یک رماتولوژیست در آستانه روز ملی سلامت زنان (28 مهرماه) آرتروز ، پوکی استخوان ، بیماری های رماتیسمی و فیبرو میالژی را از جمله بیماری های شایع در زنان ایرانی عنوان کرد .

دکتر محمد مهدی امام در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه پوکی استخوان در خانم ها بسیار شایع تر از مردان است گفت: این بیماری بدون علامت است و در مرحله پیشرفته علایم آن بروز می کند.
امام گفت: هنگامی که پوکی استخوان معمولا به 25 تا 30 در صد پیشرفت رسید ، بر اثر یک شکستگی کوچک بروز می کند و گاهی فرد متوجه شکستگی هم نمی شود . بدون علامت بودن 60 درصد شکستگی های ستون مهره از جمله آنها است و ممکن است بر اثر پوکی استخوان اتفاق بیافتد اما فرد متوجه نشود .
وی به افراد در معرض خطر پوکی استخوان گفت: زمینه ژنتیکی ، قوز پشتی ، بالای 65 سال سن داشتن، رژیم غذایی نامناسب ، کمبود کلسیم ، کم تحرکی، استعمال دخانیات و الکل و همچنین استفاده طولانی مدت از برخی دارو ها از جمله داروهای با ترکیبات کورتون از جمله عوامل مستعد کننده ابتلا به پوکی استخوان است .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اهمیت ورزش در تراکم استخوان ها اشاره کرد وگفت: افرادی که غیر فعالند و از تحرک کمی برخوردارند ، سلول های استخوان ساز آنها نیز غیر فعال است بنابراین حداقل یک روز در میان باید 30دقیقه ورزش کرد.
امام گفت: زنان یائسه هر سال بین یک تا پنج درصد تراکم استخوان خود را از دست می دهند که با فعالیت هایی از جمله ورزش و رژیم غذایی مناسب حاوی کلسیم کافی می توانند از کاهش تراکم استخوان جلوگیری کنند.
این رماتولوژیست به نوع ورزش نیز اشاره کرد و گفت: افراد باید هنگام ورزش و انتخاب نوع فعالیت خود شرایط فیزیکی خود را هم در نظر بگیرند به عنوان مثال اگر می خواهند ورزش ایروبیک را انجام دهند باید از سالم بودن زانو ، کمر و شانه های خود مطمئن باشند.
وی بهترین ورزش را پیاده روی در سطح صاف با قدم های کمی تند دانست و گفت: پیاده روی در سطح صاف باعث می شود تا فشار کمی روی مفاصل وارد شود .
امام همچنین به آرتروز از جمله بیماری های شایع زنان اشاره کرد و گفت: آرتروز در زنان بیشتر در ناحیه زانو و گاهی گردن اتفاق می افتد که به تدریج در صورت بی توجهی افزایش یافته و باعث ناتوانی آنان می شود .
وی گفت: استفاده نادرست از اندام در حین کار کردن ، وزن سنگین ، چربی ها ی زیاد در اطراف شکم و زانو از جمله علل بروز آرتروز در زنان محسوب می شود .
دکتر امام در ادامه به بیماری های رماتیسمی نیز به عنوان یکی از بیماری های شایع در زنان اشاره کرد و اظهار داشت : از هر پنج زن مراجعه کننده به رماتولویست ، یک نفر به این بیماری متبلا است .
امام در خصوص بیماری فیبرومیالژی نیز گفت: مبتلایان به این بیماری اغلب به درد و تورم در مفاصل مواجه هستند که این درد در زمان صبح بیشتر بروز می کند.
وی افزود: این بیماری نیز که مشخصه آن علایمی از جمله دردهای پراکنده ، خستگی و کوفتگی است به شدت در بین زنان شایع است که درد، با بروز سرما ، استرس و کار سنگین ، بیشتر شده و سالیان زیادی نیز ادامه دارد .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فیبرومیالژی ممکن است سالیان زیادی مدتی ادامه یابد، اظهارداشت: ورزشکارانی که ورزش را بنا به دلایلی ترک می کنند یا افرادی که یک استرس ناگهانی به آنان وارد می شود و یا دچار اختلال خواب هستند به فیبرومیالژی مبتلا می شوند.
با توجه به اهمیت سلامت زنان در جامعه ، از سال گذشته ، روز 28 مهر در کشورمان به عنوان " روز ملی سلامت زنان " نامگذاری شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha