نمی شود یک ماه بگذرد و شما از نزدیکان یا دوستان خود نشنوید که خود یا نزدیکان یا دوستانشان مورد سرقت، جیب بری، زورگیری و یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. جدیدا هم خشونت شکل جدیدی به خود گرفته و گویی برخی قصد کردند خشم خود را طوری به طرف مقابل نشان دهند که رد پای آن تا اخر عمر در سر و صورت فرد باقی بماند.

سلامت نیوز:نمی شود یک ماه بگذرد و شما از نزدیکان یا دوستان خود نشنوید که خود یا نزدیکان یا دوستانشان مورد سرقت، جیب بری، زورگیری و یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. جدیدا هم خشونت شکل جدیدی به خود گرفته و گویی برخی قصد کردند خشم خود را طوری به طرف مقابل نشان دهند که رد پای آن تا اخر عمر در سر و صورت فرد باقی بماند.

خشونت در جامعه ما به سطحی رسیده که مسولان نیز نسبت به عواقب آن هشدار داده اند. محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در همین راستا گفته است: سطح خشونت و پرخاشگری در جامعه ما بنا به دلایلی افزایش یافته و این در حالی است که شاهد پدیده زشت اسیدپاشی به صورت یکی از روسای بیمارستان‌های تهران بوده‌ایم و او هم به مانند دختران اصفهانی قربانی پدیده زشت اسیدپاشی شد. او با بیان اینکه پس از زندانیان موادمخدر، بیشترین تعداد مربوط به زندانیان خشونت است، گفت: تحقیقات نشان داده که اگر جامعه و فضا پر از محبت باشد، این مساله حل و فصل خواهد شد و قطعا با حضور جوانانی خیرخواه که کمک به دیگران را در دستور کار قرار داده‌اند این محبت در جامعه بست پیدا خواهد کرد. (ایسنا،نهم آذر 93)

در ادامه گفت و گوی شفقنا زندگی با سعید معدنی، جامعه شناس و پژوهشگر ارشد علوم ارتباطات درمورد دلایل بروز خشونت و علنی شدن ابراز خشم در جامعه ایران اشاره شده است:

دلایل افزایش بروز خشونت چیست؟

این جامعه شناس در ابتدا درمورد خشونت اظهار کرد: خشونت یکی از حالات رفتاری بشر بوده که همیشه وجود داشته و به نوعی لازمه زندگی بشر است.اما میزان آن گاهی افزایش پیدا کرده و باعث بروز چالش در سطح جامعه می شود.

وی درمورد علل افزایش شدت خشم توضیح داد: افزایش شدت بروز خشم علل مختلفی دارد. گسترش شهرنشینی یکی از دلایل آن است.هنگامی که شهرنشینی توسعه پیدا می کند، دیگر اخلاق سنتی که افراد جامعه بر مبنای آن روی اصول رفتاری زیادی پایبند بودند پاسخگو نیست. در واقع مردم نه دیگر اخلاق سنتی دارند و به ارزش های سنتی پایبند هستند نه اخلاق شهرنشینی را فرا گرفته اند.

انتقال خشونت جهانی شده است

دکتر معدنی افزود: از طرف دیگر کشور ایران در برهه ای از زمان با افزایش بی رویه جمعیت مواجه شد که تدبیری برای آن اتخاذ نکرده بود. اکنون این جمعیت به بار نشسته است و اکثر افراد بیکار هستند و همین بیکاری منشا بسیاری از بزهکاری ها در جامعه است.

این پژوهشگر ارشد ارتباطات بر جهانی شدن خشونت تاکید کرد و گفت: از طرف دیگر می توان گفت انتقال خشونت جهانی شده است و فرهنگ خشونت به نوعی از طریق فیلم ها، مستندها و... در جوامع گوناگون آموزش داده می شود.

فقر اقتصادی و فرهنگی از عوامل مهم بروز خشونت

این جامعه شناس در ادامه به فقر اقتصادی و فقر فرهنگی اشاره کرد و افزود: فقر اقتصادی و فقر فرهنگی از عوامل مهم دیگر بروز خشونت است و باعث می شود خشونت عریان در جامعه افزایش پیدا کند. البته این امر فقط مختص ایران نیست و بسیاری از جوامع مخصوصا جوامع جهان سومی با آن مواجه هستند. البته میزان آن در کشورهایی مانند اسکاندیناوی، سوئد و نروژ کم تر است اما بسیاری از کشورها با این امر مواجه هستند.

بروز علنی خشونت چه تبعاتی بر جامعه دارد؟

دکتر معدنی در ادامه در پاسخ به این پرسش که بروز علنی خشونت چه تبعاتی برای یک جامعه دارد گفت: بروز علنی خشونت از یک طرف باعث از بین رفتن امنیت در جامعه می شود و از طرف دیگر امنیت روانی مردم را از بین می برد. حتی اگر حادثه ای ناشی از خشونت هم اتفاق نیوفتد مردم دائما نگران هستند.

وی ادامه داد: همین عدم امنیت روانی دائم ذهن مردم را به خود مشغول کرده و در جنبه های مختلف زندگی آن ها تاثیرگذار خواهد بود.برای مثال ممکن است سرمایه گذاران دیگر اقدام به سرمایه گذاری های کلان اقتصادی نکنند، نخبگان کشور را ترک کنند و...

شخصیت های تاثیرگذار جامعه رفتارهای خشونت آمیز را محکوم کنند

این جامعه شناس در مورد راه حل های بروز این مشکل توضیح داد: یک راه حل برخورد با این مشکل به کار گیری نظام قهریه مانند دادگاه و پلیس است. باید قوانین صریحی در برخورد با متخلفانی که دست به خشونت اجتماعی می زنند تثبیت شود.

دکتر معدنی ادامه داد: بخش دیگر توجه به زیر ساخت هایی مانند رسیدگی به وضعیت اشتغال جوانان، تحصیلات مردم، بالا بردن آگاهی و فرهنگ مردم است که این فرآیند زمان بر است و نتایج آن بعد از مدت طولانی نمایان خواهد شد.

وی در پایان به شخصیت های تاثیرگذار در جامعه اشاره کرد و گفت: می توان از وجود شخصیت های تاثیرگذار جامعه مانند ورزشکاران هنرمندان و روحانیون که اعتبار اجتماعی دارند، برای محکومیت خشونت و رفتارهای خشونت آمیز نزد مردم بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha