رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران: 840 میلیون انسان در سراسر جهان از غذای كافی محرومند

دكتر ربابه شیخ الاسلام، رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران به ایسنا، گفت: امسال روز جهانی غذا و شعار آن بسیار قابل تعمق است. جهان با تغییرات جوی روبرو شده است. طوفان‌هایی که قبلا شاهد آن نبودیم کشورها را درمی‌نوردد و خشكسالی مزارع سرسبز را تهدید می‌کند. از طرف دیگر قیمت بالای سوخت در جهان تاثیر منفی بر حمل و نقل مواد غذایی داشته و قیمت غذا با روند بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. کم آبی، گرسنگی و قحطی، از جمله مشكلاتی است که امنیت غذایی جهان و بویژه مناطق محروم را تهدید می‌کند.

وی در این باره ادامه داد: البته انسان‌ها خود نیز در ایجاد اغتشاشات این چنینی دخیل هستند. به این ترتیب كه هنگام برگشت از پیک نیک چمن‌ها را لگد مال کرده، درخت‌ها را شکسته‌، سطح باغ را از پلاستیک و قوطی‌های خالی و آشغال به زباله‌دانی تبدیل می‌كنند و آب تمیز رودخانه‌ها را چنان آلوده‌ می‌كنند که ماهی‌ها مرده و در سطح آب قرار می‌گیرند.

دكتر شیخ‌الاسلام افزود: 12 سال پیش در اجلاس جهانی غذا که از 13 تا 17 نوامبر سال 1996 در رم برگزار شد، دولت‌های جهان تعهد کردند که به منظور دستیابی به امنیت غذایی پایدار، فقرو گرسنگی را ریشه‌کن کنند و لیست بلند بالایی را از سیاست‌هایی که باید به کار گیرند به امضا رساندند.

وی در این باره ادامه داد: ریشه‌كنی فقر به منظور دسترسی همه افراد به غذای كافی، ادامه سیاست‌های مبتنی بر كشاورزی پایدار، هدایت سیاست‌ها در جهت امنیت غذایی، كمك‌های اضطراری و پیشگیری از بحران، سرمایه‌گذاری در جهت توسعه روستاها و حصول توانمندی سیاسی، اجتماعی و شرایط اقتصادی از جمله اهداف این دولت‌ها بود.

وی گفت: همچنین در این اجلاس مقرر شد که تعداد گرسنگان جهان تا سال 2015 به نصف برسد؛ یعنی حداقل سالیانه 20 میلیون كاهش تعداد گرسنگان! اما امروز با گذشت سال‌ها، هنوز 840 میلیون انسان ازغذای كافی محرومند كه 799 میلیون نفر از آنان در كشورهای در حال توسعه یعنی کشورهای فقیر زندگی می‌كنند و همیشه جان نیمی از آنان در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی است. سالیانه بیش از 7 میلیون كودك زیر 5 سال یعنی هر ساعت هزار کودک به دلیل گرسنگی و عوارض آن جان خود را از دست می‌دهند. آیا مشکل گرسنگی با افزایش قیمت غذا فزونی نمی‌گیرد؟ آیا در جریان بحران غذا، مرگ از گرسنگی افزایش نمی یابد؟ آیا افزایش قیمت سوخت موجب این افزایش بی سابقه شده است؟

دكتر شیخ‌الاسلام با استناد به گزارش‌های جهانی وافزایش جهانی قیمت‌های گندم برنج و همچنین افزایش خرج غذای خانواده‌های فقیر دنیا، گفت: بر اساس آمار بانک جهانی تخمین زده می‌شود صد میلیون نفر دیگر از مردم جهان در دو سال آینده به فقر مبتلا می‌شوند. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها تا سال 2015 همچنان بالا باقی بماند.

وی در این باره ادامه داد: بنا بر گزارش، سازمان خواروبار و کشاورزی ( فائو )21 کشور از 36 کشور در بحران ناامنی غذایی در جنوب آفریقا هستند و آفریقای جنوبی و شاخ آفریقا در شرایط بسیار وخیم و بحرانی قرار خواهند گرفت. این بحران یعنی آمار‌های وحشتناك گرسنگی ومرگ بیشتر.

دكتر شیخ‌الاسلام با اشاره به تاریخچه تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه گفت: سال 2000 جهان باز به اجلاس بزرگ دیگری به منظور دستیابی به صلح وامنیت و مبارزه با فقر، بیسوادی، گرسنگی، بی‌عدالتی‌های جنسیتی، مرگ و میر کودکان و مادران، بیماری و نابودی محیط زیست، متوسل شد. این بار نیز سران 189 کشور جهان در سپتامبر سال 2000 در مقر سازمان ملل متحد هم قسم شدند که دست بدست یکدیگر دهند. این تلاش به زایش 8 هدف بزرگ منجر شد. اهداف توسعه هزاره یا MDG ابتدا ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی و تکرار هدف اجلاس جهانی غذا یعنی به نصف رساندن تعداد گرسنگان تا سال 2015 بود. ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و کاهش مرگ و میر کودکان از دیگر اهداف آنها بود.

به گفته دكتر شیخ‌الاسلام؛ علیرغم اهداف مطرح در سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر این كه باید دو سوم مرگ کودکان زیر 5 سال تا سال 2015 کاهش پیدا کند؛ اما این هدف هم عملی نشد و در حال حاضر در سال 2008 سالیانه 11 میلیون کودک زیر 5 سال یعنی ساعتی 1200 کودک در اثر مرگ‌هایی که قابل پیشگیری است جان خود را از دست می‌دهند.

در پایان جهانیان نباید یك بار برای همیشه دست‌ها را به یكدیگر داده و در جهت ساماندهی، ایجاد امنیت غذایی و بهبود وضعیت فقرا و كودكان بی‌پناه سراسر این كره خاكی گام‌هایی راسخ و استوار بردارند. به امید آن روز...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha