وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی ایران را كشوری پیشرو در زمینه ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه به جهان معرفی كرد.

به گزارش شبکه خبر؛ دكتر كامران باقری لنكرانی در اجلاس جهانی مراقبت های اولیه بهداشتی که در آلماتی قزاقستان آغاز به كار كرد ،به نمایندگی از 22 كشور منطقه مدیترانه شرقی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موادی وجود دارد كه براساس آنها برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طراحی شده اند كه گسترش قابل دسترس خدمات و كاهش پرداختی های مردم از 50 به 30 درصد از نمونه های آن است.

دكتر لنكرانی با اشاره به راه اندازی طرح پزشك خانواده در قالب طرح شبكه های بهداشتی درمانی كه از سال نخست پس از انقلاب اسلامی و یك سال پس از انتشار اعلامیه آلماتی به اجرا درآمده است گفت: با انعقاد بیانیه آلماتی كه دلالت بر اهمیت مراقبت های اولیه بهداشتی دارد بسیاری از كشورها آن را پذیرفتند و به عضویت آن درآمدند اما ایران از معدود كشورهایی است كه از همان زمان با طراحی برنامه های كشوری این مهم را اجرایی كرده است.

وی با بیان اینكه اهداف نهفته در اجرای مناسب مراقبت های بهداشتی تحقق خواسته های مردم در زمینه های عدالت اجتماعی، حقوق انسانی، دسترسی همگانی به خدمات به ویژه به افراد در معرض خطر و نیازمندان و مشاركت اجتماعی مردم در این موارد است دولت ایران نیز به شدت در جهت طراحی برنامه هایی برای عرضه كامل این مراقبت ها و پرورش نیروی انسانی وارد شده است.

وزیر بهداشت كشورمان به طرح های تحقیقاتی نظام درمان در منزل به نام طرح آذربایجان غربی در سال 1972 كه به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده بود اشاره کرد و گفت: این اقدامات پس از انقلا ب اسلامی نیز با راه اندازی و توسعه شبكه و ادغام مراقبت های بهداشتی در آن به خوبی دنبال شده است.

وی مناطق مختلف كشور را بر اساس تقسیم خدمات در طرح بهداشتی ایرانی به سه دسته تقسیم كرد و افزود: این بخش ها شامل مناطق روستایی كه خدمات در آنها از طریق شخصی آموزش دیده به نام بهورز ارائه می شود، كه خود از افراد ساكن همان روستا است.

وی ادامه داد: مرحله بعد، نظام سلامت مراكز بهداشتی درمانی شهری و روستایی است كه در آن یك پزشك عمومی و یك ماما فعالیت دارند و در صورت لزوم بیماران را به مرحله بعد كه بیمارستانی با متخصصان داخلی، جراحی، كودكان، زنان، بیهوشی، رادیولوژی و دارای آزمایشگاه بالینی است ارجاع می دهد و در این مرحله یك دانشگاه علوم پزشكی بر خدمات این بیمارستان عمومی نظارت می كند.

وزیر بهداشت گفت: نتایج اجرای مناسب مراقبت های بهداشتی در ایران كه می تواند الگویی برای منطقه باشد مستندات مربوط به بهبود چشمگیر در سلامت مادران و كودكان همزمان با كنترل بیماری های عفونی است كه وضع بهداشتی كنونی ایران را نسبت به گذشته دگرگون ساخته است.

بنابراین گزارش این اجلاس با اعلام بیانیه 2008 آلماتی در مراقبت های اولیه بهداشتی از طرف نمایندگان مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت كه لنكرانی نیز یكی از آنان است به كار خود پایان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha