سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹

یک مطالعه بزرگ تایید می‌کند که ویروس ایدز در روند تکاملی‌اش متحول شده و اکنون دیگر به اندازه سابق مرگبار یا مسری نیست.

سلامت نیوز: یک مطالعه بزرگ تایید می‌کند که ویروس ایدز در روند تکاملی‌اش متحول شده و اکنون دیگر به اندازه سابق مرگبار یا مسری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مطالعه تیم تخصصی در دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که این ویروس در حال تطبیق دادن خود با دستگاه ایمنی بدن است و خطر آن در حال تخفیف است. این گزارش حاکیست اکنون زمان بیشتری طول می‌کشد تا آلودگی به ویروس اچ آی وی باعث بروز بیماری ایدز شود و تغییرات در ویروس ممکن است به تلاش ها برای مهار اپیدمی گسترده این بیماری کمک کند. بعضی ویروس شناسان می گویند که این ویروس در ادامه روند تکاملی‌اش نهایتا ممکن است تقریبا بی‌خطر شود.

بیش از 35 میلیون نفر در جهان آلوده به این ویروس هستند و در درون بدن آنها نبردی ویرانگر میان دستگاه ایمنی و ویروس جریان دارد. اچ آی وی مهارت فوق العاده‌ای در پنهان شدن دارد. ویروس به سرعت و بی زحمت جهش می‌یابد تا از چشم سیستم ایمنی پنهان بماند و خود را با آن تطبیق دهد. با این حال اچ آی وی اغلب افرادی را که از یک سیستم مصونیت قوی برخوردارند آلوده می کند.

پروفسور «فیلیپ گولدر» از دانشگاه آکسفورد گفت: هم‌اکنون این ویروس به شرایطی رسیده مثل اینکه بین دو جسم سخت گیر افتاده، یا له می شود یا باید خود را برای بقا تغییر دهد و این تغییر برایش هزینه خواهد داشت. هزینه‌ای که ویروس می پردازد کاهش توانایی تکثیر است که آن را کمتر مسری می کند و بیشتر طول می کشد تا سبب ایدز شود. ویروس ضعیف شده به سایر افراد سرایت می‌کند و یک چرخه آرام کاهش شدت اچ آی وی شروع می شود. متخصصان با مقایسه فعالیت این ویروس در کشورهای مختلف آفریقا به این نتیجه رسیدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یافته‌های این مطالعه همچنین حاکیست که داروهای ضدویروسی هم در تضعیف اچ آی وی نقش داشته اند. مطالعه نشان داد که داروها در درجه اول خطرناک‌ترین نمونه های ویروس را هدف می گیرند که باعث می شود ویروس های ملایم تر جان به در برند و تکثیر شوند. با این حال این گروه از متخصصان اخطار دادند که حتی نمونه ضعیف شده اچ آی وی هم می‌تواند خطرناک باشد و باعث بروز بیماری ایدز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha