رییس اداره سل و جذام مركز مدیریت بیماری یابی وزارت بهداشت اظهار كرد: بیشترین مبتلایان به سل در كشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش ایسنا، مهشید ناصحی رییس اداره سل و جذام مركز مدیریت بیماری‌یابی وزارت بهداشت نیز بیشترین مبتلایان به سل در كشور را مربوط به استان سیستان و بلوچستان عنوان كرد.

دكتر محمد واسعی، معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت هم، سل را یكی از اولویت‌های پژوهشی و درمانی كشور عنوان و اعلام كرد: در حال حاضر بیست و یك مجله علمی از ایران در ISI نمایه شده است.

واسعی، رشد علم پزشكی كشور را طی 10 سال گذشته 10 برابر اعلام و تاكید كرد: كیفیت و صحت مقالات نباید فدای كمیت آنها شود.

وی پیشنهاد كرد: با ایجاد كانون‌های خلق ایده و اتاق‌های فكر در دانشگاه‌ها و طراحی‌های پژوهشی توسط هیات‌های علمی و ارائه ایده‌های جدید و برتر، سرعت و كیفیت تولیدات علمی افزایش یابد.

رحیم سروری زنجانی رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این كنگره، میكروب سل را یك عامل مرموز خواند كه با گذشت 25، 30 سال از كشف میكروب سل هنوز هم در رابطه با شناسایی كامل این میكروب در ابتدای راهیم.

سروری زنجانی، MDR-TB (عامل سل مقاوم به دارو) و همراهی عامل سل با HIV را از جمله عوامل مشكل آفرین در درمان مطلوب و سریع سل عنوان و اظهار كرد: با بهره گیری از اساتید توانا و برنامه ریزی دقیق می توان به اطلاعات و راهكارهای ارزشمند و كلی در رابطه با سل دست یافت.

قوام نوذری استاندار زنجان هم طی سخنانی بیماری سل را یك بیماری عفونی قدیمی و شناخته شده دانست و اظهار كرد: از زمان‌های گذشته خصوصا به دلیل ضعف بهداشت، انسان همواره با این بیماری درگیر بوده است.

وی در ادامه گفت: در سال‌های آینده استان زنجان در رابطه با مسائل بهداشت و سلامت حرفهای زیادی جهت ارائه خواهد داشت.

علیرضا بیگلری دبیر علمی كنگره سراسری سل هم در سخنانی، تعداد مقالات ارائه شده به كنگره را 375 مقاله اعلام كرد و گفت: از این تعداد 216 مقاله پذیرفته شده كه 51 مقاله در قالب سخنرانی و165 مقاله به صورت پوستر ارائه گردیده است.

وی، ارائه آخرین دستاوردها و تجربیات علمی و پژوهشی در زمینه بیماری سل و همچنین همكاری‌های علمی بیشتر بین دانشگاهها را از اهداف اصلی كنگره سراسری سل دانست و اظهار كرد: مقالات ارائه شده اغلب پژوهشی بوده و شامل موضوعات مهم می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha