نگرانی‌ها از تغییر الگوی ابتلا به «ایدز» در کشور حالا وارد مرحله تازه‌ای شده است. تا پیش از این و در اوایل دهه80، صحبت از «ایدز» و افزایش فزاینده آن در جامعه ایرانی، بندبازی روی خط‌قرمز‌ها بود. وزارت بهداشت در موضعی منفعلانه، بخش‌های مهمی از نگرانی‌های کارشناسان و اندک‌نهاد‌های مدنی فعال در این حوزه درباره رشد فزاینده «ایدز» را تکذیب می‌کرد و به‌عنوان مصداقی از سیاه‌نمایی معرفی می‌شد.

سلامت نیوز:  نگرانی‌ها از تغییر الگوی ابتلا به «ایدز» در کشور حالا وارد مرحله تازه‌ای شده است. تا پیش از این و در اوایل دهه80، صحبت از «ایدز» و افزایش فزاینده آن در جامعه ایرانی، بندبازی روی خط‌قرمز‌ها بود. وزارت بهداشت در موضعی منفعلانه، بخش‌های مهمی از نگرانی‌های کارشناسان و اندک‌نهاد‌های مدنی فعال در این حوزه درباره رشد فزاینده «ایدز» را تکذیب می‌کرد و به‌عنوان مصداقی از سیاه‌نمایی معرفی می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: اما حالا که «ایدز» به مرحله‌ای فزاینده رسیده، زنان 30درصد از مبتلایان به «ایدز»جنسی را تشکیل می‌دهند، 38درصد موارد ابتلا به «ایدز» در سال 92، از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت‌نشده بوده است و تعداد مبتلایان نامطلع به «ایدز» روند فزاینده‌ای دارد، مسوولان دولتی هم احساس خطر کرده‌اند و اظهارات چندین‌سال قبل کارشناسان غیردولتی را تکرار می‌کنند. امروز روز جهانی «ایدز» است. روز جهانی «ایدز» از سال ۱۹۸۸ به‌منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) هرسال گفته می‌شود و هرساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته ‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

شعار روز جهانی «ایدز» از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ «Getting to zero» بوده ‌است که ناظر بر «به‌صفررساندن مرگ ناشی از ایدز»، «به‌صفررساندن برچسب و تبعیض» و «به‌صفررساندن مبتلایان جدید» است. با این حال رییس اداره «ایدز» وزارت بهداشت، روز گذشته همزمان با روز جهانی «ایدز» اعلام کرد: شیب ابتلا به «ایدز» در ایران سرعت بالایی ندارد ولی اگر تغییر الگوی انتقال «ایدز»، جدی گرفته نشود، تا سال‌های دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد. عباس صداقت درخصوص آخرین آمار ابتلا به «ایدز» در ایران گفت: حدود 28هزارو600مورد مبتلا به «ایدز» تا پایان تابستان سال‌جاری ثبت و گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه 38درصد موارد ابتلا به «ایدز» در سال 92، از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت‌نشده بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان 30درصد مبتلایان زنان هستند. رییس اداره «ایدز» وزارت بهداشت با بیان اینکه این روند یک هشدار برای ابتلای نوزادان به بیماری «ایدز» است، ادامه داد: ما همچنان تاکید می‌کنیم که باید با آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه، رفتارهای پرخطر را به مردم گوشزد کنیم. چون 46درصد مردم بین گروه سنی 25 تا 34سال قرار دارند و با توجه به جوان‌بودن جمعیت کشور وضعیت ابتلا به «ایدز» نگران‌کننده‌تر است.

صداقت در ادامه افزود: پیش‌بینی کارشناسان بر این است که امسال چیزی حدود 90هزار مورد ابتلا به «ایدز» در کشور وجود داشته باشد که از این تعداد 28هزار مورد ثبت و گزارش شده است. یعنی تقریبا 60هزارنفر از مبتلایان هنوز از این بیماری اطلاعی ندارند. بنابراین اگر مداخله جدی در این حوزه صورت نگیرد، این رقم تا سه‌سال آینده، به 120هزار مورد ابتلا نیز خواهد رسید. رییس اداره «ایدز» وزارت بهداشت درخصوص سازمان‌هایی که به‌نوعی می‌توانند شریک برنامه‌های وزارت بهداشت در پیشگیری از «ایدز» باشند، بیان کرد: در این راستا تمامی ارگان‌ها رسالتی را برعهده دارند و باید جدی‌تر وارد عمل شوند. آموزش‌و‌پرورش باید توجه بیشتری برای آگاه‌سازی نوجوانان نسبت به خطر ابتلا به «ایدز» کند. همچنین از پتانسیل‌های وزارت علوم و هلال‌احمر می‌توان در امر پیشگیری به‌خوبی استفاده کرد.
هشدار به مسافران کشورهای آسیای‌میانه و آسیای جنوب‌شرقی
وی با اشاره به اینکه شیب ابتلا به «ایدز» در ایران روند با سرعت بالایی ندارد، ادامه داد: با این حال این شیب با سرعت مشخصی پیش می‌رود. ولی نکته نگران‌کننده‌تر، تغییر الگوی انتقال «ایدز» است که اگر جدی گرفته نشود، تا سال‌های دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد. به گفته صداقت، ایران به‌عنوان منطقه‌ای در شمال‌ آفریقا و شرق‌مدیترانه متاسفانه با اینکه در بسیاری از شاخص‌های سلامت، بهترین الگو است، ولی به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، آسیای جنوب‌شرقی و اروپای‌شرقی از نظر ابتلا به «ایدز» وضعیت خوشبینانه‌ای ندارد و اگر مداخلات پیشگیری در این مناطق نیز به‌خوبی دنبال نشود، به دلیل مسافرت ایرانی‌ها به کشورهای ذکرشده، موج سوم «ایدز» و شیوع این بیماری در جمعیت عمومی خیلی دور از ذهن نیست. وی در پایان تاکید کرد: توصیه ما به همه مردم این است که آگاه باشند و از تزریق مشترک و روابط جنسی غیرایمن پرهیز کنند. در ضمن اگر مردم برای سفر به کشورهایی می‌روند که فضای آنها با الگوهای اعتقادی کشور ما متفاوت است، این هشدارها باید جدی‌تر گرفته شود.
نگرانی‌ها از کاهش سن ابتلا به «ایدز»
علاوه‌بر نگرانی‌ها از رشد فزاینده «ایدز» جنسی و افزایش تعداد بیماران نامطلع، هم‌اکنون کاهش سن ابتلا به «ایدز» نیز یکی از نگرانی‌ها در این حوزه است. در حال حاضر سن ابتلا به «ایدز» نیز در حال کاهش است. بررسی آمار‌های سالانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد در سال1388، سهم گروه سنی 15 تا 24سال از میان کل مبتلایان به «ایدز» 3/3‌درصد بود که این رقم در پایان سال1391 به 11‌درصد رسیده است. همچنین در سال1388، 37‌درصد از مبتلایان به «ایدز» را گروه سنی 25 تا 34سال تشکیل می‌دادند که این‌درصد در پایان سال1391 به 46‌درصد رسیده است. این درحالی است که پیش از این نیز مسوولان وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به «ایدز» در کشور هشدارهایی داده بودند. به‌طوری‌که مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری «ایدز» با استناد به مطالعات انجام‌شده، پیش از این عنوان کرده بود: «نتایج مطالعه‌ای که دوسال گذشته در کشور انجام شد، حاکی از آن است که سن ابتلا به «ایدز» پایین آمده و به زیر 20سال کاهش یافته و معمولا جوانان بین 20 تا 40سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.»
افزایش آمار ابتلا به «ایدز» در میان زنان
علاوه‌بر نکات یادشده، پیش از این نیز رییس مرکز تحقیقات «ایدز» نسبت به روند روبه‌رشد شیوع «ایدز» در زنان هشدار داد. مینو محرز درباره شیوه‌های ابتلا به این بیماری در زنان، ضمن اشاره به بیشتربودن خطر ابتلا به دلیل روابط جنسی محافظت‌نشده در زنان گفت: ابتلا به «ایدز» میان زنان بیشتر از طریق روابط جنسی محافظت‌نشده و بعد از آن از طریق اعتیاد است. در آمار بسیاری از کشورها، بیشتر زنانی که آلوده به «ایدز» شده‌اند، از راه تماس جنسی با شریک جنسی آلوده مرد، ویروس را دریافت کرده‌اند. این افزایش در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، در رابطه بین دو شریک جنسی مرد و زن، زنان از نظر جسمانی آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس دارند. این واقعیت یک پیام با خود به‌همراه دارد و آن این است که باید توجه خاصی به زنان در مقابله با اپیدمی داده شود و از آنان حمایت بیشتری به عمل‌‌ آید. اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان به میزان دوبرابر امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند. در ایران، اگر آمارهای رسمی اعلام‌شده افراد آلوده به ویروس از طریق سرنگ آلوده را بپذیریم و نیز این باور را که بیشتر این افراد را گروه مردان تشکیل می‌دهند و با توجه به این نکته که این افراد احتمالا خانواده و همسر نیز دارند، علاوه‌بر موارد یادشده، خود نشان‌دهنده میزان بالای خطر انتقال آلودگی در بین قشر زنان ایران خواهد بود. به این ترتیب از همان سال‌های ابتدایی دهه۷۰، بسیار محتمل بود که آمار زنان آلوده از تعداد مردان پیشی بگیرد، مگر آنکه در عمل اقداماتی انجام می‌گرفت که مانع از آن شود. اما چنین چیزی با کتمان‌های اولیه، عملا اتفاق نیفتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha