متهمان اسیدپاشی به مدیر بیمارستان ضیائیان تهران در کمتر از ٢٤ ساعت بعد از ارتکاب جنایت دستگیر شدند. با دستگیری یک پزشک جراح و پسر دانشجو علت جنایت اسیدی پایتخت فاش شد. دستگیر شدن عاملان تحصیلکرده اسیدپاشی پایتخت، شوک خبری روز گذشته بود. رد پای پزشک جراح (عضو تعلیقی هیات علمی دانشگاه) و برادرزاده او که دانشجوی‌ سال آخر رشته نفت در یکی از دانشگاه‌های معتبر تهران است، تصوری دور از انتظار بود. یکی از متهمان که ناخواسته پایش به این ماجرا باز شده، اعترافات تکان‌دهنده‌ای داشت.

اعترافات تکان دهنده عاملان اسیدپاشی پایتخت

سلامت نیوز:متهمان اسیدپاشی به مدیر بیمارستان ضیائیان تهران در کمتر از ٢٤ ساعت بعد از ارتکاب جنایت دستگیر شدند. با دستگیری یک پزشک جراح و پسر دانشجو علت جنایت اسیدی پایتخت فاش شد.  دستگیر شدن عاملان تحصیلکرده اسیدپاشی پایتخت، شوک خبری روز گذشته بود. رد پای پزشک جراح (عضو تعلیقی هیات علمی دانشگاه) و برادرزاده او که دانشجوی‌ سال آخر رشته نفت در یکی از دانشگاه‌های معتبر تهران است، تصوری دور از انتظار بود. یکی از متهمان که ناخواسته پایش به این ماجرا باز شده، اعترافات تکان‌دهنده‌ای داشت.
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: ساعت ٢١ روز شنبه ٨ آذر ماه بود که بار دیگر حادثه اسیدپاشی تکرار شد. عاملان این جنایت که با موتورسیکلت به تعقیب دکتر «سیامند انوری» مدیر بیمارستان ضیائیان پرداخته بودند، در زمانی که او برای رفتن به خانه‌اش در یکی از کوچه‌های ده ونک خودرویش را متوقف کرد سناریوی خود را اجرایی کردند. این مردان مرموز که هرگز تصور نمی‌کردند در بن‌بست قانون قرار بگیرند، در تاریکی شب به او حمله‌ور شدند. دکتر انوری درحالی‌که شوکه شده بود قصد فرار داشت اما ناگهان با ضربه‌ای که به پیشانی‌اش اصابت کرد نقش بر زمین شد. یکی از مردان مرموز او را محکم گرفته بود که حرفی مرموز بین او و همدستش رد و بدل شد.«بریز» تنها جمله‌ای بود که سکوت کوچه را شکست و ناگهان مایعی سوزان بر سر و صورت مدیر بیمارستان پاشیده شد  و موتورسواران به سرعت از مهلکه گریختند.
عملیات پلیسی تا دستگیری اسیدپاشان
قربانی اسیدپاشی که با کمک همسایه‌ها در همان دقایق اولیه حادثه، اقدامات اولیه شست‌و‌شو محل اسیدی را آغاز کرده بود، خیلی زود با اورژانس به بیمارستان فارابی منتقل شد. به دلیل حوادث اسیدپاشی اخیر در اصفهان و حساسیت این موضوع کارآگاهان با دستور قاضی حسین‌پور بازپرس شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران تحقیقات خود را برای شناسایی عاملان این جنایت آغاز کردند. تحقیقات پلیسی نشان می‌داد اسیدپاشان با نقشه‌ای سازمان‌یافته و با نیت انتقام‌جویانه قربانی خود را مورد هدف قرار داده‌اند. تا این‌که در تحقیقات از محل کار و بیمارستان ضیائیان مشخص شد یکی از پزشکان آن‌جا از مدتی قبل با دکتر انوری دچار اختلاف بوده است. همین سرنخ کافی بود تا تیمی از کارآگاهان رسیدگی به این حادثه را به شکل ویژه در دستور کار خود قرار بدهند. تا این‌که با انجام یکسری اقدامات فنی و پلیسی در مدت ١٢ ساعت مردان اسیدپاش را شناسایی کردند. وقتی ردپای یکی از همکاران دکتر انوری در این حادثه شناسایی شد بلافاصله تیمی از ماموران برای دستگیری او و همدستش وارد عمل شدند. کارآگاهان در ٢ عملیات جداگانه متهمان را در خانه‌هایشان در غرب تهران دستگیر کردند.
انگیزه   اسیدپاشی
با دستگیری عاملان اصلی اسیدپاشی به مدیر بیمارستان، انگیزه این جنایت هولناک برملا شد. وقتی مردان مرموز در برابر قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران قرار گرفتند قصد داشتند با داستان‌سرایی مسیر پرونده را تغییر بدهند. وقتی طراح سناریوی اسیدپاشی در برابر سوال بازپرس پرونده در رابطه با این‌که اسید را چگونه تهیه کرده قرار گرفت، گفت:  من نمی‌دانم و من آن را تهیه نکردم. تا این‌که با طرح موضوع و ارایه شواهد و مدارک یکی از متهمان پرونده، جزییات این جنایت اسیدی را فاش کرد. این پسر جوان که برادرزاده پزشک متهم بود در رابطه با جنایت اسیدی‌شان به بازپرس پرونده گفت: « از ٢ هفته پیش عمویم مشکلاتی که در بیمارستان‌شان پیش آمده بود را با من درمیان گذاشت. او ادعا می‌کرد که با دستور مدیر بیمارستان از بسیاری از سمت‌هایش در بخش‌های مختلف تعلیق شده است. از اختلاف‌ها و درگیری‌اش با مدیر بیمارستان برایم تعریف می‌کرد. چند روز بعد هم نقشه اسیدپاشی به او را مطرح کرد و گفت قصدمان از این کار ترساندن او است. ما گواهینامه موتور نداریم اما عمویم یک موتور پولسار تهیه کرد تا نقشه‌مان را اجرایی کنیم. چند روز قبل از حادثه هم من برای تهیه اسید به یکی از مغازه‌های مصالح ساختمانی رفتم و اسیدسولفوریک خریدم. آن شب هم من اسید را با مقدار زیادی آب ترکیب کردم تا اثر زیادی نداشته باشد، چون به قول عمویم فقط  قصد ترساندن دکتر انوری را داشتیم. وقتی در مسیر بیمارستان تا خانه، قربانی‌مان را تعقیب کردیم من کیفی را که ظرف اسید در آن قرار داشت، نگه‌ داشته بودم و قرار بود خود عمویم اسید را روی صورت همکارش بریزد. اما وقتی نقشه‌مان آغاز شد و ما به سمت دکتر انوری حمله کردیم او قصد فرار داشت. عمویم او را روی زمین انداخته بود، هول شده بودم و ناگهان عمویم که دستان دکتر را گرفته بود فریاد زد: بریز! همین جمله او کافی بود تا من تحت‌تأثیر قرار بگیرم و بدون این‌که بدانم چه عواقبی در انتظارم است ظرف اسید را روی صورتش پاشیدم و به سرعت متواری شدیم.» همین اعترافات برادرزاده این پزشک کافی بود تا او هم لب به اعتراف باز کند. این متهم به بازپرس پرونده گفت: «شما پرسیدید من اسید را چگونه تهیه کرده‌ام و من هم جواب دادم که نمی‌دانم. دروغ نگفتم! من که شیمی نخوانده‌ام و طرز تهیه‌اش را هم نمی‌دانم. ما آن را خریدیم! می‌خواستم از دکتر انوری انتقام بگیرم، زیرا از مدتی قبل من را از سمت‌هایم در بیمارستان تعلیق کرده بود.» این پزشک متهم وقتی در برابر سوال بازپرس پرونده مبنی بر این‌که چرا این نوع انتقام‌گیری خشن را انتخاب کردی، گفت: «اشتباه کردم.»
زوایای حادثه
این اسیدپاشی که با انگیزه انتقام‌جویانه و شخصی رخ داده بود یک پزشک قربانی و یک پزشک متهم را رو به روی یکدیگر قرار داد. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مدیران این بیمارستان هم در چند ماه قبل مورد حمله یک ناشناس قرار گرفته اما ظاهرا این جنایت ناکام مانده بود و به همین خاطر هیچگاه پرونده‌ای درخصوص آن تشکیل و یا رسانه‌ای نشد. متهمان با ٢ اتهام اسیدپاشی و اخلال در نظم عمومی بازداشت شدند.
مجازات عاملان اسیدپاشی
محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری خود در روز دوشنبه، خطاب به دادستانی تهران تاکید کرد که پرونده اسیدپاشی تهران رسیدگی و تعیین تکلیف شود.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اسیدپاشی اخیر در تهران گفت:  «متاسفانه بعضی اقدامات مانند اسیدپاشی که ما در این ایام شاهدش بودیم موجب تاثر همگان شده و امیدواریم دستگاه انتظامی و قضایی بتوانند به گونه‌ای حرکت کنند که بازدارنده باشد و دیگر کسی جرات انجام آن را نداشته باشد.»
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اسیدپاشی که اخیرا در تهران اتفاق افتاده است، گفت:‌ از نیروی انتظامی به دلیل اقدام به‌موقع در بازداشت عاملان این حادثه تشکر می‌کنم.
بنده از صبح تاکنون پیگیر این موضوع بودم و از دادستانی تهران خواستم تا نسبت به دو موردی که قبلا اسید پاشیده‌اند، رسیدگی صورت گیرد و حکم‌شان تعیین و اجرا شود، البته مشکلاتی در اجرای حکم آنها وجود دارد، که بیشتر مشکلات در زمینه پزشکی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha