معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: جامعه هنری و ورزشی نقش مهمی در انتقال دانش سبک زندگی سالم و پیشگیری از سرطان دارند.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: جامعه هنری و ورزشی نقش مهمی در انتقال دانش سبک زندگی سالم و پیشگیری از سرطان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نخستین هم اندیشی منتخبین جامعه هنری و ورزشی در خصوص پیشگیری و کنترل سرطان با اشاره به این که بدترین حادثه در هر خانواده ای مرگ عزیزان است، اعلام کرد: سالانه 57 میلیون نفر در دنیا فوت می‌کنند که از این تعداد 36 میلیون مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است.

سیاری با اشاره به این که عمده مرگ‌ها در فاصله سنی 30 تا 70 سالگی است، خاطرنشان کرد: اکثر این مرگ‌ها قابل پیشگیری است و با رفتارها و سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

به گفته وی 4 بیماری عمده مهم‌ترین علل مرگ ایرانیان است، به طوری که بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه منجر به 93 هزار سکته قلبی می‌شود. ضمن اینکه سالانه 43 هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند. بیماری دیابت و بیماری‌های تنفسی نیز از جمله این بیماری‌هاست. ضمن اینکه حوادث ترافیکی نیز از علل عمده مرگ ایرانیان محسوب می‌شود.

سیاری خاطرنشان کرد: 10 درصد مردم کشور سیگار می‌کشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می‌کنند و 90 درصد علت سرطان ریه، سیگار است؛ به طوری که سیگار خطر سکته قلبی را چهار برابر می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هنرمندان و ورزشکاران که مورد علاقه مردم هستند، می‌توانند در آموزش و پیشگیری از این بیماری‌ها به مردم کمک موثری کنند، گفت: تغذیه ناسالم، مصرف بیش از حد نمک، غیراستاندارد بودن روغن‌های مصرفی و کمبود مصرف سبزی و میوه، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های فوق است.

به گفته وی، مردم ایران سالانه 33 لیتر نوشابه مصرف می‌کنند که این عدد قبلا 42 لیتر بوده و با آگاه‌سازی مردم نسبت به مضرات آن به این میزان کاهش یافته است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، سیاری ادامه داد: 25 میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و 34 هزار نفر مرگ مربوط به چاقی است. از سوی دیگر 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که 83 هزار مورد مرگ در سال مرتبط با فشار خون است. 27 هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شدند که برآورد ما 85 هزار نفر است.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت معتادان تزریقی در کشور با مصرف سرنگ مشترک، به شیوع ایدز دامن می‌زنند.

وی در پایان تاکید کرد: جامعه هنری در انتقال دانش سبک زندگی سالم می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha