مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار داشت: نگاه ما به پدیده ایدز می تواند فرد محور یا جامعه محور باشد.

برای مواجهه با ایدز چه کار کرده ایم/ همه مسئولیم

سلامت نیوز: مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار داشت: نگاه ما به پدیده ایدز می تواند فرد محور یا جامعه محور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حسام الدین آشنا در همایش روز جهانی ایدز گفت: سخن گفتن از تاثیر جامعه بر ایدز، مهم تر از تاثیر ایدز بر جامعه است.

وی افزود: در نگاه فرد محور، از افراد دارای رفتار پرخطر، مسئولیت فردی، آگاهی فردی و مجازات فردی صحبت می شود در حالی که در نگاه جامعه محور، از مسئولیت اجتماعی، آگاهی اجتماعی و نهادهای اجتماعی درگیر این مسئله پرسش می شود.

آشنا گفت: اکنون بیش از 30 سال از همه گیری جهانی ایدز می گذرد و همه شاهد عوارض چند جانبه اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی این بیماری در اقصی نقاط دنیا بوده ایم، بنابراین سخن گفتن از تاثیر جامعه بر ایدز، واجب تر از سخن گفتن از تاثیر ایدز بر جامعه است.

وی با تاکید بر این که واکنش جامعه به ویژه برنامه ریزان و ارائه کنندگان خدمات به این پدیده بسیار اهمیت دارد، گفت: وقت آن رسیده است که از خود بپرسیم برای مواجهه با ایدز چه اقداماتی انجام داده ایم و اثر آن اقدامات بر زندگی مردم چه بوده است؟

مشاور فرهنگی رییس جمهور با بیان این که ایدز به خودی خود نیامده است که به خودی خود از بین برود، خاطرنشان کرد: مهار ایدز نیاز به عزم جدی، برنامه ریزی دقیق و همکاری های بین بخشی دارد.

وی یادآور شد: همکاری های بین بخشی نه بر روی کاغذ و نه در مراسم نمادین روز جهانی ایدز، بلکه باید در عمل به منصه ظهور برسد.

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: ما در مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری وظیفه داریم همکاری های بین بخشی را تسهیل کنیم و مسائل را رصد و تعقیب نماییم.

وی گفت: در این مرکز، برنامه کنترل ایدز را از نظر راهبردی مورد بررسی و دقیق قرار می دهیم و دست اندرکاران برنامه های قبلی و فعلی ایدز را فرا می خوانیم تا نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارند.

آشنا با بیان این که در خصوص بیماری ایدز و به ویژه راه انتقال بیماری از مادر به جنین فاصله داریم، گفت: همه ما در مقابل هر نوزادی که با ایدز به دنیا می آید مسئولیم.

مراسم روز جهانی ایدز امروز با حضور مسئولان کشوری و بین المللی در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت، برگزار شد. در این مراسم از 10 نفر از چهره های فعال دانشگاهی و کشوری عرصه بیماری ایدز تقدیر و قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha