پزشكان می‌گویند: سیگار كشیدن در دوران جوانی روی كیفیت زندگی در سن پیری و سالخوردگی تاثیر منفی و نامطلوب دارد.

به گزارش سلامت نیوز ، براساس گزارش منتشر شده در نشریه آرشیو طب داخلی، هر چه افراد تعداد سیگاریهایی را كه در روز می‌كشند، افزایش ‌دهند، به همان نسبت كیفیت سلامت و زندگی آنها در رابطه با تندرستی رو به زوال می‌رود.

پژوهشگران همچنین دریافته‌اند كه كیفیت زندگی و تندرستی حتی در افرادی كه بالاخره سیگار را ترك می‌كنند، كاهش می‌یابد.

مطالعات قبلی نیز نشان داده بود كه استعمال دخانیات می‌تواند، میانگین عمر یك انسان را بین 7 تا 10 سال كاهش دهد.

به علاوه، این روند با تغذیه نامطلوب، موقعیت پایین اجتماعی ــ اقتصادی و سایر فاكتورهایی كه كیفیت زندگی را پایین می‌آورند، در ارتباط است.

برای پژوهش بیشتر و دقیق روی تاثیرات كشیدن سیگار بر كیفیت زندگی، ارتو وی استراندبرگ از دانشگاه هلسینكی در فنلاند و دستیاران وی روی یكهزار و 658 مرد سفید پوست كه بین سالهای 1919 تا 1934 متولد شده بودند، مطالعه كردند.

این مردان طی ارزیابی كه در سال 1974 صورت گرفت، سالم در نظر گرفته شدند. ادامه مطالعات در سال 2000 انجام شد كه در ادامه تحقیقات از این افراد درباره وضعیت كنونی سیگار كشیدن آنها، سلامت و كیفیت زندگیشان سوالاتی پرسیده شد و سپس محققان از آمار رسمی مرگ و میر ثبت شده در فنلاند برای ادامه بررسیها استفاده كردند.

نتایج تحقیقات نشان داد: افرادی كه زیاد سیگار می‌كشند، یعنی بیش از 20 نخ سیگار در روز، حدود 10 سال كمتر از غیرسیگاریها عمر می‌كنند.

شركت كنندگانی كه هرگز سیگار نكشیده بودند، از بهترین كیفیت زندگی و سلامت بهره‌مند بودند.

همچنین معلوم شد؛ كسانی كه در جوانی سیگار می‌كشیدند در دوران پیری با مشكلات بیشتری دست به گریبان هستند و زندگی برایشان سخت‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha