در حالی در جلسات و مصاحبه ها بیشتر به رویکرد های وزارت بهداشت صحه می گذارند که جای سئوال و تعجب دارد که یک انتقاد دکتر پزشکیان وزیر سابق بهداشت و نماینده مردم در خانه ملت ( از حامیان رئیس جمهور ) باعث اعتراض و واکنشهای تند گروه مقابل میشود؛ واکنشی که تناقض رفتار و سیاست گذاری مدیران وزارت خانه را با دولت نشان میدهد .

انتقاد از روندی که با متحول شدن نظام سلامت منافات دارد

سلامت نیوز-زهرا سادات خوشحالی:طرح تحول سلامت ،طرحی که در امتداد وعده های انتخاباتی رئیس جمهور به منظور افزایش رضایتمندی مردم از حوزه بهداشت و درمان عملی شد مسیری را طی میکند که بیشتر نشان از تاسی روند دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد دارد.

به گزارش سلامت نیوز طرحی که پس از طی شدن یک دوره بحرانی درحوزه سلامت اجرا و امیدواری  بسیاری از مردم و منتقدین را نسبت به برطرف شدن اساسی مشکل بهداشت و درمان برای همیشه به دنبال داشت.

اکنون نزدیک یک سال از اجرا شدن طرح تحول سلامت میگذرد طرحی که با همین عمر کوتاهی که سپری کرده منتقدین زیادی درباره آن به بحث و تبادل نظر میپردازند ، منتقدینی که گاها با واکنش های تند وزارت بهداشت مواجه میشوند.

در حالی در جلسات انتقادی بیشتر به رویکرد های وزارت بهداشت صحه می گذارند که جای سئوال و تعجب دارد که یک انتقاد دکتر پزشکیان وزیر سابق بهداشت و نماینده مردم در خانه ملت ( از حامیان رئیس جمهور ) باعث اعتراض و واکنشهای تند گروه مقابل میشود؛ واکنشی که تناقض رفتار و سیاست گذاری وزارت خانه با دولت را نشان میدهد .

واگذاری نقش های کلیدی به جناح های مقابل و به حاشیه راندن منتقدان و دلسوزان اصلی ملت و دولت این امر را بیشتر در ذهن متبادر میسازد که وزیر بهداشت سعی در ایجاد یک وزارت خانه ناجی دارد ؛ وزارت خانه ای که نقش های کلیدی آن  برخلاف رویه دولت بیشتر در دست جناح مقابل قرار گرفته و حامیان دولت هر روز بیشتربه حاشیه رانده میشوند.

چهره های نزدیک به مدیریت وزارت بهداشت که بیشتر رویکردی خلاف جهت گیری دولت یازدهم دارند (که نامه نگاری های اخیر آنها برعلیه رسانه ها هم صدق این مدعی است) راه را برای عدم موفقیت این طرح هموار میسازند.

در همین راستا در طی یک اشتباه استراتژیک نگرش وزارت بهداشت به مقوله خدمت رسانی در بخش سلامت است که بیشتر در صدد جلب آرای طیف های مختلف سیاسی است تا جذب نظرنخبگان و دنبال کردن هدف های بلند مدت آن.

روندی که با متحول شدن نظام سلامت منافات داشته  و فقط منجر به کسب نتایج مقطعی مثبت میشود.
رویکردهای تبلیغاتی وزارت بهداشت در بزرگنمایی فعالیت های انجام شده باعث دوری بیشتر این وزارت خانه از کارهای کارشناسی و آسیب شناسی آن میشود بطوریکه پس از مدتی سکون جای فعالیت را گرفته و در نهایت این شعله خاموش خواهد شد.

رهبر انقلاب هم در سیاست های ابلاغی بر لزوم توجه به امر پیشگیری تاکید کرده اند. پیشگیری که در گرماگرم توجه به امر درمان (که دوران بحران را پشت سر گذرانیده) به فراموشی سپرده شده و هنوز حتی یک مورد از اجرای این فرموده را شاهد نبوده ایم .

در آخر باید گفت که طرح تحول سلامت یک طرح ملی است.توجه ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری به سلامت مردم ستودنیست.


این طرح را دستمایه کارها و بازیهای نازل سیاسی نکنید. اجازه دهید منتقدان  فارغ از هرگونه نگرانی نظرات خود را ابراز کنند.
صدای کادر درمانی (پزشکان ،پرستاران،پیراپزشکان ،کارگران شاغل در بیمارستانها ، متخصصین امر آموزش) متخصصان رسانه ای ، نمایندگان مردم و اصناف مرتبط  که مجری واقعی طرح تحول سلامت در کشور هستند را بشنوید و پاسخگو باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    14 1
    عالی بود حرف دل ما رو زدی اگه وزیر حرفی برای گفتن داشت می رفت به برنامه ثریا و حرفش رو میزد و دفاع میکرد. حتی مجری برنامه در انتهای برنامه گفت اگه هر کدام از آقایان حرفی برای گفتن و دفاع کردن دارند فقط بیاین و در همین برنامه مطرح کنندتا جوابش رو بشنوند اما آقایان فقط همه جا جار زدند که مبخواهند وجهه پزشکان رو خراب کنند اون هم بدون هیچ دلیل و مدرکی. در حالیکه مدارک مستدل و نمونه های زیادی وجود دارد. شاید مردم عادی ندانند ولی همه کادر درمان می دانند چه خبر است
  • ماری ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    6 1
    اولین باری است که میبینم صدا و سیما جرات نداره در مورد یک مساله اجتماعی به این مهمی نقد کنه و به قول خودشون چراع خاموش اومدن برای اجرا برنامه ثر یا اومدن وزارت بهداشت چطوری صدا و سیما را ساکت کرده ؟؟؟
  • نتل ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    2 0
    به به از تو ای وزیر هوشمند نخبگی فرما به ریش ما بخند نخبه یعنی کارکرد دیگران رفتن.پولش به جیب نخبگان نخبه یعنی رتبه ی کنکور صد آنکه جیب مردمان را خوب زد نخبه یعنی دزدی بی درد سر دیگران باشند پیشت کور و کر نخبگی حق ریاست کردن است درطبابت هم تجارت کردن است نخبگی آمیخته با پولها با جراحت ,درد قلب,آمپولها نخبه یعنی میزهایی بس بزرگ زیرمیزی های بسیار و سترگ خنگها اغلب ریاضی خوانده اند در امور زندگانی مانده اند خنگها عشق فیزیک وشیمی اند نخبگان بی اصالت ,بی برند نخبگی تنها پزشکی خواندن است اسب کام خود به تندی راندن است خاوری هم نخبه بود ,آه ای پسر بابک زنجانی از او نخبه تر خنگها از جیب خود نان می خورند نخبه ها هم نان مردم می برند... زیر بهداشت و درمان : حقوق و مزایای پرستاران و پیراپزشکان به شرط زیاد کار کردن و خوب کار کردن افزایش می یابد !!! الان من متوجه نشدم، یعنی بیشتر از دو شیفت کار کنیم؟؟منظورتون اینه که سه شیفت کار کنیم؟؟آیا زمانیکه حقوق پزشکان رو افزایش می دادید هم این شرط رو براشون گذاشتین؟؟ آقای دکتر ؟!
  • hada ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    Vﺷﯿﺦ ﻭ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﯼ ............................................... ﺍﺯ ﺷﯿﺨﯽ ﺷﻮﺥ ﻭ ﺷﻨﮓ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺎﺭ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺷﯿﺦ ﺩﺳﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺧﻮﯾﺶ ﮐﺸﯿﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﻣﺎ ﺳﺎﻋﺎﺗﯽ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﮔﺮﺍﻡ ﺟﻬﺖ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﺰﺍﻕ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪﯼ . ﺯﯾﺮﮐﯽ ﺍﺯ ﺗﻪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺍﺯ ﺷﯿﺦ ﻣﺎ ﻫﻤﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﯾﺎ ﺷﯿﺦ ﺍﯾﻦ ﺍﺿافه ﮐﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﯼ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺷﯿﺦ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮ ﺯﯾﺮﮎ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﮔﻔﺖ: ﻭ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﺮﻓﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﯼ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ . ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﺍﻥ ﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻤﺎﺭﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺷﺐ ﻭ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﺑﺖ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﺭﻫﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﮔﺎﻡ ﺑﺮ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﻧﻬﻨﺪ ﺑﺎﺑﺖ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﮐﺴﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺩﯾﺮﯾﻨﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ . ﺁﻥ ﻣﺮﺩﮎ ﺯﯾﺮﮎ ﮐﻪ ﭘﯽ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﮐﺎﺭ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﺍﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﻫﻮﺵ ﻫﻤﯽ ﺑﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﺍﻓﺘﺎﺩ و بمرد!!