پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12975

تا کنون تبلیغات زیادی راجع به نقش گیاه هودیا در کاهش وزن منتشر شده است. طبق ادعای این تبلیغات این گیاه به طور طبیعی باعث از بین رفتن اشتها و میل به غذا می شود. اما آیا واقعا چنین است؟

آیا گیاه هودیا در کاهش وزن موثر است؟
به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،هودیا گیاهی شیره دار و محصول بیابان کالاهاری در جنوب افریقا است. جایی که گفته می شود بومیان آن، برای به تاخیر انداختن گرسنگی این گیاه را می جوند. گونه ای از این گیاه با خاصیت فرو داشتن گرسنگی ، هودیا گوردونی نام دارد. در دهه 1990 محققان موفق به استخراج عصاره ای از این گیاه با نامP57شدند که گفته می شد باعث تحریک احساس سیری در مغز است. فیتوفارم شرکتی انگلیسی در سال 1997 مجوز تولید این ماده را کسب کرد. در همکاری این شرکت با یونیلور تصور می شد که تا زمان انجام مطالعات کلینیکی بتوان این ماده را به عنوان نوعی افزودنی به غذا اضافه کرد. اما تاکنون تلاشی برای تولید انبوه P57 در مقیاس وسیع نشده است. بعلاوه مدرک مستدلی مبنی بر تاثیر مثبت این گیاه بر کاهش وزن بدون تاثیر جانبی وجود ندارد. فروشندگان اینترنتی اغلب مدعی هستند که چگونه با آزمایش این ماده می توان از خوردن هزار کالری در روز صرفه نظر کرد. ولی تنها یک مطالعه تا کنون ثابت کرده است که بعد از تزریق P57 به مغز ، اشتها برای خوردن تا حدودی کاسته شده است. بنابر این معلوم نیست که آیا شکل قرص و کپسول این ماده که اکنون در بازار موجود است نیز چنین تاثیری داشته باشد. از طرفی معلوم نیست که مکمل هودیا حاوی چه ماده ای است که تا کنون سازمان خوراک و دارو در امریکا(FDA ) دست به تولید آن نزده است. متخصصان می گویند که از این گیاه به اندازه کافی در جهان وجود ندارد و بعضی از آنها حاوی مقدار کم از هودیا گوردونی است یا اصلا ندارد. بعلاوه مشخص نشده است که دقیقا چه میزان از این ماده برای کاهش وزن و یا تولید دارو لازم است.
شواهد کمی وجود دارد که مدعی است این ماده ای که اکنون در بازار به فروش می رسد، از امنیت و سلامت برخوردار باشد. بنابراین توصیه می شود که تا محکم شدن مدارک از مصرف آن اجتناب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha