مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه لزوماً مصرف همه تجهیزات بالا نرفته است؛ گفت: مثلاً در حوزه قلبی افزایش مصرف تجهیزات را داشته‌ایم و در برخی حوزه‌ها مانند جراحی‌های ستون فقرات کاهش مصرف را با توجه به مطالعات انجام شده در برخی بیمارستان‌ها می‌بینیم علت آن عدم ارجاع بدون دلیل برای جراحی است.

سلامت نیوز:  مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه  لزوماً مصرف همه تجهیزات بالا نرفته است؛ گفت: مثلاً در حوزه قلبی افزایش مصرف تجهیزات را داشته‌ایم و در برخی حوزه‌ها مانند جراحی‌های ستون فقرات کاهش مصرف را با توجه به مطالعات انجام شده در برخی بیمارستان‌ها می‌بینیم علت آن عدم ارجاع بدون دلیل برای جراحی است.

سید حسین صفوی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با سیاست کاهش قیمت تجهیزات پزشکی گفت: با شروع طرح تحول نظام سلامت کاهش قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی اتفاق افتاد و این فرآیندی است که ادامه می‌یابد.

ادامه سیاست کاهش قیمت در وزارت بهداشت

وی افزود: برای مدیریت بهتر منابع مالی موجود، وزارت بهداشت باید حتماً سیاست کاهش قیمت را ادامه دهد و با ایجاد فضای رقابت و مدیریت بر بازار، این سیاست ادامه خواهد یافت.

صفوی در مورد میزان کاهش قیمت تجهیزات گفت: در حوزه‌های مختلف کاهش قیمت‌ها متفاوت است مثلاً در حوزه چشم‌پزشکی کاهش قیمت 42 درصد بوده یا در حوزه ارتوپدی 36 درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم اکنون وضعیت پایداری را در حوزه تجهیزات پزشکی خصوصاً برای تجهیزات گران‌قیمت داریم.

افزایش مصرف برخی تجهیزات به دلیل عدم توان مالی بیماران

مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در رابطه با افزایش میزان تجهیزات مصرفی در بیمارستان‌ها با اجرای طرح تحول سلامت گفت: لزوماً مصرف همه تجهیزات بالا نرفته است در برخی حوزه‌ها افزایش مصرف را داشته‌ایم که یکی از دلایل آن با بررسی‌های انجام شده مشخص شد افرادی بوده‌اند که نمی‌توانستند هزینه‌های درمان را بپردازند توان پرداخت نداشتند به همین دلیل مصرف تجهیزات بالا رفته بود.

مصرف تجهیزات قلبی بالا رفت

صفوی ادامه داد: مثلاً در حوزه قلبی افزایش مصرف تجهیزات را داشته‌ایم و در برخی حوزه‌ها مانند جراحی‌های ستون فقرات کاهش مصرف را با توجه به مطالعات انجام شده در برخی بیمارستان‌ها می‌بینیم علت آن عدم ارجاع بدون دلیل برای جراحی است.

وی تصریح کرد: اتفاق خوبی که افتاده این است مصرف تجهیزات بر اساس نیاز واقعی بوده است البته برای کنترل نیاز القایی باید برنامه‌ریزی و کنترل کرد تا نیاز القایی باعث افزایش مصرف تجهیزات پزشکی نشود.

طراحی سامانه‌ای در سال آینده برای کنترل نیاز القایی

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر با مطالعات انجام شده میزان خدمات القایی عدد قابل توجهی نبوده اما در مورد اینکه باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت شکی وجود ندارد.

صفوی افزود: برای کنترل نیاز القایی و مصرف بی‌رویه تجهیزات پزشکی نیاز به سامانه‌هایی داریم تا میزان دقیق مصرف در مراکز درمانی مشخص شود. طراحی این سامانه در حال انجام است و در سال آینده مصرف دقیق تجهیزات با توجه به سامانه‌های نرم‌افزاری کنترل خواهد شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha