یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه 70 درصد دانش آموزان دختر دارای اختلال فیزیکی هستند به خانواده ها هشدار داد برای داشتن نسلی سالم وشاداب باید برای فعالیت ورزشی نوجوانان به ویژه دختران خود وقت بگذارند .

دکتر فرزانه ترکان در گفت و گو با ایرنا در آستانه روز ملی سلامت زنان " 28 مهرماه" به نقل از یک مطالعه در وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود 70 درصد دختران دانش آموز کشورمان در فیزیک بدن خود دچار اختلال ساختاری هستند.
ترکان با بیان اینکه اکثر دختران دانش آموز ایران عضلات ضعیفی دارند، گفت: دختران نوجوان در حین درس خواندن در اغلب مواقع شیوه نشستن آنها ، بد است و از طرفی دیگر نیز ورزش و فعالیت بدنی یا کم است و یا اصلا انجام نمی دهند.
وی گفت: این امر باعث می شود که دختران نوجوان از همان ابتدای سال های زندگی شان ، عضلات ضعیفی داشته و در بزرگسالی به دردهای عضلانی مبتلا شوند .
ترکان اضافه کرد: کم تحرکی و تغذیه ناصحیح همچنین دختران دانش آموز را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار داده که یکی از بزرگترین مشکلات آنها برای سلامتی محسوب می شود.
این متخصص طب فیزیک و توانبخشی در ادامه اظهارداشت :‌ این در حالی است که در زمان حاضر تعدادی از دانش آموزان دختر که دچار چاقی یا اضافه وزن شده اند .
ترکان در ادامه با اشاره به اینکه دانش آموزان دختر دارای کمترین فعالیت بوده ، گفت: برخی دانش اموزان با سرویس مدرسه تردد می کنند و این امر باعث شده که مسیر خانه تا مدرسه و بر عکس را راهپیمایی نکنند. همچنین و در زمان زنگ تفریح هم به جای اینکه جنب و جوش داشته و به فعالیت های بدنی بپردازند درس های عقب مانده را مرور می کنند .
وی به پارک رفتن دختران به همراه خانواده های خود اشاره کرد و گفت: متاسفانه اغلب والدین هنگامی که به پارک می روند معمولا با پهن کردن یک زیر انداز ، به گفتگو پرداخته و در نهایت در پارک ، غذا صرف می کنند .
به گفته وی این روش نادرست بایداصلاح شود وبه جای اینکه دراین گونه برنامه ها غذای زیادی صرف شود باید با نسل جوان خود ، به ویژه با نوجوانان دختر به فعالیت بدنی از جمله ورزش یا بازی های پر تحرک ، پرداخته تا از چاقی و عضلات ضعیف آنها ، پیشگیری شود.
با توجه به اهمیت سلامت زنان در جامعه ، از سال گذشته روز 28 مهر در کشورمان تحت عنوان " روز ملی سلامت زنان " نامگذاری شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha