به نظر می‌رسد كاروان تدبیر و امید در سفر به استان گلستان با یك آزمون به مراتب جدی در حوزه محیط زیست مواجه هستند و باید تكلیف خود را با اصل پنجاهم قانون اساسی روشن كنند. آیا قرار است همان سیاست‌های ٨ سال دولت نهم و دهم دوباره تكرار شود و تنها برچسب اصل پنجاهم را بر خود داشته باشد؟ و آیا قرار است حسن روحانی تمام تعهدات محیط زیستی خود را فراموش كند و معصومه ابتكار را در این راه تنها بگذارد؟!

جاده ابر تحت فشار نامه151 نماینده مجلس ساخته خواهد شد؟

سلامت نیوز:به نظر می‌رسد كاروان تدبیر و امید در سفر به استان گلستان با یك آزمون به مراتب جدی در حوزه محیط زیست مواجه هستند و باید تكلیف خود را با اصل پنجاهم قانون اساسی روشن كنند. آیا قرار است همان سیاست‌های ٨ سال دولت نهم و دهم دوباره تكرار شود و تنها برچسب اصل پنجاهم را بر خود داشته باشد؟ و آیا قرار است حسن روحانی تمام تعهدات محیط زیستی خود را فراموش كند و معصومه ابتكار را در این راه تنها بگذارد؟!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: هنوز جای پای مشاور معاون راهبردی رییس‌جمهور در استان گلستان برای بازدید از واریانت شمالی پارك ملی گلستان خشك نشده و یك هفته از این سفر و قول ایشان درباره جابه‌جایی جاده به خارج از پارك نگذشته، خبرها حكایت از اجرایی نشدن این طرح دارند. این درحالی است كه گلستان این روزها میزبان حسن روحانی و كاروان تدبیر و امید است و دوستداران محیط زیست درباره دستاوردهای سبز این سفر حساب زیادی باز كرده‌اند.

همچنین دیگر مطالبات محیط زیستی این سفر نیز از جمله روشن شدن تكلیف طرح گردشگری آشوراده و برخورد با ساخت جاده بدون ارزیابی ابر نیز همچنان در هاله‌یی از ابهام به سر می‌برد. به نظر می‌رسد كاروان تدبیر و امید در سفر به استان گلستان با یك آزمون به مراتب جدی در حوزه محیط زیست مواجه هستند و باید تكلیف خود را با اصل پنجاهم قانون اساسی روشن كنند.

فعالان محیط زیستی كشور و گلستان می‌خواهند بدانند كه آیا طبق وعده‌های داده شده، مطالبات چندین ساله‌شان در سفر رییس‌جمهور به گلستان به سرانجام می‌رسد؟ آیا واریانت شمالی جاده پارك ملی گلستان در دستور كار دولت قرار خواهد گرفت؟ و آشوراده فقط به عنوان مكانی برای اجرای طرح‌های گردشگری سبك، مجوز خواهد گرفت؟ و آیا جاده ابر كه نه ارزیابی زیست محیطی دارد و نه توجیه منطقی و سازمان با ساخت آن مخالف است تحت فشار نامه ١٥١ نماینده مجلس ساخته خواهد شد؟ اینها بخشی از مهم‌ترین پرسش‌ها و مطالباتی است كه از زمان روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و رفتن معصومه ابتكار به ساختمان سبز پردیسان، هم از سوی فعالان محیط زیستی و هم توسط سازمان و مدیرانش در گلستان پیگیری شده است.

فعالان محیط زیست استان گلستان می‌خواهند بدانند كه دولت تدبیر و امید چه تدبیری برای این سه مطالبه جدی دارد. اما خبرها حكایتگر آنند كه ساخت واریانت شمالی پارك ملی گلستان كه مصوبه دو دولت را برای اجرا دارد با تمام تلاش‌های معصومه ابتكار و مدیران استان گلستان، در دستور كار دولت قرار نگرفته است. این درحالی است كه آخرین خبرها تا هفته گذشته حكایت از اجرایی شدن این مصوبه داشته است و حالا گفته شده به علت كمبود بودجه این طرح در دستور كار قرار نمی‌گیرد.

اینها در حالی اتفاق می‌افتد كه طرح ارزیابی محیط زیستی برای این گزینه تهیه و به تایید كمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست رسیده و همچنین هفته گذشته معاون راهبردی رییس‌جمهور در سفر به گلستان و بازدید از واریانت شمالی، ضمن تایید مسائل مطرح شده، احداث این گزینه را از طریق رسانه‌ها به مردم داده است. سعید نمكی، درباره اهداف بازدید از جاده پارك ملی گلستان و واریانت شمالی این جاده گفته بود: با توجه به اهمیت پارك ملی گلستان به عنوان یكی از ذخیره‌های زیستكره برای كل جهان و با عنایت به اتفاقاتی كه اخیرا در پارك ملی گلستان افتاده از جمله آتش‌سوزی‌ها، دست‌اندازی‌ها و دسترسی‌های درونی جاده پارك، باعث شد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه تصمیم بگیرند تا راه دسترسی جدیدی خارج از پارك برای تردد فراهم بشود. از سوی دیگر بر اساس طرح گردشگری آشوراده كه توسط كارشناسان محیط زیست تهیه شده و رایزنی‌های لازم با میراث فرهنگی كشور نیز انجام شده است احداث هرگونه سازه غیرسبك از جمله هتل و مهمانسرا و پارك بازی و... را در آشوراده كه منطقه حفاظت شده محیط زیست است ممنوع اعلام كرده است.

با این همه برخی خبرها حكایت از این دارد كه خارج از تلاش‌های معصومه ابتكار و مدیرانش دست‌هایی در كارهستند تا طرحی كاملا خلاف موازین توسعه پایدار را در شبه جزیره آشوراده اجرا كنند. به نظر می‌رسد كاروان تدبیر و امید در سفر به استان گلستان با یك آزمون به مراتب جدی در حوزه محیط زیست مواجه هستند و باید تكلیف خود را با اصل پنجاهم قانون اساسی روشن كنند. آیا قرار است همان سیاست‌های ٨ سال دولت نهم و دهم دوباره تكرار شود و تنها برچسب اصل پنجاهم را بر خود داشته باشد؟ و آیا قرار است حسن روحانی تمام تعهدات محیط زیستی خود را فراموش كند و معصومه ابتكار را در این راه تنها بگذارد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهه موسوی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    لطفا منبع بزنید. مطلب مال اعتماده عزیزان