رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمتر از 20 درصد معابر کشور برای معلولان مناسب‌سازی شده‌اند، گفت: در تهران این آمارها پایین‌تر است، چه خوب بود که تهران، شهر بدون مانع می‌شد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمتر از 20 درصد معابر کشور برای معلولان مناسب‌سازی شده‌اند، گفت: در تهران این آمارها پایین‌تر است، چه خوب بود که تهران، شهر بدون مانع می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه که با حضور رئیس سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی شهردار تهران برگزار شد با اشاره به وضعیت کارتن‌خواب‌های پایتخت گفت: در سال‌های گذشته فصل زمستان برای این قشر که سرپناهی برای زندگی نداشتند، خطرناک بود و جان خو د را از دست می‌دادند که با ایجاد مراکز شهرداری، دیگر این مشکلات به وجود نیامد.

وی در ادامه از همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی درخواست کرد در خصوص فعالیت‌های سازمان، در این رابطه توضیح دهد.

حاشیه نشینی مهم‌ترین معضل تهران

در ادامه این جلسه همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 28 هزار سمن و مرکزهای مردم نهاد برای پیشگیری و پیگیری خدمات سلامت اجتماعی، گفت: شهرداری‌های کلانشهرها نیز باید در بحث سلامت اجتماعی فعالیت کنند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیر رسمی از مهم‌ترین مشکلات شهر تهران است، گفت: باید برای حل این مشکل، عزمی جدی ایجاد شود. ما در ایجاد این مشکل نقشی نداشته‌ایم اما یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی در حال حاضر این آسیب است.

به گفته وی،آسیب‌های نوپدیدی در مدارس و جامعه به وجود آمده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نیاز دسترسی آسان و آسوده کردن محیط برای معلولان و برخی از شهروندان که شرایط جسمی مناسبی ندارند، گفت: متاسفانه سازمان بهزیستی در شهر تهران اجازه جابجایی یک آجر را هم ندارد و باید برای هر فعالیتی، مجوزهای لازم را بگیرد.

وی پیشنهاد کرد که شهرداری تهران در هنگام صدور پروانه‌های ساخت، از بهزیستی نیز کمک بگیرد تا ساختمان‌ها و معابر برای معلولان مناسب‌سازی شود.

هاشمی با انتقاد از موازی‌کاری‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: متاسفانه هماهنگی لازم میان ما و شهرداری‌ها وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد تشکیل یک کمیته تخصصی برای هماهنگی بیشتر را می‌دهم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی مانند معتادان، کودکان خیابانی، بی‌خانمان‌ها، متکدیان همه یک هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: اما متاسفانه به فصل مشترکی نرسیده‌ایم. به طور مثال ناجا اعتقاد به دستگیری متکدیان دارد، شهرداری‌ها آنها را جمع آوری می‌کنند و شهرداری نگاهش به ساماندهی به این مسائل است. اگر نگاه به حل مشکلات از جنس پیمانکاری نباشد، می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

انتقاد از وضعیت مناسب‌سازی معابر برای معلولان

وی در ادامه با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر در کشور زیر 20 درصد است، گفت: متاسفانه وضعیت تهران از این آمار پایین‌تر است.

هاشمی درخواست کرد: دسترسی‌های مناسب برای معلولان در حوزه‌های حمل و نقلی مانند اتوبوس، مترو و ... ایجاد شود.

وی از شهرداری تهران برای ایجاد شبکه ایاب و ذهاب معلولان تشکر و اعلام کرد: معلولان از این شبکه بسیار رضایت دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور پیشنهاد کرد: تهران تبدیل به شهری بدون مانع شود تا معلولان بتوانند به راحتی در آن تردد کنند.

هاشمی اعلام آمادگی کرد که سازمان بهزیستی برای ایجاد چنین مناطقی در تهران حاضر به هر گونه همکاری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از بکار بردن واژه «کودکان کار»، گفت: ما کودک کار نداریم. برخی از این افراد، کودک خیابانی هستند.

وی در ادامه به آموزش کودک خانواده و توانمندسازی کودکان اشاره کرد و گفت: طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان خیابانی یکی از فعالیت‌های سازمان بوده که تاکنون دو هزار کودک را ساماندهی کرده‌ایم. همچنین 3270 کارتن‌خواب را در مراکز دولتی و غیردولتی ساماندهی کرده‌ایم.

هاشمی با اشاره به افزایش پدیده کارتن خوابی زنان، گفت: آمارهایی در این زمینه وجود دارد که در صورت درخواست اعضای شورا در اختیارشان می‌گذاریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به ایجاد شبکه فوریت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با اتصال به خط 123 می‌توان از جزئیات خدمات دهی این شبکه اطلاع پیدا کرد.

ایجاد مدیریت یکپارچه، کلید حل موازی‌کاری‌ها

در ادامه این جلسه انصاری، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای حل مشکل موازی‌کاری نهادهای دولتی و غیردولتی باید مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود، گفت: بسیاری از مشکلات اجتماعی از طریق نهادهای عمومی قابل حل است.

مرکز ترک اعتیاد نوزادان معتاد نداریم / فکری به حال یارانه‌ افراد بدسرپرست شود

به گزارش مهر، در ادامه این جلسه فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورا با بیان اینکه بر اساس قانون، رفاه عمومی بر عهده دولت است، گفت: ما باید بدانیم چرا این تعداد کارتن‌خواب به سطح خیابان کشیده شده‌اند؟ چه حمایت‌هایی از خانواده یک زندانی و یا یک خانواده بیمار روانی که در بیمارستان بستری است، انجام داده‌ایم. من بارها اعلام کرده‌ام که باید تکلیف یارانه خانواده‌های بدسرپرست مشخص شود. بسیاری از کسانی که سر از خیابان درمی‌آورند، با پیشگیری می‌توانند دچار چنین مشکلی نشوند. متاسفانه ما در بحث پیشگیری ضعف داریم.

وی ادامه داد: عمده کارتن‌‌خواب‌های ما اعتیاد دارند و متاسفانه کودکانی که از مادران معتاد زاده می‌شوند، معتاد هستند. اما ما بیمارستانی تخصصی برای ترک این کودکان نداریم زیرا نمی‌توان این کودکان را در کمپ‌های ترک اعتیاد بزرگسالان بستری کرد.

به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورا، شهرداری تهران یک کمپ برای این موضوع اختصاص داده اما این مقدار کافی نیست.

دانشور با انتقاد از عدم وجود مددکاران متخصص، مداخله‌گر و دارای اختیار، گفت: باید تلاش کنیم اختیارات مددکاران افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه همکاری میان شهرداری و بهزیستی تنها در قالب کاغذ بوده است، گفت: متاسفانه موضوع کودکان کار، کارتن‌خواب‌ها و ... مانند برده‌ای است که چند ارباب دارد و برده‌ای که چند ارباب دارد، آزاد است.

ایدز در میان کودکان کار

رئیس کمیته اجتماعی شورا در ادامه با اشاره به افزایش آمار ایدز در میان کودکان کار، گفت: باید تفاهم‌نامه‌ای میان شورا و شهرداری برای حل چنین مشکلاتی ایجاد شود.

دانشور همچنین از حقوق کم کارمندان بهزیستی گلایه کرد.

در ادامه این جلسه مهدی چمران یادآوری کرد: چنین تفاهم‌نامه‌ای در شورای دوم ایجاد شده است.

اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورای شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه تنها نگاه دولت شهید رجایی به موضوع بهزیستی، نگاهی کارشناسی و درست بود، گفت: بهزیستی نباید نگاهی ترحمی به معلولان داشته باشد. اینکه ما 100 یا 50 هزار تومان ماهیانه به این افراد بدهیم، نگاهی ترحمی است. ما باید ببینیم در کشورهایی که مسلمان هم نیستند، چگونه از آسیب‌دیدگان اجتماعی و حرکتی‌شان حمایت می‌کنند، ما نیز چنین برنامه‌هایی را طراحی کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha