط بر رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و مراکز مجاز و دارای مجوز نظارت دارد. نظارت بر دستفروش‌ها و مراکز غیر مجاز عرضه مواد غذایی به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سازمان ایرانگردی و جهانگردی است و یا در مواردی پس از گزارش ماموران بهداشت محیط وزارت بهداشت از سوی این مراجع به تخلفات این نوع فروشندگان مواد غذایی رسیدگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha