رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان از تجمع 2 هزار نفری معلولان در پارک ولایت خبرداد و گفت : این تجمع به منظور روز جهانی معلولان انجام می شود.

تجمع2هزار نفری معلولان درپارک ولایت/فضای شهری برای معلولان مناسب نیست

سلامت نیوز: رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان از تجمع 2 هزار نفری معلولان در پارک ولایت خبرداد و گفت : این تجمع به منظور روز جهانی معلولان انجام می شود.

علی همت محمودنژاد در گفت و گو با پانا تصریح کرد: تعریف حاضر در قانون حمایت از معلولان مورد قبول ما نیست و تعریف حقوقی، علمی و جامعی از معلولیت در این قانون وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه معلولیت ها باید به طور جداگانه تعریف شوند، اظهار کرد: تعاریف مختلفی از معلولیتها در سراسر جهان داریم لیک ضروت تعریف معلولیت به صورت بومی و محلی نیز باید مورد اهمیت قرار گیرد.

محمودنژاد  با بیان اینکه باید طبقه بندی معلولیت در ایران مانند طبقه بندی در پروتکل ICF باشد،‌ ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی بین المللی از معلولیت و حتی سلامت اعلام کرده است که در آن به معلولیتها و نوع معلولیتها نیز اشاره شده است.

محمودنژاد با اشاره به اعزام هزار و 200 معلول به مشهد مقدس اشاره و اذعان داشت: اگر قرار است که این تعداد معلولین به مشهد سفر کنند چرا خودروی ویژه معلولین حتی به اندازه یک صندلی در هر اتوبوس تعبیه و یا یک اتاق مخصوص معلولین در هتل ها تعریف نشده است.

وی در ادامه گفت: که روز چهارشنبه 12 آذر مصادف با روز معلولین تجمع 2 هزار نفری در پارک ولایت برپا خواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه با اشاره به کوتاهی‌های مسئولین امر در همه حوزه ها گفت: حتی در سیستم‌های حمل و نقل شهری مثل BRT و آسانسورهای مترو برای معلولین امکاناتی در نظر گرفته نشده و معلولین حتی برای ورود به یک پارک نیز دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به ماده 2 قانون حمایت از معلولان اذعان داشت: درخصوص مناسب سازی اماکن جهت استفاده معلولان هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته چرا که یک معلول در ورود به معابر، بانک‌ها،‌ استفاده از عابربانک ها، خیابان ها و غیره همچنان دچار مشکل است.

محمودنژاد با پیشنهاد به قوه قضائیه خواستار تجدید نظر پیرامون موارد قضایی و احکام ویژه معلولین شد و گفت: پیشنهاد من به قوه قضائیه این است که در آئین دادرسی خود برای حمایت از معولان تجدید نظر کرده و قوانین را تجمیع و در اختیار قضات قرار دهند که مجازات متناسب با وضعیت جسمی و نه متناسب با جرم برایش تعریف شود.

وی ادامه داد: حتی در مواردی که معلول مورد آسیب از نظر جرایم قرار می‌گیرد مثلاً جرم کیف قاپی از افراد عادی 6 ماه زندان است برای کیف قاپی از یک معلول 9 ماه تعریف شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه اظهار کرد: درخواست قوانین مازاد برای حمایت از معلولین زیاده طلبانه نیست و برای جبران خسارتهای ناشی از معلولیتها انجام شود.

محمودنژاد در پایان ضمن گلایه ای از نبود کامپیوترهایی با نرم افزار ویژه معلولین گفت: چرا هنوز کامپیوترها به نرم افزار جاز یا فارسی خوان مجهز نیستند که یک نابینا به راحتی از آن استفاده نماید و یا چرا صدا و سیما درخصوص استفاده یک ناشنوا از رادیو اقدامی انجام نداده است.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha